Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä

15.03.2024 13.00

RenaultTrucksTulos2023.png

Renault Trucks toimitti vuonna 2023 yhteensä 69 859 autoa, mikä tarkoitti 18 % kasvua edellisvuoteen verrattuna. ”Tämä on vahva suoritus, jonka avulla voimme jatkaa yrityksemme kehitystä ja siirtymää kohti kestävää liikennettä”, Renault Trucks pääjohtaja Bruno Blin kommentoi. Renault Trucks on johtava sähköisen kuljetuskaluston toimittaja, jolla on 22,4 %:n markkinaosuus sähkökuorma-autoista yli 16 tonnin segmentissä Euroopassa.

Vaikka markkinoilla oli edelleen toimitusvaikeuksia etenkin vuoden 2023 alkupuoliskolla, uusien Renault Trucks -ajoneuvojen toimitukset nousivat edellisvuodesta 18 % 69 859 kappaleeseen. Toimitukset jakautuivat seuraavasti:

Alueen mukaan:

  • Eurooppa: 62 476 kpl (+20 %)
  • Muu maailma: 7 383 kpl (+8,7 %)

Painoluokan mukaan:

  • Keskiraskaat ja raskaat: 40 833 kpl (+4 %)
  • Kevyet hyötyajoneuvot: 29 026 kpl (+46 %)

Sähköajoneuvot:

Viime vuonna Renault Trucks toimitti yhteensä 1 636 sähköajoneuvoa, joka on 153 % enemmän kuin edellisvuonna.

  • Sähkökäyttöiset keskiraskaat ja raskaat: 624 kpl (+65 %)
  • Sähkökäyttöiset kevyet hyötyajoneuvot: 1 012 kpl (+278 %)

​​​​​​​Vakaa suorituskyky Euroopan sähköajoneuvomarkkinoilla

Vuonna 2023 Euroopan (EU27) yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucksin globaalit toimitukset kasvoivat 3,4 % kasvavilla markkinoilla. Renault Trucksin markkinaosuus laski ​​0,9 prosenttiyksikköä 8,5 prosenttiin.

6–16 tonnin segmentissä toimitukset kasvoivat 6,8 %, kun taas markkinaosuus laski 0,8 prosenttiyksikköä 6,2 prosenttiin.

Renault Trucks oli kotimaassaan Ranskassa edelleen markkinajohtaja 27,9 %:n osuudella yli 16 tonnin luokassa.

Vuonna 2023 Renault Trucks toimitti yhteensä 1 636 sähköajoneuvoa

Renault Trucks jatkoi siirtymää sähköiseen liikenteeseen. Sähköajoneuvojen toimitukset kasvoivat viime vuonna 153 %.

Euroopassa (EU30) yli 16 tonnisten sähköajoneuvojen segmentissä Renault Trucks kasvoi markkinoita nopeammin, ja vuoden 2023 markkinapenetraatio oli 2,5 % (709 rekisteröityä ajoneuvoa). Sähkökuorma-autojen kokonaispenetraatio Euroopassa oli 0,9 % (3 163 rekisteröityä ajoneuvoa).

Renault Trucksin markkinaosuus Euroopassa (EU30) yli 16 tonnin sähkökuorma-autoissa oli 22,4 %. Ranskassa Renault Trucksin osuus tästä segmentistä oli 84 %.

Sähkökäyttöisten kevyiden hyötyajoneuvojen segmentissä kasvua oli 278 %, ja toimituksia 1 012. Tämän kehityssuunnan odotetaan jatkuvan vuonna 2024, jolloin lanseerataan kaksi uutta sähkökäyttöistä hyötyajoneuvomallia: Renault Trucks E-Tech Master ja Renault Trucks E-Tech Trafic. (Trafic ei kuulu Renault Trucks Suomen / Volvo Finland Ab:n maahantuontiohjelmaan).

Markkinoiden laajin täysin sähköinen mallisto, 650 kg – 44 t

Vuoden 2023 lopussa avattiin myös raskaiden Renault Trucks E-Tech T- ja C-sähkökuorma-autojen kokoonpanolinja Bourg-en-Bressen tehtaalla Ranskassa.

Vuoden 2024 alussa XPO Logistics vastaanotti myös ensimmäisen uuden Renault Trucks E-Tech T -vetoauton Ranskan liikennöintiään varten. Kokonaisuudessaan tilaus oli merkittävä, 105 kappaletta. XPO Logistics on Renault Trucksin pitkäaikainen kumppani ja erittäin sitoutunut liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Sillä on nyt yli 200 Renault Trucks E-Tech D-, D Wide- ja T-sähkökuorma-autoa käytössä tai tilauksessa.

Renault Trucks on valmistanut sarjatuotantona sähkökäyttöisiä 16–26 tonnin Renault Trucks E-Tech D- ja D Wide -tasakuorma-autoja Blainville-sur-Ornen tehtaalla vuodesta 2020 lähtien. Näille autoille on kertynyt asiakaskäytössä jo yli 13 miljoonaa kilometriä, mikä on säästänyt noin 13 000 tonnia hiilidioksidia.

Renault Trucks, joka kokoaa myös rahtipyöriä Lyon-Vénissieux'n tehtaalla Ranskassa, tarjoaa nyt Euroopan laajimman valikoiman sähköajoneuvoja 650 kilogrammasta 44 tonniin.

Erinomaisia tuloksia ympäri maailman

Monimutkaisesta geopoliittisesta tilanteesta huolimatta Renault Trucksin kansainvälinen myynti jatkoi kasvuaan. Vuoteen 2022 verrattuna kasvu oli 8,7 % ja toimitukset 7 383 ajoneuvoa. Renault Trucksin markkinaosuus kasvoi useimmissa maissa, mukaan lukien Indonesia (12 %), Chile (6,8 %), Marokko (18 %) ja Tunisia (21 %). Tässä myönteisessä tilanteessa Renault Trucksiin liittyi vuonna 2023 uusia kumppaneita tukemaan sen laajentumista Turkissa, Algeriassa ja Keniassa.

Toinen merkittävä tapahtuma vuonna 2023 oli Renault Trucks E-Tech D Wide -sähkökuorma-auton ensimmäinen kansainvälinen toimitus Tadweer Groupille, joka kerää kotitalousjätteitä Abu Dhabissa.

Uusien ajoneuvojen valmistaminen ei enää ole ainoa vaihtoehto

Viime vuosina Renault Trucks on panostanut kiertotaloushankkeisiin, joiden tarkoituksena on vähentää kuorma-autojen ympäristövaikutuksia sekä tarjota kuljetusyrityksille taloudellisia ja kestäviä ratkaisuja. Pidentämällä osien ja kuorma-autojen käyttöikää Renault Trucks voi vähentää luonnonvaroihin kohdistuvaa vaikutusta jopa 80 %.

Vuonna 2023 Renault Trucks muutti uuteen käyttötarkoitukseen 95 käytettyä ajoneuvoa käytettyjen kuorma-autojen tehtaalla Bourg-en-Bressessä. Ajoneuvomuunnosten vaatimaton määrä selittyy käytettyjen ajoneuvojen puutteella, sillä varastotasot ovat pysyneet matalina. Lisäksi Renault Trucks pidensi asiakkaidensa 250 kuorma-auton käyttöikää kunnostamalla ne Lyonin Saint-Priestissä sijaitsevassa käytettyjen kuorma-autojen keskuksessa. Laskelmien mukaan kuorma-autojen käyttötarkoituksen muuttaminen ja kunnostus säästi 6 tonnia materiaalia, 7 tonnia hiilidioksidia, 7 MWh energiaa ja 185 m3 vettä.

Vuonna 2023 Renault Trucks otti askeleen lähemmäs ajoneuvojen kiertotaloutta ja liikenteen hiilivapautta muuntamalla diesel kuorma-autoja akkusähkökuorma-autoiksi:

  • Bourg-en-Bressessä sijaitseva käytettyjen kuorma-autojen tehdas on nyt Neotrucksin pihavetoautojen sähköistämisen keskus. Näillä 25 kilometriin tunnissa rajoitetuilla ajoneuvoilla siirretään puoliperävaunuja teollisuus- ja logistiikkakohteissa. Vuonna 2023 sähköistettiin yhteensä 25 vetoautoa, ja vuonna 2024 suunnitelmissa on 40 jälkiasennusta.  
  • Vuonna 2023 Renault Trucks toteutti myös yhdessä Novumtechin kanssa sähköistämisen jälkiasennusprojektin Ranskan ekologisen siirtymän viraston ADEMEn taloudellisella tuella. 12 tonnin dieselkuorma-auto muunnettiin akkukäyttöiseksi sähkökuorma-autoksi. Projektin seuraava vaihe on saada jälkiasennetulle kuorma-autolle vaatimustenmukaisuushyväksyntä vuonna 2024. Sen jälkeen Renault Trucks aloittaa sarjan testejä todellisissa käyttöolosuhteissa yhteistyössä Clovis Grand Parisin kanssa.

Vuonna 2023 Renault Trucks säilytti käytettyjen ajoneuvojen toimitusten tason 6 000 toimituksella. Renault Trucks luotti siihen, että käytettyjen kuorma-autojen kysyntä pysyy korkeana, ja esitteli vuonna 2023 myös kolmannen käytetyn erikoissarjansa, Renault Trucks T Redin.

Strategiset investoinnit kestävään tulevaisuuteen

Renault Trucks valmistautuu tulevaan strategisilla investoinneilla, jotka vahvistavat sen toimipaikkojen pitkän aikavälin kannattavuutta ja rakentavat vankkaa ja kestävää, innovaatioperusteista tulevaisuutta.

Vuonna 2023 Renault Trucks avasi uuden X-Tech Arena -tutkimus- ja kehityskeskuksen Lyonin Saint-Priestin teollisuusalueelle.

Tässä 11 000 m2:n rakennuksessa työskentelee 1 000 asiantuntevaa insinööriä, tutkijaa ja hankintatiimiä. Rakennus kuluttaa 25 % vähemmän energiaa kuin Ranskan säädökset edellyttävät. Kokonaisinvestointi oli 33 milj. euroa.

Vuonna 2023 Renault Trucks juhli myös uuden CampX-innovaatiokeskuksen avaamista Lyonin toimipisteeseen. Volvo Groupin CampX:n tarkoituksena on nopeuttaa teknologisia ja liiketoiminnallisia innovaatiota eri toimijoiden yhteistyötä parantamalla.

Toimipaikkojen energia- ja ympäristösiirtymään sitoutunut Renault Trucks aloitti myös kunnianhimoisen hankkeen yhteistyössä TotalEnergiesin kanssa. Tavoitteena on varustaa Bourg-en-Bressen teollisuusalue aurinkosähkökatoksilla 17 hehtaarin alueelta. Tuotettu sähkö vastaa 17 500 henkilön kulutusta. Katokset tuottavat 30 % toimipisteen sähkönkulutuksesta, ja lisäetuna katosten alle suojaan voi sijoittaa työntekijöiden autoja ja uusia kuorma-autoja.

Renault Trucks on juuri julkistanut suunnitelmansa rakentaa uusi globaali varaosien jakelukeskus Saint-Priestin toimipisteeseen. Investoimalla yhteensä 132 miljoonaa euroa uuteen huipputason logistiikkakeskukseen Renault Trucks ja koko Volvo Group osoittavat sitoutumisensa tuotantoresurssien kestävään kehitykseen ja vahvistavat entisestään Renault Trucksin juuria Lyonissa.  

03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

Näytä lisää »