Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,

04.05.2024 11.00

images_14

Metsäteollisuus on koko toimintansa ajan kehittänyt tehokkaasti raakapuun siirron menetelmiä uitosta satatonnisiin maantiejuniin. Raakapuun maantiekuljetukset ovat kehittyneet kuljetusmuodoista tehokkaimmin. Ne ovat syöneet tarvetta uitolta ja ovat rajoittaneet tehokkaasti myös pitkien ajomatkojen rautatiekuljetusten tonnistoa. - Juna kulkee, ja nyt myös maantiejunat. Kumipyöräkuljetukset ovat osoittaneet jo vuosikymmenien ajan tehonsa raakapuun kuljetuksissa metsästä tehtaalle.

Metsäteollisuus luottaa maantiekuljetusten eliittijoukkoihin.



Metsäteollisuuden useitten vuosikymmenien aikana tekemät mittavat kehitystyöt raakapuun maantiekuljetusten kehittämiseksi ovat aina saaneet kritiikkiä , mutta missä ovat nyt ne kolme-, neljä-, viisi- ja kuusiakseliset yhdistelmät jotka olivat aikanaan ainoat kannattavat laitteet ilman tietokoneohjausta ja nosturivaakoja. 

Kehityksen tuloksena on suuremmat kuormakoot tehtaan portilla.



Raakapuun kuljetusten kehitystyön tavoite on tuottaa materiaalia tuotantolaitoksiin tehokkaammin edullisemmin ja ympäristöa ja tiestöä säästävämmin. Kehitys on ollut tämänsuuntainen jo vuosikymmeniä ja kehitys jatkuu. Sekä maantiekuljetuskalusto, että rautatiet ovat saaneet lisätonneja ja ratoja ja maanteitä siltoineen parannetaan nykymenon vaatimusten mukaisiksi.

Lisätonnit vaativat suuremman kuormatilan. 



Itsestään selvyys on se, että kun kuorman koko tonneissa kasvaa , vaatii se vastaavan tilankasvun kuormatilaan. Kuusikymmentonnisten 64 tonnisiksi kasvatti kuorman 40 tonnista 44 tonniin. Tuo 10 prosentin kasvu vaatii siis 10 prosentin kasvun kuormatilaan. 
Vastaavasti kun mennään tuosta 40 tonnista 54 tonnisiin kuormiin on kuormatilan kasvattamistarve lähtöasetelmasta yli 30 % :a. Lähtöasetelma oli 90 kehyskuutiota nyt 76 tonnisten yhdistelmien tilantarve on jo 125 m3 - 135 m3 , -riippuen rakennevalintain tuomasta omapainosta.

Lisäakselilla lisäkuormaa ja lisäpainoa alustaan.

Nyt tapahtuneet kaikkien aikojen suurimmat muutokset ovat tuoneet myös suurimmat muutostarpeet kaluston kasvattamiselle ja nyt  myös kaluston kehitystyölle. Yksinkertainen ajatusmalli on se, että kun kokonaispainojen kasvu määraytyy akselimäärän mukaan, niin lisätään akseleita. - Mutta onko kaikki siinä?

Eliittijoukkojen  kalusto valiintuu ajan myötä.



Eliittijoukot valitsevat eliittijoukkojen kaluston. Tämä kalusto määräytyy tarkkojen harkintojen mukaisesti ja pitkälle tulevaisuuden tarpeet arvioiden. Nyt ratkaisua hämärsi aikanaan 64 tonnisten siirtymäkauden neljän tonnin onnistuneesti luotu "bonus" , jolla vanheneva kalustotyyppi oli tehty ylimenokauden ajaksi likimain tasavertaiseen kilpailuasetelmaan 68- ja 76 - tonnisten yhdistelmien kanssa . Tämä ylimenokausi antoi aikaa kalustokehitykselle ja kalustovaihdolle. - Vain oikea valinta takaa puolestaan nyt välttämättömän ja tehokkaan kilpailukyvyn.

347293106_229334643296786_454902667982322471_n
     Heikki Jokela 050 4129 024



18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
18.05.2024 3.00Kuumasinkitys on pinnoitteista ehdottomasti kestävin.
18.05.2024 0.07Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 1..
17.05.2024 18.00Metsän uudistamisessa käytettävät puulajit ovat monipuolistuneet
17.05.2024 17.00Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden teippiohjeistuksen tosissaan.
17.05.2024 15.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan

Siirry arkistoon »