Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen

22.04.2024 13.00

visavaneria.jpg

UPM Plywood ja VR ovat sopineet, että VR korvaa käyttämäänsä fossiilista dieseliä uusiutuvalla dieselillä saman määrän kuin dieseliä kuluu UPM Pelloksen vaneritehtaan kotimaan kuljetuksissa.

Sopimus yhdessä entistä tehokkaamman toimintamallin kanssa vähentää WISA®-vanerien kotimaan kuljetusten kokonaispäästöjä 24 prosenttia.

Uuden kuljetussopimuksen lisäksi UPM Pellos on parantanut raideliikenteen toimintamalliaan nostamalla junien täyttöastetta ja tehostamalla vetokykyä, mikä tarkoittaa yhden veturin käyttöä aiemman kahden sijaan. UPM Pellos sijaitsee Ristiinassa ja kuljettaa vaneria rautateitse varastoon Kouvolaan ja satamaan Kotkaan.

”UPM Plywood pyrkii koko ajan pienentämään hiilijalanjälkeään. Toimitusketjun päästöt syntyvät pääosin raaka-aineiden hankinnassa sekä tuotekuljetuksissa. Pelloksen raideliikenteen aiempaa tehokkaampi toimintamalli ja uusiutuvan dieselin käyttöönotto ovat hyviä esimerkkejä yritysten rakentavasta yhteistyöstä, jolla päästöjä vähennetään konkreettisesti”, sanoo logistiikkapäällikkö Juha Vallittu UPM:ltä.

Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta noin 60 prosenttia, joten sähkön rinnalle on tarpeellista löytää muita vastuullisia vaihtoehtoja. Nyt tehty sopimus on ensimmäinen VR:n rautatielogistiikkaan tekemä HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) -sopimus, jolla asiakkaan kuljetusten päästöt saadaan lähes nollaan. 

”Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme vastuullisia ratkaisuja ja kehittää jatkuvasti uusia toimintamalleja yhdessä. Koska raideliikenteen muut vaihtoehtoiset käyttövoimat, kuten akku- ja vetyvetureiden teknologia, ovat vielä kehitysvaiheessa, käytännöllisin ratkaisu sähköistämättömille rataosuuksille on tällä hetkellä uusiutuva polttoaine”, kertoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.

UPM Plywood on osa UPM-konsernia, joka on sitoutunut vähentämään arvoketjujensa päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. VR on mukana puolittamassa liikennepäästöt vuoteen 2030 mennessä ja pyrkimässä kohti hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä. Kumpikin yhtiö on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto

Siirry arkistoon »