Pohjois-Suomeen suunnitellaan kokeiltavaksi puutavaran kuljettamista jopa sadan tonnin painoisilla yhdistelmillä.
Stora Enso Metsä, Metsähallitus ja Metsä Group aikovat anoa poikkeuslupaa viisivuotisille kokeiluille Kuusamo–Oulu-välille ja Inari–Rovaniemi-välille.
Yksinkertaistettuna auto ajaisi niin sanotusti linjaliikenteenä puita Kuusamon terminaalista Ouluun, eikä sillä ajettaisi pienempiä teitä pitkin, kertoo aluejohtaja Olli-Pekka Ahonen Stora Enso Metsän Pohjois-Suomen hankinta-alueelta.
Jättirekan toteuttamiseen on Ahosen mukaan useita erilaisia teknisiä vaihtoehtoja.
”Uusi asetus sallisi korkeutta lisää 20 senttiä. Lisäksi siihen tuli lisää yksi puutavaranippu normaaliin kuormaan joko jatkamalla rakenteita pidemmäksi tai lisäperävaunun kyytiin.”
Jättirekka ilmestyisi tielle aikaisintaan syksyllä, todennäköisesti vasta ensi keväänä.
”Ensin odotetaan virallinen hyväksyntä pysyville painojen korotuksille. Sen jälkeen viranomaiset ottavat anomuksemme käsittelyyn”, Ahonen kertoo.
Ruotsissa sadan tonnin rekkoja on kokeiltu muutamien vuosien ajan.
”Ruotsissa saatujen kokemusten mukaan liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt. Pidemmän yhdistelmän ohittaminen on hieman vaativampaa, mutta ei ratkaisevasti”, Ahonen kertoo.
Lue lisää eilisen Kalevasta.