Ari Siekkinen Metsähallitus : Isot puutavararekat säästävät energiaa ja ympäristöä
31.05.2013 10.14 Liikenne- ja viestintäministeriön esitys ajoneuvoyhdistelmien kokonaispainojen korotuksesta parantaa merkittävästi autokuljetuksen kustannustehokkuutta. Pienempi automäärä maanteillä edistää puolestaan liikenneturvallisuutta ja kuljetusten energian käytön tehostuminen vähentää päästöjä.
Kuormakoko kasvatetaan akselimääriä lisäämällä. Menetelmä pienentäämaanteitten rasituksia / kuljetettu raakapuutonni.Samalla päästöt vähenevät merkittävästi.
Suunnitellun käyttöasetuksen mukaisen 76 tonnin ajoneuvoyhdistelmän hyötykuorma on noin kolmanneksen suurempi kuin nykyisenkaltaisen 60 tonnin yhdistelmän, mutta polttoainetta kuluu noin 10 prosenttia vähemmän kuljetettua tonnia kohden. Tämä on mahdollista sallimalla 0,2 metriä nykyistä korkeammat autot.
Korkeuden kasvattamista lukuun ottamatta ajoneuvoyhdistelmien mitoitus pysyy nykyisenkaltaisena. Hyötykuormaltaan suurempien yhdistelmien käyttö ei lisää tierasitusta, sillä ajoneuvon paino jakaantuu seitsemän akselin sijaan yhdeksälle akselille, jotka ovat lisäksi varustettu paripyörin.
Metsähallituksessa tieystävällisen kaluston käyttöön on kiinnitetty huomiota jo pitkään. Esimerkkeinä mainittakoon, että nyt asetukseenkin kirjattava paripyöräsääntö on vaatimuksena kaikissa kuljetussopimuksissa ja CTI (säädettävät rengaspaineet) -varustellun kaluston määrää lisätään jatkuvasti.
Tehokkain yksittäinen keino autokuljetuksen kehittämistyössä on kuitenkin kuorman koon kasvattaminen. Kustannustehokkaat kuljetukset puolestaan laajentavat kannattavan puunhankinnan toimintasädettä ja luovat siten työpaikkoja syrjäseuduille. Metsähallituksen sopimusurakoitsijat ovat hankkineet tai hankkimassa uuden asetuksen mukaisia ajoneuvoyhdistelmiä, joilla ajetaan jo nyt nykyisten painorajoitusten puitteissa.
Metsähallituksen kuljetukset perustuvat pitkäaikaisiin 3-5 vuoden kuljetussopimuksiin, joista osa tulee vuosittain uusittaviksi. Epäselvässä tilanteessa kuljetusten pitkäaikainen hankinta on erittäin ongelmallista sekä kuljetuksen antajan että kuljetuspalveluja tarjoavan kuljetusyrityksen kannalta. Tämän vuoksi päätösten sisältö ja voimaantulon aikataulu tulisi vahvistaa mahdollisimman nopeasti.
Lisätietoja: Metsähallitus, metsätalous, kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen, ari.siekkinen@metsa.fi, p. 0400 29213.
|