Onko raakapuuyhdistelmän omapaino menettänyt merkityksensä???
26.04.2021 8.09
Yhdistelmän laskutuskuormakokoon vaikuttaa yhdistelmän omapaino. Omapainoon puolestaan vaikuttaa yhdistelmän auton, nosturin sekä perävaunun vaakapainot, sekä niihin kerääntynyt "loiskuorma". - Punnituseroavaisuutta on helposti yli viisikin tonnia.
Loiskuorman suuruus vaihtelee keliolosuhteista , ja myös varusteistakin njohtuen muutamasta sadasta kilosta , jopa yli kolmeen tonniin. Vuotuisena keskiarvona voitaneen pitää 750 kiloa.Kymmenen euron tonnitaksalla laskutuskuormahävikkiä on siis 7,5 euroa/kuorma ja tuhannella kuormalla vuodessa hävikki on 7.500 € ja kymmenessä vuodessa hävikkiä kertyy noin 75.000€.- Loiskuorman kokoon on vaikea, monesti jopa mahdotontakin puuttua. Sen haittavaikutuksina on yllättävät ajokiellot, mitä voidaan minimoida ennakoinnilla ja vaakalaitteilla.
Yhdistelmän omapaino on sensijaan selkeästi käsiteltävissä. Se määräytyy auton, nosturin ja perävaunun hankintahetkellä. Yhdistelmien omapainoissa on valintakohtaisesti useitten tuhansien kilojen eroja.Näitten painoerojen merkitys tulee esiin nyt,- ja tulevaisuudessa tehdaskontrollien ja ajokieltojen sanelemina.- Puutavarayhdistelmien varusteitten painolla on nyt entistäkin selkeämpi merkitys.
Useitten tuhansien kilojen omapainoerot ovat yleisiä. Painoerot tulevat auton jopa 1.000kg omapainoeroista . Sama tonni löytyy myös nostureista, mutta perävaunussa eroa onkin jo tuplat , jopa uli 2.000kg. Nämä suurimmillaan jopa yli 4.000kg ylittävät painoerot näkyvät nykypäivän ajoseurannassa kuormakokojen pienenemisinä, ja se puolestaan näkyy kuormien laskutuksessa.
Alustapainon merkitys on nykypäivän ajosuoritteissa jopa ratkaisevan suuri. Valtaosassa yhdistelmissä on kaksi tonnia aivan turhaa "peruskuormaa" , jonka kuskaaminen tuo vuosittain noin 20.000€ vuotuiset menetykset. Kymmenessä vuodessa menetetty potti kasvaa jo 200.000euroon. - Tämä "potti" löytyy monesti yksin kauppahetken varustevalinnoista !!!
Heikki Jokela Asiantuntija 050 4129 024
|