Onko raakapuuyhdistelmän omapaino menettänyt merkityksensä???

26.04.2021 8.09

Yhdistelmän laskutuskuormakokoon vaikuttaa yhdistelmän omapaino. Omapainoon puolestaan vaikuttaa yhdistelmän auton, nosturin sekä perävaunun vaakapainot, sekä niihin kerääntynyt "loiskuorma". - Punnituseroavaisuutta on helposti yli viisikin tonnia.

Loiskuorman suuruus vaihtelee keliolosuhteista , ja myös varusteistakin njohtuen muutamasta sadasta kilosta , jopa yli kolmeen tonniin. Vuotuisena keskiarvona voitaneen pitää 750 kiloa.Kymmenen euron tonnitaksalla laskutuskuormahävikkiä on siis 7,5 euroa/kuorma ja tuhannella kuormalla vuodessa hävikki on 7.500 € ja kymmenessä vuodessa hävikkiä kertyy noin 75.000€.- Loiskuorman kokoon on vaikea, monesti jopa mahdotontakin puuttua. Sen haittavaikutuksina on yllättävät ajokiellot, mitä voidaan minimoida ennakoinnilla ja vaakalaitteilla.



Yhdistelmän omapaino on sensijaan selkeästi käsiteltävissä. Se määräytyy auton, nosturin ja perävaunun hankintahetkellä. Yhdistelmien omapainoissa on valintakohtaisesti useitten tuhansien kilojen eroja.Näitten painoerojen merkitys tulee esiin nyt,- ja tulevaisuudessa tehdaskontrollien ja ajokieltojen sanelemina.- Puutavarayhdistelmien varusteitten painolla on nyt entistäkin selkeämpi merkitys.



Useitten tuhansien kilojen omapainoerot ovat yleisiä. Painoerot tulevat auton jopa 1.000kg omapainoeroista . Sama tonni löytyy myös nostureista, mutta perävaunussa eroa onkin jo tuplat , jopa uli 2.000kg. Nämä suurimmillaan jopa yli 4.000kg ylittävät painoerot näkyvät nykypäivän ajoseurannassa kuormakokojen pienenemisinä, ja se puolestaan näkyy kuormien  laskutuksessa.



Alustapainon merkitys on nykypäivän ajosuoritteissa  jopa ratkaisevan suuri. Valtaosassa yhdistelmissä on kaksi tonnia aivan turhaa "peruskuormaa" , jonka kuskaaminen tuo vuosittain noin 20.000€ vuotuiset menetykset. Kymmenessä vuodessa menetetty potti kasvaa jo 200.000euroon. - Tämä "potti" löytyy monesti  yksin kauppahetken varustevalinnoista !!!

Heikki Jokela
 Asiantuntija
050 4129 024

04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
08.05.2024 18.00Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
08.05.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
08.05.2024 15.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
08.05.2024 13.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
08.05.2024 11.00Kuorman varmistaminen.

Siirry arkistoon »