Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .

03.11.2025 13.00

Perävaunun maksimoitu XXL kuormatila lähenee
jo perinteisten 90 kuutioisten koko yhdistelmien
kuormatilavuuksia.

Kevyimmät perävaunut ovat katsastuspunnituksissa alle 7.000 kg ja painavimmat hieman yli 8.000 kg painoisia, jopa yli 9000kg. Painoeroa tuo akselistotyypit,renkaat ja vanteet, jousitus,runkorakenteet ja pankkohen tyyppi ja lukumäärä. Katsastuspainoerot kevyimmän ja painavimman välillä ovat olleet reippaasti yli 1.200 kg. - Kuormatilaerot ovat olleet jopa 25% suuruisia.

Perävaunujen kuormakokoerot ilmenevät allaolevasta taulukosta.

Taulukosta voi helposti vertailla eri perävaunutyyppien ja pankkorakenteitten kuormatilaeroja. Hyvin perinteinen vaunutyyppi on 22.5 tuumaisilla vanteilla varustettu ja sen runkokorkeus on 1.250 korkea. Kun tuo vaunu telitetään ja sen 2.950 korkeilla alumiinitolpilla varustettu kuormatila otetaan ajoon vanhoilla pankoilla  jää sen kuormatilaksi kahdella 5.5 m rankanipulla arvioitaessa 0.6m2 x 2x5.5m = 66 m3.

Kun tuo sama vaunu päivitetään XXL kokoluokkaan Terminator pankoilla , kasvaa kuorma 7.27m2 x 2 x 5.5m = 79,97 m3 :oon. Kuormakokoero on jo pelkällä pankkovaihdolla huimat 14 irtokuutiota . Kuormakoko kasvaa siis pelkällä pankkovaihdolla 20%:lla ja nelisataakiloisella rangalla se merkitsee 14m3x400kg/m3=5600 kg eroa kuormassa.

Perävaunujen 15 sentin runkokorkeuserosta 4  m3 ja 1600 kg lisää.



Vaunukohtainen kuormaero kasvaa entisestään kun vertaillaan 22.5 tuumakoon ja 19.5 tuumakoon vaunuja , joitten runkokorkeuksissa on yleisesti 15 sentin korkeuseroja. Tuo korkeusero kasvattaa kuormatilaa 0,36 m2:llä ja kahdella 5.5 metrisellä rangalla 4 m3:lla ja 1600 kilolla nelisataakiloisena rankana arvioituna. Painavammalla puulla kuormaero tietenkin vain kasvaa. 

Kuormakokoerot pahimmillaan lähes 20 m3 ja 8.000 kg.

Lisäakseli 10 metriseen nelikkoon.
Kuormakokoeroiksi on mitattu pahimmillaan jopa 20 m3 ja nelisataakiloisella rangalla kuormakokoero on huimat 8000 kg yksin perävaunukuorman osalla. Jokainen osaa arvioida, mitä tuo erotus merkitsee ajosuoritteessa vuodessa, -ja mitä se on viidessä vuodessa. xxhj.3.11.2025

Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten
alumiinipankkojen kuormapinta-aloista
ja niitten pinta-alaerot pankkojen
runkoleveyksillä 2.55m.

Auton (vas.) ja perävaunun teräs / alu pinta-alavetailut.


korkeus XXL5,7ja 10 / Alu 6,7ja10 sekä erotus:

3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2
3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2
3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2
3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2
3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2
3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2

Kuormaleveys 2.6m kasvattaa
kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla

Vanhanmallisten teräspankkojen ja Exte S6
teräspankon kuormatilakoko on likimain
yllämainittujen kuormapinta-alalukujen
puolivälissä = 0.3m2-0.45 m2

31.10.2025KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
08.11.2025 0.07Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle.
07.11.2025 20.00Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän.
07.11.2025 19.00Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä.
07.11.2025 18.00Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina.
07.11.2025 17.00Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin===
07.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6..
07.11.2025 15.00Ponsselta uusia ratkaisuja tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseks - artikkelimme vuodeltai 2014.

Siirry arkistoon »