Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)

23.04.2024 11.00

Puutavarapankkojen kuormapinta-aloissa on järkyttävän suuria eroja. Pinta-alaerot johtuvat raaka-ainevalinnoista ja muotoiluista sekä lisäksi myös siitä, mihin mittajärjestelmään pankkomalli on käyttäjäystävälliseksi suunniteltu.


Alumiini on litrapainoltaan kevyt, mutta lujuudeltaan heikko.

Kuvio pankkomuodoista kuormattuna ja tyhjinä (tummempi):

puu_tolpat_alu_-__teras_piittos_erotus2.jpg

Terminator XXL (vasemmalla) pankkomallisto on optimoitu Suomen tonnipohjaiselle kuormien tilitysjärjestelmälle. Ruotsalaiset pankkomallit ovat sensijaan tehty kuorman ylä-ja alamitan sekä kuorman korkeusmitan mukaiseen tilitykseen. Tolppien tiimalasimuoto antaa hyvää Ruotsissa, mutta se on pahaa Suomessa.

Käsitys alumiinin keveydestä perustuu yksinkertaiseen litrapainoajatteluun, joka valmiina tuotteena ei olekkaan enää totta. Se on totisinta totta, että litra terästä on kolmekertaa alumiinilitraa painavampaa, mutta totta on sekin, että uuden polven Ruukin "ultralujat" ajoneuvoteräkset ovat parissa vuosikymmenessä kehittyneet lujuudeltaan reippaasti yli kolmekertaa alumiinia lujemmiksi. (Miksi autojen ja perävaunujen rungot eivät ole alumiinia ?)

Alumiinia rasittaa vielä lisäksi terästä kolme kertaa pienempi kimmomoduli. Nämä matemaattiset totuudet vaikuttavat siihen, että alumiinin kanssa täysin samanpainoinen Terminator XXL pankko on lujuudeltaan ja taivutuksenkestoltaan yli 20 % vahvempi  sekä kuormatilaltaan 10% suurempi.

Alumiinin rajoitteita ja mittakoppikäytäntöä on viisaasti yhdistelty Ruotsissa.

Eri varustevaihtoehtojen korkeus / kuormatilaero on kuvan mukainen.

Ruotsalaisren yhdistelmien kuormakoko on nyt
4.000 kg-14.000 kg Suomen yhdistelmäkokoa
pienempi. Kuormatilatkin voi olla 10m3-30 m2
pienempiä.

Kuvasta näkyy korkeusero ja pankkojen suuri pinta-alaero.

Ruotsin vapaa kuormakorkeus ja korkeammat ajoväylät ovat sallineet korkeammat autojen rakennekorkeudet.Lisäksi kuljettajan omalla vastuulla Ruotsissa on mahdollista käyttää jopa yli 4.5 metrin kuormakorkeuksia. Hyvänä lisänä Ruotsissa on  kuormaleveyden 2.6m salliminen Ey direktiivissä 24m yhdistelmäpituuteen saakka - kaikki puutavara-autot Ruotsissa ovat 2.6m kuormaleveyksisiä.

Parasta kuitenkin on tiimalasimallisen alumiinipankon ylimääräinen tuotto itse ruotsalaiselle automiehelle.Tuotto syntyy yksinkertaisesti siitä, kun tili tulee kuormamitan mukaan. Kuormasta mitataan alamitta, ylämitta ja korkeus. Näistä lasketaan kuorman pinta-ala. jonka mukaan tilitys tapahtuu. Kuorman keskiosan kapeampi osuus ,-  ja siitä johtuva kuorman pienennys jää vähentämättä.

Tiimalasimuoto on hyöty Ruotsissa, mutta haitta Suomessa.

Tiimalasin muotoinen ylhäältä-ja alhaalta mitattu kuorma korkeusmittoineen tilitetään yli 7% liian suurena Ruotsissa. Suomessa puolestaan  tappiota ja sakkoja tulee alumiinipankkojen ahtaudesta ja ylikorkeuksista. - Se, mikä tuo rahaa Ruotsissa muuttuu tappioiksi Suomessa.

Kuormatilaerot järkyttävän suuria.

XXL varustepaketin ja alumiinivarusteitten kuormatilakoko on suurimmillaan autoissa  autoissa, joissa on 195-200 milliä korkea alumiiniapurunko teräksisen ja matalimmillaan 100 mm apurungon asemasta.
puu_alu_-teras_rankalastissa_piirros__mm.jpg

Kun Terminator XXL 07 3100 pankoille ja 100 mm apurungolle lastattu kuorma siirretään alumiinirunkoiselle ja alumiinipankkoiselle vastaavan rakennekorkeuden autolle on kuormakorkeuden ylitys kuvan mukainen.

Kuormatilaerot Terminator XXL malliston ja vastaavat lujuusluokat omaavien alumiinipankkojen välillä ovat järkyttävän suuria. Käytännön kuormatilaerot ovat yksin pankkorakenteitten osalta kuormattuina yli 0.6 m2 (n.10%).
Tässä vertaillaan tolppakorkeudeltaan samankorkeuksisia pankkoja, mutta vieläkin suuremmaksi erot kasvavat, jos verrataan alumiiniapurunkoista ja pankkoista autovarustelua ja vastaavaa teräksistä XXL pakettia (n. 15%).

Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.

korkeus XXL      Alu        erotus
2850  6.55m2  5.96m2   0.59m2
2900  6.67m2  6.07m2   0.60m2
2950  6.79m2  6.19m2   0.60m2
3000  6.91m2  6.30m2   0.61m2
3050  7.03m2  6.41m2   0.62m2
3100  7.15m2  6.53m2   0.62m2
3150  7.27m2  6.64m2   0.63m2
3200  7.39m2  6.75m2   0.64m2
3250  7.51m2  6.86m2   0.65m2
3300  7.63m2  6.97m2   0.66m2

Perinteisten "SisuForest" tyyppisten teräspankkojen kuormapinta-alat ovat XXL pankkomallin ja alumiinipankkojen puolivälissä. Kuormatilan ero XXL malliin on luokkaa 0.31 m2.

 -  XXL pankkomalliston lisäkasvu mallivuodella
     2014 om +0.9 m2/ kuorma.


Kuormaleveys 2.6m kasvattaa
kuormapinta-aloja n. 0.15 m2:llä.

0000000000000000000000000000000000000

Ps.- Kymmenittäin kokonaispainokorotuksiin
liittyviä mielenkiintoisia artikkeleita löytyy
etusivun hakukoneesta merkillä "puu76".

0000000000000000000000000000000000000

08.05.2024 9.00Uusi johteiden katkaisuyksikkö lyhentää toimitusaikoja NSK:n lineaariohjaimien eurooppalaisille käyttäjille
08.05.2024 7.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
08.05.2024 3.00Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
08.05.2024 0.07Momentum Group acquires Finnish Hydjan - strengthens its position in hydraulics
07.05.2024 17.00SR-O Technology irtautuu omaksi yrityksekseen Suomen Rakennuskoneesta
07.05.2024 15.00Katuja asfaltoidaa Helsingissä - ohessa lista kohteista
07.05.2024 13.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan! 03.05.2024 8.00 HydroShopVANTAA.jpg HydroShop avaa uuden hydrauliikan erikoisliikkeen Vantaalle osoitteeseen Äyritie 4. Uuden myymälän avajaisi
07.05.2024 11.00Traktoreiden rengas- ja vannemuutoksia selkeytetään
07.05.2024 9.00Huddig aloittaa yhteistyön Konesillan kanssa laajentaakseen toimintaansa Suomessa
07.05.2024 7.00Kolmen miljoonan (CO2e) konferenssi kokoaa Seinäjoelle yhteen maankäyttösektorin ilmasto-osaamisen asiantuntijat ja tulevaisuuden tekijät
07.05.2024 3.00Hautala Service Oy osaksi suomalaisten konekauppojen verkostoa
07.05.2024 0.07Ponssen henkilöstövähennykset ennakoitua pienemmät
06.05.2024 19.00Energiapuu ja -turve voivat tuoda Suomeen jopa 15 000 uutta työpaikkaa.-/2015.
06.05.2024 18.00Kotimainen polttoaine luo uusia työpaikkoja.-/2025
06.05.2024 17.00Uusiutuvan energian käytön lisäys on valtava työmaa.-/2010
06.05.2024 15.00Biolämpölaitosten kasvu jatkuu - uusissa laitoksissa sitoudutaan tiukkoihin rajoihin.- /2015.
06.05.2024 13.00Bioenergian uudet tekniikat tuovat työtä ja vähentävät päästöjä./2015.
06.05.2024 11.00Kotimaisen turpeen energiakäyttö
06.05.2024 9.00Miksi teräspankkoja ei kuumasinkitä yleisemmin????
06.05.2024 7.00Miksi kuumasinityt pankot puuttuvat vielä kaikilta Euroopan muilta pankkovalmistajilta?
06.05.2024 3.00Kyllä, sinkitys lisää tuotteen painoa, - mutta se tekee sen erittäin positiivisesti.
06.05.2024 0.07Mitä tarkoittaa pankkojen kuumasinkitysvalmius, - ja mitä hyötyä siitä on teräksisten pankkojen käyttäjille???
05.05.2024 19.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
05.05.2024 18.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
05.05.2024 17.00Teräksen pintakäsittely on vaativa ja vastuullinen taitolaji.
05.05.2024 15.00Oletko pannut merkille, että puutavara varusteitten pinnoitteissa on suuria eroja.
05.05.2024 13.00Mutta mikä se on, mikä jarruttaa sinkitystä???
05.05.2024 11.00Miksi kuumasinkittyjä pankkoja saa Euroopan markkinoille vain meiltä ???
05.05.2024 9.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
05.05.2024 7.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
05.05.2024 3.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
05.05.2024 0.07Scanialta huikea korkotarjous!
04.05.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
04.05.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
04.05.2024 13.00Energiapuun korjuuta.
04.05.2024 11.00Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
04.05.2024 10.00Syöttötehoa terminaaleihin Sennebogen 821E -materiaalin käsittelykoneella
04.05.2024 9.00Yli puolet metsähakkeesta valmistetaan pienpuusta
04.05.2024 8.00Energiamateriaalin kuljetuksen tehopaketti vuodelle 2025.
04.05.2024 7.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
03.05.2024 15.00Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
03.05.2024 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
03.05.2024 11.00Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
03.05.2024 9.00Vuoden 2024 Evolution mallistomme on kaikkien aikojen tuottavin, turvallisin, sekä 100%:sesti muoviton tilapankko.
03.05.2024 7.00EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
03.05.2024 3.00TimberMaxx/Terminator Evolution pankkomallistot - molemmissa kolme lujuusluokkaa ja kolme yhdistelmän varustelumallia.
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.
02.05.2024 13.00Teräspankkomallistojen uudistumista "sellukelpoisiksi" jarruttaakin nyt niitten rakenteitten materiaalien "hartialukko".
02.05.2024 11.00Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
02.05.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
02.05.2024 7.00Turvallisuutta parantavat liukuestepinnat on oltava myös pankkojen tolpissa.
02.05.2024 3.00Alumiinipankkojen "sudenkuoppa" on profiilirakenteen rajoitteet, ja materiaalin pehmeys.
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.
01.05.2024 11.00Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
01.05.2024 10.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
01.05.2024 9.00TimberRoad -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
01.05.2024 7.00Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.
01.05.2024 3.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 17.00Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
30.04.2024 15.00Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
30.04.2024 13.00Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
30.04.2024 11.00Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
30.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
30.04.2024 7.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
30.04.2024 3.00Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
30.04.2024 0.07Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 17.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
28.04.2024 13.00Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
28.04.2024 11.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
28.04.2024 9.00Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.
28.04.2024 7.00Purkupankkomme on kuumasinkitty, ja esimerkillisen toimiva - kiitos kuuluu Veli Mantsiselle.
28.04.2024 3.00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
28.04.2024 0.07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".

Näytä lisää »