Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta

21.04.2024 7.00

Naton DIANA-ohjelma laajentaa verkostoaan uusilla toimipisteillä. Suomi on nyt osa verkostoa, kun DIANA-aloitteen johtokunta hyväksyi esityksen yrityskiihdyttämön ja kahden testikeskuksen perustamisesta Suomeen. Niiden tehtävänä on auttaa yrityksiä kehittämään siviili- ja puolustussektoreille teknologiaa, innovaatioita ja liiketoimintaa.

MicrosoftTeams-image_117_0.png.jpg

Keväällä 2023 alkanut puolustusministeriön ja VTT:n vetämä ja useiden toimijoiden panosta edellyttänyt valmistelutyö on saatu toivottuun päätökseen. VTT perustaa yrityskiihdyttämön Espoon Otaniemeen yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Teknologioiden testikeskukset perustetaan Oulun yliopiston ja VTT:n Otaniemen toimipisteen yhteyteen.

Suomeen perustettavat toiminnot ponnistavat vahvan, vuosikymmeniä rakentuneen teknologiaosaamisen ja markkinamenestyksen pohjalta. Kiihdyttämön ja testikeskusten teknologiateemat liittyvät seuraavan sukupolven kommunikaatiojärjestelmiin, 6G-teknologiaan, kyberturvallisuuteen sekä kvantti- ja avaruusteknologioihin.

”VTT:lle on kunnia olla mukana DIANA-verkostossa ja sen kiihdyttämö- ja testikeskustoiminnassa. Suomen maailmanluokan osaaminen auttaa edelläkävijäyrityksiä kehittämään syväteknologioita, jotka turvaavat Natoa ja sen miljardia asukasta”, toteaa Sauli Eloranta, VTT:n puolustusteknologioihin liittyvän toiminnan johtaja.

Yrityskiihdyttämö valmentaa yrityksiä toimimaan puolustussektorilla

VTT perustaa tulevaisuuden kommunikaatiojärjestelmiin ja kvanttiteknologiaan keskittyvän yrityskiihdyttämön Espoon Otaniemeen yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Kyseessä on koulutusohjelma, joka auttaa yrityksiä kehittämään kaupallisiin ja puolustustarkoituksiin tarkoitettua syväteknologiaa sekä innovaatioita. Lisäksi se tarjoaa yrityksille laajaa ja monipuolista koulutusta liiketoimintamahdollisuuksien kehittämisestä puolustussektorilla.

Kiihdyttämön palvelut on suunnattu erityisesti startup- ja pk-yrityksille, joilla on vasta vähäistä kokemusta puolustus- ja turvallisuusalasta.

”Kauan odotettu päätös on Suomelle merkityksellinen, koska suomalaistoimijat pääsevät ensimmäistä kertaa valjastamaan huippuluokan osaamisensa Naton DIANA-innovaatiotoiminnan hyväksi näin laajassa mittakaavassa. Maassamme on suuri määrä teknisesti kehittyneitä ja innovatiivisia startup- ja pk-yrityksiä, joiden on ollut vaikeaa panostaa vientiin puolustusalalla. DIANA tukee tätä toimintaa kouluttamalla maksuttomasti kiihdyttämöiden avulla yrityksiä Nato-maiden teknisiin ja hankintavaatimuksiin sekä laatimalla yrityskohtaisia liiketoiminnan koulutusohjelmia. Tällainen mekanismi tarjoaa yrityksille kiihdytyskaistan päästä mukaan haastavalle, mutta kansainvälisesti nopeimmin kasvavalle toimialalle – toivon suomalaisyrityksiltä mahdollisimman laajaa osallistumista ”, kertoo Eloranta

DIANA valitsee yritykset kiihdyttämöihin hakumenettelynsä kautta. Menettely on nimeltään DIANA-haasteohjelma (DIANA challenge programme). Ensimmäinen hakukierros Suomen DIANA-kiihdyttämöön käynnistyy vuonna2024 ja se on avoin Nato-maiden kaksoiskäyttöratkaisuja kehittäville startup-yrityksille. 

Testikeskukset tarjoavat työkaluja teknologiakehitykseen

Teknologioiden testikeskukset perustetaan VTT:n Otaniemen ja Oulun yliopiston toimipisteen yhteyteen. VTT:n Otaniemen testikeskus keskittyy kyberturvallisen kommunikaation sekä kvantti- ja avaruusteknologioiden testaamiseen. Oulun yliopiston testikeskus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden 6G-verkkoteknologioiden testaamiseen.

DIANA-testikeskukset ovat paikkoja, joissa yritykset voivat vahvistaa omaa teknologista osaamistaan ja kilpailukykyään. Testikeskusten tarjoaman tutkimusinfrastruktuurin ja osaajien avulla yritykset voivat arvioida omia konseptejaan ja teknologioitaan sekä saada tukea niiden kehittämiseen. Käytännössä testikeskukset koostuvat jo olemassa olevista kattavista tutkimustiloista ja -laitteista sekä alan huippuosaamisesta. Testikeskukset tukevat myös kiihdyttämöohjelmaan osallistuvien startup-yritysten kehittymistä.

Testikeskuspalveluita voivat ostaa kaikki Nato-maiden yritykset riippumatta siitä, ovatko ne mukana DIANA-kiihdyttämössä.

”Suomella on vahva asema siviilipuolen kommunikaatiojärjestelmien kehittäjänä mm. Nokian ansiosta.  DIANA on suurelle joukolle alan toimijoita reitti päästä kiihdytyskaistalla Nato-maiden puolustusmarkkinoille”, Eloranta sanoo. 

Mikä on Naton DIANA-aloite? 

Naton DIANA-aloitteen (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) tehtävänä on tunnistaa puolustus- ja turvallisuussektorin tulevia haasteita ja etsiä niihin teknologiaratkaisuja yhdessä yritysten kanssa.

“Yksi DIANAn voimavaroista on ainutlaatuinen, transatlanttinen osaamiskeskusten ja innovaatiojohtajien verkostomme, joka työskentelee yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. DIANAn laaja ja monimuotoinen kumppaniverkosto vauhdittaa puolustukseen, turvallisuuteen ja rauhaan liittyvien mullistavien ratkaisujen kehittämistä ja käyttöönottoa”, sanoo DIANAn pääjohtaja, professori Deeph Chana.

Aloite keskittyy uusiin teknologioihin kuten tekoälyyn, autonomiaan ja kvanttiteknologioihin, jotka ovat luonteeltaan kaksikäyttöisiä eli niitä on mahdollista hyödyntää kaupallisesti sekä siviili- että puolustussektorilla. 

DIANA lyhyesti

  • Nato perusti DIANAn auttamaan sellaisten kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä, jotka vastaavat turvallisuuden ja puolustuksen haasteisiin. DIANA tukee yrityksiä, jotka työskentelevät jäsenmaiden määrittelemien avainalojen ratkaisujen parissa.
  • Vastatakseen muuttuvan maailman tarpeisiin Nato tunnistaa, kehittää ja ottaa käyttöön nousevia ja disruptiivisia kaksoiskäyttöteknologioita.
  • DIANA on Naton innovaatiokiihdyttämö, joka kokoaa jäsenvaltioiden innovaattoreita tukemaan Naton teknologista johtoasemaa, puolustamaan sen miljardia kansalaista sekä ylläpitämään rauhaa ja turvallisuutta.
  • DIANA tarjoaa yrityksille koulutuksia, rahoitusta, kaupallista neuvontaa sekä pääsyn puolustusalan asiantuntemukseen ja sijoittajiin. Ohjelmaan osallistuvat yritykset kehittävät kaksoiskäyttöteknologioita merkittäviin puolustus- ja resilienssihaasteisiin.
08.05.2024 15.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
08.05.2024 13.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
08.05.2024 11.00Kuorman varmistaminen.
08.05.2024 9.00Uusi johteiden katkaisuyksikkö lyhentää toimitusaikoja NSK:n lineaariohjaimien eurooppalaisille käyttäjille
08.05.2024 7.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
08.05.2024 3.00Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
08.05.2024 0.07Momentum Group acquires Finnish Hydjan - strengthens its position in hydraulics
07.05.2024 17.00SR-O Technology irtautuu omaksi yrityksekseen Suomen Rakennuskoneesta
07.05.2024 15.00Katuja asfaltoidaa Helsingissä - ohessa lista kohteista
07.05.2024 13.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan! 03.05.2024 8.00 HydroShopVANTAA.jpg HydroShop avaa uuden hydrauliikan erikoisliikkeen Vantaalle osoitteeseen Äyritie 4. Uuden myymälän avajaisi
07.05.2024 11.00Traktoreiden rengas- ja vannemuutoksia selkeytetään
07.05.2024 9.00Huddig aloittaa yhteistyön Konesillan kanssa laajentaakseen toimintaansa Suomessa
07.05.2024 7.00Kolmen miljoonan (CO2e) konferenssi kokoaa Seinäjoelle yhteen maankäyttösektorin ilmasto-osaamisen asiantuntijat ja tulevaisuuden tekijät
07.05.2024 3.00Hautala Service Oy osaksi suomalaisten konekauppojen verkostoa
07.05.2024 0.07Ponssen henkilöstövähennykset ennakoitua pienemmät
06.05.2024 19.00Energiapuu ja -turve voivat tuoda Suomeen jopa 15 000 uutta työpaikkaa.-/2015.
06.05.2024 18.00Kotimainen polttoaine luo uusia työpaikkoja.-/2025
06.05.2024 17.00Uusiutuvan energian käytön lisäys on valtava työmaa.-/2010
06.05.2024 15.00Biolämpölaitosten kasvu jatkuu - uusissa laitoksissa sitoudutaan tiukkoihin rajoihin.- /2015.
06.05.2024 13.00Bioenergian uudet tekniikat tuovat työtä ja vähentävät päästöjä./2015.
06.05.2024 11.00Kotimaisen turpeen energiakäyttö
06.05.2024 9.00Miksi teräspankkoja ei kuumasinkitä yleisemmin????
06.05.2024 7.00Miksi kuumasinityt pankot puuttuvat vielä kaikilta Euroopan muilta pankkovalmistajilta?
06.05.2024 3.00Kyllä, sinkitys lisää tuotteen painoa, - mutta se tekee sen erittäin positiivisesti.
06.05.2024 0.07Mitä tarkoittaa pankkojen kuumasinkitysvalmius, - ja mitä hyötyä siitä on teräksisten pankkojen käyttäjille???
05.05.2024 19.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
05.05.2024 18.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
05.05.2024 17.00Teräksen pintakäsittely on vaativa ja vastuullinen taitolaji.
05.05.2024 15.00Oletko pannut merkille, että puutavara varusteitten pinnoitteissa on suuria eroja.
05.05.2024 13.00Mutta mikä se on, mikä jarruttaa sinkitystä???
05.05.2024 11.00Miksi kuumasinkittyjä pankkoja saa Euroopan markkinoille vain meiltä ???
05.05.2024 9.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
05.05.2024 7.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
05.05.2024 3.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
05.05.2024 0.07Scanialta huikea korkotarjous!
04.05.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
04.05.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
04.05.2024 13.00Energiapuun korjuuta.
04.05.2024 11.00Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
04.05.2024 10.00Syöttötehoa terminaaleihin Sennebogen 821E -materiaalin käsittelykoneella
04.05.2024 9.00Yli puolet metsähakkeesta valmistetaan pienpuusta
04.05.2024 8.00Energiamateriaalin kuljetuksen tehopaketti vuodelle 2025.
04.05.2024 7.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
03.05.2024 15.00Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
03.05.2024 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
03.05.2024 11.00Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
03.05.2024 9.00Vuoden 2024 Evolution mallistomme on kaikkien aikojen tuottavin, turvallisin, sekä 100%:sesti muoviton tilapankko.
03.05.2024 7.00EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
03.05.2024 3.00TimberMaxx/Terminator Evolution pankkomallistot - molemmissa kolme lujuusluokkaa ja kolme yhdistelmän varustelumallia.
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.
02.05.2024 13.00Teräspankkomallistojen uudistumista "sellukelpoisiksi" jarruttaakin nyt niitten rakenteitten materiaalien "hartialukko".
02.05.2024 11.00Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
02.05.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
02.05.2024 7.00Turvallisuutta parantavat liukuestepinnat on oltava myös pankkojen tolpissa.
02.05.2024 3.00Alumiinipankkojen "sudenkuoppa" on profiilirakenteen rajoitteet, ja materiaalin pehmeys.
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.
01.05.2024 11.00Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
01.05.2024 10.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
01.05.2024 9.00TimberRoad -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
01.05.2024 7.00Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.
01.05.2024 3.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 17.00Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
30.04.2024 15.00Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
30.04.2024 13.00Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
30.04.2024 11.00Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
30.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
30.04.2024 7.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
30.04.2024 3.00Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
30.04.2024 0.07Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 17.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
28.04.2024 13.00Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
28.04.2024 11.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
28.04.2024 9.00Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.

Näytä lisää »