Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla

26.04.2024 7.00

hsarja1.jpg

John Deeren uudet H-sarjan harvesterit ja kuormatraktorit tarjoavat lisää tuottavuutta, polttoainetehokkuutta, vakautta ja käytön mukavuutta. Alan johtavien innovaatioiden myötä John Deere on edelläkävijä, joka asettaa puunkorjuun tuotantojärjestelmälle uuden standardin. Tuotekehitykseen, innovaatioon ja teknologiaan tehdyt investoinnit tuottavat ratkaisuja, jotka vahvistavat asiakkaiden liiketoimintaa nyt ja tulevaisuudessa.

(kuva yllä: Uuden H-sarjan kansainvälinen lanseeraustapahtuma järjestettiin 24.4.2024 Järvenpään Aino-areenalla)

John Deere tuo saataville ensimmäiset H-sarjan pyöräalustaiset katkotun tavaran metsäkonemallit. Suuren kokoluokan harvesterit 1270H ja 1470H sekä kuormatraktorit 2010H ja 2510H esitellään lanseeraustapahtumassa Järvenpäässä 24. huhtikuuta. Kuormatraktorin kokoluokka on täysin uusi. 2010H-kuormakoneen kuormakapasiteetti on 20 tonnia ja 2510H-kuormakoneen 25 tonnia.

Harvesterit

Uusien H-sarjan harvestereiden suorituskykyisessä moottorissa on 10 % enemmän tehoa ja vääntömomenttia. Kolme erillistä pumppua käsittävä uusi hydrauliikka tuottaa enemmän tehoa ja suuremman työpaineen syötölle. Optimoitu järjestelmä varmistaa hyvän polttoainetalouden. Uusi aktiivinen runkolukko tarjoaa parempaa vakautta koneelle työskenneltäessä niin jyrkissä rinteissä kuin tasaisessa maastossa. Tämä helpottaa työskentelyä puomin ollessa koneen sivulla, jolloin kuljettaja saa suuremman työskentelyalueen.

hsarja2.jpg

G-sarjaan verrattuna H-sarjan harvesterit lisäävät tuottavuutta merkittävästi. Samalla polttoaineen kulutus on aikaisempaa alempi tuotettua kuutiometriä kohden.

Uudet puomit. Harvesterien uusi H7-puomi tarjoaa noin 10 prosenttia enemmän nostotehoa ja käännön vääntömomenttia. Myös uuden H9-puomin nostoteho on kasvanut 10 prosenttia, käännön vääntömomentti viisi prosenttia edelliseen malliin verrattuna.

Uusi muotoilu lisää mukavuutta ja parantaa näkyvyyttä

H-sarjan harvesterien uusi muotoilu on suunniteltu kuljettajaa varten. Molemmissa harvesterimalleissa moottori on käännetty 180 astetta. Hydrauliöljysäiliö, polttoainesäiliö ja pumput on sijoitettu moottorin eteen ja jäähdytin ja tuuletin moottorin taakse. Muutosten myötä ohjaamo on erittäin hiljainen. Madaltunut koneen takaosa parantaa näkyvyyttä taaksepäin huomattavasti. Uuden ohjaamon kääntökulma on kasvanut 30 astetta molempiin suuntiin, jolloin ohjaamo kääntyy nyt yhteensä 220 astetta. Koneiden muotokielessä näkyy John Deeren yhteistyö BMW Design Worksin kanssa. Kääntyvä ja vakaava ohjaamo on nyt vakiona H-sarjassa.

Älykkään kärkiohjauksen tarjoamat hyödyt on tunnettu vuodesta 2013 alkaen. Suosittu ja ainutlaatuinen IBC 2.0 on nyt vakiovarusteena H-sarjan harvestereissa. John Deere jatkaa IBC-teknologian kehittämistä.

hsarja3.jpg

Kuormatraktorit

Uuden kokoluokan 20-tonniset ja 25-tonniset kuormatraktorit tarjoavat 25 % suuremman kuormakapasiteetin. 2510H-kuormatraktorin uusi kaksimoottorinen voimalinja mahdollistaa myös 50 % suuremman ajonopeuden. Kaksimoottorinen voimalinja on saatavana myös 2010H-kuormatraktoriin optiona.

Uusissa puomeissa on edeltäjiään enemmän tehoa ja pidempi ulottuma. F10:n uusi ulottuma on 10,2 metriä, F9-puomissa 10,7 metriä. Hydrauliletkuja ja letkureitityksiä on parannettu. Uusi F10 on markkinoiden voimakkain kuormatraktorin puomi. Saatavilla on nyt suurempia kouravaihtoehtoja 40 % suuremman puomin noston vääntömomentin ja 22 % suuremman käännön vääntömomentin ansiosta. Uudessa F9-puomissa puomin noston vääntömomentti on 13 % suurempi ja käännön vääntömomentti on 10 % suurempi kuin aiemmassa mallissa.

Puomien uusi geometria sekä viisi nivelliitosta pääpuomin ja nostovarren välillä parantavat hallittavuutta ja kuormankäsittelyn tarkkuutta. Niiden ansiosta nopeus on tasaisempi koko kuormausjakson ajan. 22 asteen kallistuskulma taaksepäin helpottaa työskentelyä jyrkissä rinteissä ja parantaa puomin kääntötoimintoa.

Uusi runkolukko lisää vakautta täydelläkin kuormalla. Uusi sylinteripohjainen runkolukko parantaa vakautta kuljetettaessa suuria kuormia pitkiä matkoja.

Uudet ratkaisut eukalyptuksen kuormaamiseen. Saatavana on erittäin pitkä takarunko, joka soveltuu 7,2 metriä pitkälle eukalyptukselle. Uusi eukalyptuksen kuormaamiseen suunniteltu sermi on entistä kestävämpi ja rakenteeltaan vahvempi. Sermi on kiinteä, ja erillinen yläsermi liikkuu hydraulisesti.

IBC 3.0 automaattisin toiminnoin – koura takaisin puukasalle, takaisin kuormaan ja automaattisesti kuljetusasentoon – on nyt vakiovaruste H-sarjan 2010H ja 2510H -kuormatraktoreissa.

John Deeren ohjaamot on suunniteltu pitämään kuljettajat energisinä koko työpäivän ajan

H-sarjan ohjaamot on suunniteltu parantamaan käyttökokemusta ja käytön helppoutta sekä tukemaan harvesterin ja kuormatraktorin kuljettajan hyvinvointia. Ergonomialla on tärkeä rooli tuottavuudessa.

Uusi modernisoitu ohjaamon rakenne on vastaus metsäkoneenkuljettajien toiveisiin. Ohjaamon sisustuksessa käytetään ääntä eristäviä materiaaleja, ja uudelleen sijoitetut raitisilmanotot sekä entistä parempi ilmastointilaite varmistavat vakaan lämpötilan muuttuvissa olosuhteissa. Uuden H-sarjan korkeatasoiset valaistusratkaisut parantavat näkyvyyttä työskentelyalueelle.

Uudistetussa ohjaamossa on enemmän säilytystilaa. Ohjaamossa on myös langattoman latauksen sisältävä puhelinalusta, paikka kengille ja vesipullolle sekä lounastarjotin. Muita uutuuksia ovat lisänäyttö koneen perustoiminnoille ja kameroille, useat latauspistokkeet, uusi poljin ajosuunnan valitsemiseen, uusi laadukas audiojärjestelmä, joka sisältää bassokaiuttimen ja diskanttikaiuttimet, uudet käsipaneelit ja ohjelmoitavat painikkeet. Ohjausvipujen ohjelmoitavat painikkeet ovat nyt saatavilla H-sarjan harvestereihin.

Uusia istuinvaihtoehtoja ovat nahkaverhoiltu istuin ja Heavy Duty -istuin. Basic- ja Comfort -istuimet ovat myös saatavana. Istuimen tuuletus on saatavana kaikkiin istuinvaihtoehtoihin.

John Deere ottaa käyttöön uuden ohjaamon älyavaimen. Henkilökohtainen kauko-ohjain avaa oven lukituksen sekä käynnistää PC:n ja TimberMatic-ohjausjärjestelmän kuljettajakohtaisilla määrityksillä. Ohjaamon älyavain voidaan räätälöidä myös huoltohenkilöstölle ja lavetin kuljettajille. Ohjaamon älyavain sisältää ajonestolukituksen.

Uusi TimberMatic H -automaatio

Uusi TimberMatic H -automaatio tarjoaa visuaalisesti paremman, intuitiivisen käyttöliittymän, joka on suunniteltu metsäkonealan ammattilaisille. Täysin uusi ohjausjärjestelmä tukee kuljettajaa parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Kokonaan uudelleen suunniteltu käyttöliittymä on entistä yksinkertaisempi ja helppokäyttöisempi. H-automaatiojärjestelmä luo samalla yhtenäisen ja yhdenmukaisen käyttökokemuksen kaikille John Deere -metsäkoneille. Uusi visuaalinen ilme sisältää myös vaihtoehdot yö- ja päivänäkymille. Työvaiheen ajankohtainen työnäkymä on aina näytöllä.

Huollettavuus

John Deere ottaa käyttöön markkinoiden pisimmät huoltovälit – jopa 1 000 tuntia John Deere ProtectTM -huoltosopimuksella.

Myös päivittäishuollot on tehty helpoksi. Kaikki nesteiden täyttöpaikat sijaitsevat saman huoltoluukun takana. Koneissa on sähköinen moottoriöljyn tasoanturi ja täysin uusi keskusvoitelujärjestelmä, mikä helpottaa käyttöä.

Uusi H216-harvesteripää 1270H- ja 1470H-harvestereille ja tela-alustaisille harvestereille

Uusi kaksirullainen harvesteripää on tarkoitettu lehti- ja havupuille. Uusi pää on suunniteltu suuren kokoluokan harvestereille, ja se korvaa aiemman H270-harvesteripään. H216-harvesteripää on täysin yhteensopiva H-sarjan harvesterien ja tela-alustaisten harvesterien kanssa.

Uusi H216-harvesteripää sisältää latvasahavaihtoehdon, pitkät prosessointiterät, HD-tilttisangan, find end -anturin ja moninopeuksiset syöttömoottorit. Sahausyksikkö mahdollistaa leveiden ja pitkien sahalaippojen käytön suuria puita käsiteltäessä. Uusi pää on saatavana 1270H-harvesterille 8,6 ja 10,0 metrin puomin ulottumilla sekä 1470H-harvesterille 8,6-, 10- ja 11 metrin ulottumilla.

Alan johtavat ratkaisut ja palvelut muodostavat huippuluokan tuotantojärjestelmän

H-sarjan metsäkoneet John Deeren digitaalisilla ratkaisuilla ja elinkaaripalveluilla edustavat puunkorjuun tulevaisuutta. Täysin uusi TimberMatic H -automaatio ja integroidut TimberMatic Kartat sekä Deeren langaton yhteys mahdollistavat reaaliaikaisen tiedonsiirron ja globaalin kattavuuden yhteistyössä alan johtavien palveluntarjoajien kanssa. Karttapohjaisten visualisointien ja reaaliaikaisen tiedonsiirron ansiosta leimikon suunnittelu, kuljettajaa avustavat toiminnallisuudet ja raportointi toteutuvat tehokkaasti. Koneen tietojen, analytiikan ja digitaalisten työkalujen myötä syntyy myös käyttäjätuen uusi standardi John Deeren globaalin jälleenmyyjäverkoston kautta. Nykyaikainen ohjelmistoarkkitehtuuri ja jatkuvasti kehittyvä tiedon hyödyntäminen ovat perusta teollisuuden tarpeita vastaavalle tuotantojärjestelmälle nyt ja tulevaisuudessa.

Päätöksemme tänään voivat muokata tulevaisuutta. Visionamme on tulevaisuus, jossa tuotantojärjestelmämme antaa ihmisille ja yrityksille mahdollisuuden saavuttaa täyden potentiaalinsa ja jossa jokaisen toimenpiteen taustavoimana on tulevien sukupolvien hyvinvointi.

John Deere on edelläkävijä. Markkinajohtajuus alalla edellyttää innovatiivisuutta. Uudet konemallimme edustavat erinomaista laatua, käyttövarmuutta ja innovatiivisia ratkaisuja, jotka tuovat asiakkaillemme lisäarvoa. H-sarja asettaa uuden standardin.

08.05.2024 7.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
08.05.2024 3.00Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
08.05.2024 0.07Momentum Group acquires Finnish Hydjan - strengthens its position in hydraulics
07.05.2024 17.00SR-O Technology irtautuu omaksi yrityksekseen Suomen Rakennuskoneesta
07.05.2024 15.00Katuja asfaltoidaa Helsingissä - ohessa lista kohteista
07.05.2024 13.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan! 03.05.2024 8.00 HydroShopVANTAA.jpg HydroShop avaa uuden hydrauliikan erikoisliikkeen Vantaalle osoitteeseen Äyritie 4. Uuden myymälän avajaisi
07.05.2024 11.00Traktoreiden rengas- ja vannemuutoksia selkeytetään
07.05.2024 9.00Huddig aloittaa yhteistyön Konesillan kanssa laajentaakseen toimintaansa Suomessa
07.05.2024 7.00Kolmen miljoonan (CO2e) konferenssi kokoaa Seinäjoelle yhteen maankäyttösektorin ilmasto-osaamisen asiantuntijat ja tulevaisuuden tekijät
07.05.2024 3.00Hautala Service Oy osaksi suomalaisten konekauppojen verkostoa
07.05.2024 0.07Ponssen henkilöstövähennykset ennakoitua pienemmät
06.05.2024 19.00Energiapuu ja -turve voivat tuoda Suomeen jopa 15 000 uutta työpaikkaa.-/2015.
06.05.2024 18.00Kotimainen polttoaine luo uusia työpaikkoja.-/2025
06.05.2024 17.00Uusiutuvan energian käytön lisäys on valtava työmaa.-/2010
06.05.2024 15.00Biolämpölaitosten kasvu jatkuu - uusissa laitoksissa sitoudutaan tiukkoihin rajoihin.- /2015.
06.05.2024 13.00Bioenergian uudet tekniikat tuovat työtä ja vähentävät päästöjä./2015.
06.05.2024 11.00Kotimaisen turpeen energiakäyttö
06.05.2024 9.00Miksi teräspankkoja ei kuumasinkitä yleisemmin????
06.05.2024 7.00Miksi kuumasinityt pankot puuttuvat vielä kaikilta Euroopan muilta pankkovalmistajilta?
06.05.2024 3.00Kyllä, sinkitys lisää tuotteen painoa, - mutta se tekee sen erittäin positiivisesti.
06.05.2024 0.07Mitä tarkoittaa pankkojen kuumasinkitysvalmius, - ja mitä hyötyä siitä on teräksisten pankkojen käyttäjille???
05.05.2024 19.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
05.05.2024 18.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
05.05.2024 17.00Teräksen pintakäsittely on vaativa ja vastuullinen taitolaji.
05.05.2024 15.00Oletko pannut merkille, että puutavara varusteitten pinnoitteissa on suuria eroja.
05.05.2024 13.00Mutta mikä se on, mikä jarruttaa sinkitystä???
05.05.2024 11.00Miksi kuumasinkittyjä pankkoja saa Euroopan markkinoille vain meiltä ???
05.05.2024 9.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
05.05.2024 7.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
05.05.2024 3.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
05.05.2024 0.07Scanialta huikea korkotarjous!
04.05.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
04.05.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
04.05.2024 13.00Energiapuun korjuuta.
04.05.2024 11.00Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
04.05.2024 10.00Syöttötehoa terminaaleihin Sennebogen 821E -materiaalin käsittelykoneella
04.05.2024 9.00Yli puolet metsähakkeesta valmistetaan pienpuusta
04.05.2024 8.00Energiamateriaalin kuljetuksen tehopaketti vuodelle 2025.
04.05.2024 7.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
03.05.2024 15.00Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
03.05.2024 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
03.05.2024 11.00Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
03.05.2024 9.00Vuoden 2024 Evolution mallistomme on kaikkien aikojen tuottavin, turvallisin, sekä 100%:sesti muoviton tilapankko.
03.05.2024 7.00EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
03.05.2024 3.00TimberMaxx/Terminator Evolution pankkomallistot - molemmissa kolme lujuusluokkaa ja kolme yhdistelmän varustelumallia.
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.
02.05.2024 13.00Teräspankkomallistojen uudistumista "sellukelpoisiksi" jarruttaakin nyt niitten rakenteitten materiaalien "hartialukko".
02.05.2024 11.00Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
02.05.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
02.05.2024 7.00Turvallisuutta parantavat liukuestepinnat on oltava myös pankkojen tolpissa.
02.05.2024 3.00Alumiinipankkojen "sudenkuoppa" on profiilirakenteen rajoitteet, ja materiaalin pehmeys.
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.
01.05.2024 11.00Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
01.05.2024 10.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
01.05.2024 9.00TimberRoad -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
01.05.2024 7.00Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.
01.05.2024 3.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 17.00Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
30.04.2024 15.00Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
30.04.2024 13.00Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
30.04.2024 11.00Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
30.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
30.04.2024 7.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
30.04.2024 3.00Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
30.04.2024 0.07Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 17.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
28.04.2024 13.00Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
28.04.2024 11.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
28.04.2024 9.00Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.
28.04.2024 7.00Purkupankkomme on kuumasinkitty, ja esimerkillisen toimiva - kiitos kuuluu Veli Mantsiselle.
28.04.2024 3.00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
28.04.2024 0.07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.

Näytä lisää »