SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta

27.04.2024 0.07

tieverkkor.jpg

Suomen tiestön kunto on rapistunut koko 2000-luvun. Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n hallitus korostaa, että yliin on varattava riittävä rahoitusVäyläverkostosta on pidettävä huolta eikä sen kehittämistä voi lopettaaLisäksi TEN-T-ydinverkkoverkko tulee saattaa EU-asetuksen edellyttämälle laatutasolle 

Hallituksen kehysriihessä päätettiin leikata väylärahoitusta 30 miljoonalla eurolla aikaistamalla suunniteltuja säästöjä vuodella. Sen lisäksi nimeämättömistä väylärahoista leikataan noin 50 miljoonaa euroa vuosittain vuosien 2026–2028 aikana. Rahoitusleikkaus kehyskaudella on yhteensä 190 miljoonaa euroa.  

Kehyskaudella 2025–2028 siirretään rahoitusta kehittämisestä perusväylänpitoon. On tärkeää, että perusväylänpitoon panostetaan ja olemassa olevasta väyläverkosta pidetään huolta. Tiestön kehittämistä ei kuitenkaan voi lopettaa. Leikkaukset huomioiden SKAL on erittäin huolissaan kehittämisrahoituksen tasosta tulevaisuudessa.   

Päätös leikata väylärahoitusta oli pettymys SKALille. Vaikka hallituksen investointiohjelman myötä toteutetaan muun muassa SKALin ajama korjausvelkapaketti, kuljetusyrittäjät ovat huolissaan tiestön määrärahoista pitkällä aikavälillä. SKALin hallitus korostaa, että tiestön kehittämisellä luodaan kasvun edellytyksiä Suomeen.

– Leikkaukset surkastuttavat kehittämisinvestoinnit. Meidän pitää kansakuntana päästä eroon näivettymisen kierteestä. Tiestöön panostaminen on kaikkien etu. Tarvitsemme vision, jossa 20 vuoden päästä ihmiset ja tavarat liikkuvat modernilla, turvallisella, nopealla ja energiaa säästävällä tieverkolla, sanoo järjestön vt. puheenjohtaja Jari Välikangas

Liikenne 12-suunnitelman päivityksessä lisää rahoitusta tiestölle 

Suomalaisille kuljetusyrityksille on tärkeää, että päivityksessä oleva valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12) tunnistaa tiestön tarvitseman rahoituksen.  

Linjauksia seuraavasta Liikenne 12-suunnitelmasta tehdään vuoden 2024 lopussa. SKAL esittää, että tiestölle osoitetaan vähintään 55 prosentin osuus väylien kehittämisrahoista. 

– Tiestön kehittämisen kunnianhimon tasoa on nostettava. Valtion ydintehtäviä on toimivasta infrasta huolehtiminen. Se koskettaa jokaista suomalaista, Välikangas sanoo. 

Mikäli Suomen teiden rapistuminen halutaan estää ja kehittää tiestön kuntoa, rahoitusta on korotettava seuraavasti:     

  • 300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asfaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle.    
  • 300 miljoonaa euroa vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen    
  • 400 miljoonaa euroa, tiestön kehittämisinvestointeihin.     

Raisio-Naantali-väli TEN-T-ydinverkkovaatimusten mukaiseksi  

SKALin hallitus pitää tärkeänä, että EU:n TEN-T ydinverkkoon kuuluvan Turun kehätien (E-18) parantamisen rahoitus varmistetaan. Suomen kilpailukyvyn kannalta on välttämätöntä, että yhteydet tehtaisiin, terminaaleihin ja satamiin ovat luotettavia. 

– E-18 kuuluu tuhansien kilometrien mittaiseen TEN-T-ydinverkkoon eli Scandinavian–Välimeren ydinverkkokäytävään. EU-asetuksen mukaan verkon tulee olla vaatimusten mukaisessa kunnossa vuonna 2030, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.  

E-18-väylän puutteet Raisio–Naantali-osuudella saavat aikaan sen, että tämä noin 10 kilometrin mittainen kokonaisuus ei ole ydinverkkoa säätelevän asetuksen vaatimusten mukaisessa kunnossa. Nyt on viimeinen hetki tehdä konkreettiset rahoituspäätökset Suomen velvoitteisiin pääsemiseksi.  

– Tieosuus palvelee kahden ydinverkkokäytävään kuuluvan sataman, Naantalin ja Turun, sekä yhden lentokentän, Turun, läheisyydessä olevia merkittäviä vientiin ja tuontiin liittyviä logistisia toimintoja, sanoo Kujala.  

SKALin hallitus korostaa, että päätöksiä on tehtävä syksyn budjettiriihessä. Suomen on sitouduttava verkostolle asetettuihin laatutavoitteisiin kokonaisuudessaan. 

09.05.2024 3.00IVECOn uudet turvajärjestelmät pelastavat henkiä
09.05.2024 0.07Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
08.05.2024 18.00Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
08.05.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
08.05.2024 15.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
08.05.2024 13.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
08.05.2024 11.00Kuorman varmistaminen.
08.05.2024 9.00Uusi johteiden katkaisuyksikkö lyhentää toimitusaikoja NSK:n lineaariohjaimien eurooppalaisille käyttäjille
08.05.2024 7.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
08.05.2024 3.00Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
08.05.2024 0.07Momentum Group acquires Finnish Hydjan - strengthens its position in hydraulics
07.05.2024 17.00SR-O Technology irtautuu omaksi yrityksekseen Suomen Rakennuskoneesta
07.05.2024 15.00Katuja asfaltoidaa Helsingissä - ohessa lista kohteista
07.05.2024 13.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan! 03.05.2024 8.00 HydroShopVANTAA.jpg HydroShop avaa uuden hydrauliikan erikoisliikkeen Vantaalle osoitteeseen Äyritie 4. Uuden myymälän avajaisi
07.05.2024 9.00Huddig aloittaa yhteistyön Konesillan kanssa laajentaakseen toimintaansa Suomessa
07.05.2024 7.00Kolmen miljoonan (CO2e) konferenssi kokoaa Seinäjoelle yhteen maankäyttösektorin ilmasto-osaamisen asiantuntijat ja tulevaisuuden tekijät
07.05.2024 3.00Hautala Service Oy osaksi suomalaisten konekauppojen verkostoa
07.05.2024 0.07Ponssen henkilöstövähennykset ennakoitua pienemmät
06.05.2024 19.00Energiapuu ja -turve voivat tuoda Suomeen jopa 15 000 uutta työpaikkaa.-/2015.
06.05.2024 18.00Kotimainen polttoaine luo uusia työpaikkoja.-/2025
06.05.2024 17.00Uusiutuvan energian käytön lisäys on valtava työmaa.-/2010
06.05.2024 15.00Biolämpölaitosten kasvu jatkuu - uusissa laitoksissa sitoudutaan tiukkoihin rajoihin.- /2015.
06.05.2024 13.00Bioenergian uudet tekniikat tuovat työtä ja vähentävät päästöjä./2015.
06.05.2024 11.00Kotimaisen turpeen energiakäyttö
06.05.2024 9.00Miksi teräspankkoja ei kuumasinkitä yleisemmin????
06.05.2024 7.00Miksi kuumasinityt pankot puuttuvat vielä kaikilta Euroopan muilta pankkovalmistajilta?
06.05.2024 3.00Kyllä, sinkitys lisää tuotteen painoa, - mutta se tekee sen erittäin positiivisesti.
06.05.2024 0.07Mitä tarkoittaa pankkojen kuumasinkitysvalmius, - ja mitä hyötyä siitä on teräksisten pankkojen käyttäjille???
05.05.2024 19.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
05.05.2024 18.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
05.05.2024 17.00Teräksen pintakäsittely on vaativa ja vastuullinen taitolaji.
05.05.2024 15.00Oletko pannut merkille, että puutavara varusteitten pinnoitteissa on suuria eroja.
05.05.2024 13.00Mutta mikä se on, mikä jarruttaa sinkitystä???
05.05.2024 11.00Miksi kuumasinkittyjä pankkoja saa Euroopan markkinoille vain meiltä ???
05.05.2024 9.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
05.05.2024 7.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
05.05.2024 3.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
05.05.2024 0.07Scanialta huikea korkotarjous!
04.05.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
04.05.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
04.05.2024 13.00Energiapuun korjuuta.
04.05.2024 11.00Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
04.05.2024 10.00Syöttötehoa terminaaleihin Sennebogen 821E -materiaalin käsittelykoneella
04.05.2024 9.00Yli puolet metsähakkeesta valmistetaan pienpuusta
04.05.2024 8.00Energiamateriaalin kuljetuksen tehopaketti vuodelle 2025.
04.05.2024 7.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
03.05.2024 15.00Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
03.05.2024 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
03.05.2024 11.00Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
03.05.2024 9.00Vuoden 2024 Evolution mallistomme on kaikkien aikojen tuottavin, turvallisin, sekä 100%:sesti muoviton tilapankko.
03.05.2024 7.00EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
03.05.2024 3.00TimberMaxx/Terminator Evolution pankkomallistot - molemmissa kolme lujuusluokkaa ja kolme yhdistelmän varustelumallia.
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.
02.05.2024 13.00Teräspankkomallistojen uudistumista "sellukelpoisiksi" jarruttaakin nyt niitten rakenteitten materiaalien "hartialukko".
02.05.2024 11.00Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
02.05.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
02.05.2024 7.00Turvallisuutta parantavat liukuestepinnat on oltava myös pankkojen tolpissa.
02.05.2024 3.00Alumiinipankkojen "sudenkuoppa" on profiilirakenteen rajoitteet, ja materiaalin pehmeys.
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.
01.05.2024 11.00Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
01.05.2024 10.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
01.05.2024 9.00TimberRoad -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
01.05.2024 7.00Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.
01.05.2024 3.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 17.00Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
30.04.2024 15.00Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
30.04.2024 13.00Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
30.04.2024 11.00Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
30.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
30.04.2024 7.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
30.04.2024 3.00Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
30.04.2024 0.07Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 17.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.

Näytä lisää »