Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta

06.04.2024 3.00
Autorekka.jpg

ELY-Keskus: Kanta-Hämeen logistiikkaselvityksestä selviää alueen merkittävä rooli tavaraliikenteen välittäjämaakuntana Etelä-Suomessa.

Selvitys osoittaa maakunnan erinomaisen logistisen sijainnin ja hyvän saavutettavuuden tarjoavan houkuttelevia sijaintimahdollisuuksia elinkeinoelämälle ja logistiikka-alueille. Kanta-Hämeen kolme seutukuntaa (Forssa, Hämeenlinna ja Riihimäki) sijoittuvat strategisesti Suomen tärkeimpien vienti- ja tuontisatamien sekä väestön ja elinkeinoelämän painopistealueiden läheisyyteen

Vihreän siirtymän vaikutukset, uudet käyttövoimat raskaassa liikenteessä kuten sähkö, vety ja biokaasu ja kuljetusmuotojen muutokset rautateille multimodaaliterminaaleissa luovat kehitystarpeita ja -mahdollisuuksia myös Kanta-Hämeeseen. Tulevaisuudessa on keskityttävä raskaan liikenteen taukopaikkojen, käyttövoimien lataus- ja jakeluverkkojen kehittämiseen sekä logistiikkakeskusten ja yritysalueiden kehitykseen.

”Hämeenlinnassa ja Riihimäellä sijaitsee logistiikkakeskuksia pääteiden risteyksissä ja rautatien varrella. Tällä hetkellä Hämeenlinna ja Janakkala kehittävät valtatien 3 varrella sijaitsevaa Moren logistiikka-aluetta. Riihimäellä puolestaan panostetaan rautatielogistiikkaan ja siellä on olemassa varaus multimodaaliterminaalin kehittämiseen. Multimodaaliterminaali on terminaali, jossa pystytään vaihtamaan yhdestä kuljetusmuodosta toiseen”, kertoo Uudenmaan ELY-keskuksen liikennejärjestelmävastaava Anna Puolamäki.

Logistiikkaselvitys tarkastelee myös liikenne-ennusteiden ja kuljetusverkkojen kunnon kautta alueen kehitysnäkymiä. Ennustettavissa olevat kehitysnäkymät osoittavat maltillista kasvua tavarakuljetuksissa, mutta samalla on huomioitava ulkoisten tekijöiden vaikutukset, kuten raakapuukuljetuksiin liittyvät muutokset viimeisten vuosien aikana.

Puolamäki kertoo, että tiekuljetusten päästöjen ennustettu kehitys ei vielä vastaa tavoitteitaan. Merkittävin syy tähän on se, että uusien raskaan liikenteen käyttövoimien kuten sähkön, vedyn ja biokaasun yleistyminen on ollut huomattavasti hitaampaa kuin henkilöautoilun puolella, ja siinä keskeisenä syynä on jakeluverkoston puute. Toinen keino, miten päästöjä saataisiin vähennettyä, on nostaa kuljetusten täyttöastetta, koska tällä hetkellä noin neljäsosa ajetaan tyhjänä, ja kolmas on massaltaan suurten HCT-rekkojen yleistyminen teillä.

Ongelmana on raskaan liikenteen taukopaikkojen kapasiteetin vähyys.

”Etelä-Suomessa useat raskaan liikenteen taukopaikat ovat ylikuormittuneita yöaikaan, ja tämä näkyy myös Kanta-Hämeessä, joten suosituimmilla taukopaikoilla tulisi lisätä kapasiteettia. Palveluja tarjoavat taukopaikat ovat toinen kehittämistarve eli kuljettajille tarjottavien palveluiden taso. Tämä on akuuttia lähiaikoina, ja koskee koko Uudenmaan Elyn toimialuetta”, Puolamäki linjaa.

Toinen lähivuosina edistettävä asia on raskaan liikenteen käyttövoimien jakeluverkko eli lataus- ja jakeluverkoston kehittäminen.

”Tämä jakeluinfra voidaan mahdollisesti yhdistää raskaan liikenteen taukopaikkoihin, koska raskaan ajoneuvon lataus vie aikaa. Toisaalta tähän liittyy haasteita, koska lataus vaatii merkittävästi tilaa ja raskaan liikenteen pysäköintipaikoistakin on tällä hetkellä pulaa. Latausta ja jakeluinfraa on tarpeen kehittää muuallakin, mutta yksi mahdollinen näkökulma olisi sen yhdistäminen raskaan liikenteen taukopaikkoihin”, Puolamäki kertoo.

Kanta-Häme on liikenteellisesti välittäjämaakunta, missä pääteiden liikenteen välityskyky on korostunut siinä missä alemmalla verkolla kulkee maa- ja metsätalouden kuljetuksia. Väyläverkon kehittämiseen otetaan kantaa myös valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, joka valmistuu tämän vuoden lopulla. 

”Kanta-Häme sijaitsee logistisesti hyvällä paikalla, mikä tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Alueen toimintaedellytyksiä pitäisi pystyä varmistamaan muun muassa edellä mainittujen raskaan liikenteen taukopaikkojen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraa rakentamalla sekä pitämällä yllä pääteiden kuntoa ja välityskykyä”, Puolamäki toteaa. Näistä hän mainitsee vt 2:n palvelutasopuutteiden korjaamisen ja rataverkon pääverkon kapasiteetista ja kunnosta huolehtimisen. Logistiikkaselvityksen jatkotoimenpiteet keskittyvät kuljetusjärjestelmän kehittämiseen, liikenneinfrastruktuurin kunnon varmistamiseen sekä rataverkon ja päätieverkon investointeihin.

14.04.2024 15.00Olemme kehittäneet maailman parhaimman pankkomalliston, - ja olemme ylpeitä siitä.
14.04.2024 14.00TimberRoad siirtoauto..
14.04.2024 13.00Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistui - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.
14.04.2024 12.00Mistä johtuu VR-raakapuuvaunujen kymmenen tonnin kantavuusero???
14.04.2024 11.00Tuottavuusetumme alupankkoihin on 7-11 % ,sekä jälljitelmiin 3-5% ,ja koko pankon käyttöiän ajan.
14.04.2024 10.00Onneksemme rautatiekuljetusten raakapuukuljetusten ilmavastus on huonolla tasolla.
14.04.2024 9.08Ilmanvastus on puutavarayhdistelmissä kaikkien automallien pahin kuluttaja ja loiskuorman imuri.
14.04.2024 9.00Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistui - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.
14.04.2024 7.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
14.04.2024 5.00Jäljitelmät ovat tuottavuus- ja turvallisuusajattelun "suuri pluffi".
14.04.2024 3.00Ilmanvastuskerroin Cw.
14.04.2024 0.07Tiesitkö,että:-" Terminator-, ja TimberMaxx 2024 ilmavastushyöty on esimerkillisellä tasolla".
13.04.2024 18.00Miksi mikään muu pankkovalmistaja ei käytä kuumasinkitystä pankoissaan, mutta pankkokiinnikkeissä ja pikkuosissa sitä löytyy poikkeuksetta - perävaunuteollisuuden sinkkaukset ovat sensijaan lähteneet kiitettävästi kasvuun.
13.04.2024 17.00Miksi Terminatorien ja 2024 TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
13.04.2024 15.30Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
13.04.2024 11.00Raakapuuketjun isojen kappaleitten sinkitysmahdollisuudet paranevat ratkaisevasti kesällä 2024.
13.04.2024 7.00Metsäkoneitten, trukkien, sekä nosturikourien muovin poisto on jopa helppoa.
13.04.2024 3.00Alumiinivarusteet ovat aina muovittomiksi eloksoidut, ja teipittöminä valmiiksi 100%:sesti muovittomia.
13.04.2024 0.07Kuumasinkki on toistaiseksi ainut ratkaisu turvalliseen terästen pinnoitukseen.
13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.04.2024 18.00Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
12.04.2024 17.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
12.04.2024 16.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
12.04.2024 15.00Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
12.04.2024 13.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
12.04.2024 12.04Mietippä, miksi???
12.04.2024 11.00Kuumasinkitys
12.04.2024 9.00Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta.
12.04.2024 8.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
12.04.2024 7.00Onko sinkki metalli?
12.04.2024 3.00Sinkki.
12.04.2024 0.07Jauhemaalaus
11.04.2024 17.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
11.04.2024 15.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
11.04.2024 13.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
11.04.2024 11.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
11.04.2024 9.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
11.04.2024 7.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
11.04.2024 3.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
11.04.2024 0.07Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
10.04.2024 18.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 3.Kuormansidonta.
10.04.2024 17.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 2.Kuormatila.
10.04.2024 15.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 1.Keveys.
10.04.2024 13.00Onko tullut mietittyä ??!!!??
10.04.2024 11.00Terminatorit valmistetaan Raahelaisista SSAB;n parhaista ajoneuvoteräksistä.cc.
10.04.2024 9.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
10.04.2024 7.00Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
10.04.2024 3.00Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
10.04.2024 0.07Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun

Näytä lisää »