- Lähestymme asiaa kokonaisvaltaisesti ja pyrimme ennen kaikkea minimoimaan sisällä käytettyjen materiaalien päästöt ja estämään pienhiukkasten pääsyn ohjaamoon ilmastointijärjestelmän kautta. Tällä tavalla olemme saaneet vähennettyä merkittävästi hajuja sekä hiukkasten ja eloperäisten aineiden, kuten formaldehydin, määrää, sanoo Lars Mårtensson, Volvo Trucksin ympäristöasioista vastaava päällikkö.
Kiinteät rajat materiaalipäästöihin
Ohjaamon ilmanlaatu on jo vuosia ollut osa Volvo Trucksin tutkimus- ja kehitystyötä, ja viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana siihen on paneuduttu entistä tarkemmin. Viime vuosina tämä työ on otettu osaksi uuden Volvo FH -kuorma-auton kehittämistä.
- Koska monet kuljettajat viettävät yli 20 tuntia päivästä kuorma-autossa, uusi kaukokuljetukseen erikoistunut kuorma-auto on täydellinen valinta tämän uuden kokonaisvaltaisen ratkaisun esittelyyn, toteaa Hannele Nurmi, Volvo Trucksin materiaalipäästöihin erikoistunut asiantuntija.
- Perinpohjaisen lähestymistavan ansiosta olemme saaneet asetettua kiinteät päästörajat sisämateriaalien kaikille eloperäisille aineille. Olemme tehneet läheistä yhteistyötä toimittajiemme kanssa ja varmistaneet, että vaatimuksemme täyttyvät, hän jatkaa.
Tekstiileissä ei vaarallisia ainepitoisuuksia
Sisätekstiileistä peräisin olevien eloperäisten aineiden päästöt - VOC (Volatile Organic Compounds) -päästöt - ovat yleinen ongelma autoteollisuudessa. Useimmiten nämä päästöt lisääntyvät, kun ohjaamo on erittäin kuuma tai altistuu suoralle auringonvalolle.
Volvo Trucks on puuttunut ongelmaan monella tavalla. Kaikki palonestoaineet on jätetty pois uuden FH-ohjaamon tekstiileistä. Tekstiileistä on sen sijaan tehty paksumpia ja tiiviimpiä paloturvallisuuden varmistamiseksi. Kaikki tekstiilit on sertifioitu maailmanlaajuisen Öko-Tex-standardin 100 mukaan. Tämä tarkoittaa, että ne eivät sisällä vaarallisia ainepitoisuuksia.
Istuinten, ohjauspyörien ja sisustuksen osien muovi- ja nahkamateriaaleissa olevat myrkylliset kemikaalit on korvattu vähemmän haitallisilla aineilla, ja nahkan värjäyksessä ei käytetä kromia. Tämän seurauksena VOC-päästöt ovat vähentyneet, ja myös kosketusallergiariski on pienentynyt.
Ulkoilman hiukkasten pääsy ohjaamoon on estetty kahden aktiivisen ilmansuodattimen yhdistelmällä. Ne on suunniteltu minimoimaan pienhiukkasten määrä.
- Asiakastutkimuksistamme on selvinnyt, että osa kuljettajista on erityisen herkkiä saamaan allergisia reaktioita. Uuden FH-ohjaamon tarkoitus onkin lieventää tällaisia ongelmia, toteaa Hannele Nurmi.
Vaativat testit varmistavat laadun
Tulosten vahvistamiseksi Volvo FH:n koko ohjaamo on testattu laboratorioissa korkeissa lämpötiloissa (40 °C ja 65 °C).
- Testien mukaan ohjaamoilman eloperäisten aineiden määrä on laskenut murto-osaan aiemmasta, eli uusi FH on aiempaa puhtaampi ja terveellisempi työympäristö. Uudistamme kuorma-automallistoamme jatkuvasti, ja tulevaisuudessa ratkaisut sisällytetään kaikkiin kuorma-automalleihimme. Tavoitteena on yhtäläinen, erinomainen ilmanlaatu jokaisessa Volvon kuorma-autossa kaikkialla maailmassa, kertoo Lars Mårtensson.