Kuorma-auton alustassa ei ole muuta kuin pyörät, ja etuosa on entistä vankempi kuorma-auton uuden tukevan rakenteen ansiosta. Tästä on hyötyä, kun kuorma-auton tielle sattuu vaikkapa kiviröykkiö tai kanto. Suunnittelun kantava ajatus on ollut se, etteivät pienet haaverit muodostu työn esteeksi. Tästä syystä uudet kestävät ajovalot on sijoitettu aiempaa korkeammalle ja lujarakenteisten suojien taakse.
Integroitujen kahvojen ansiosta uutta keulaa voi kavuta ylös tuulilasiin saakka tikapuiden tapaan. Myös etupuolen vetopalkki on aiempaa lujarakenteisempi. Nyt sillä voi vetää jopa 32 tonnin kuorman.
Maailmanluokan uutisia ohjauksesta
Uusi Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä lupaa tehdä kuorma-autoille sen, minkä ohjaustehostin teki aiemmin koko autoteollisuudelle. Se on nopeudesta riippuvainen tehostettu ohjausjärjestelmä, joka sisältää sähkömoottorin. Moottorin toimintaa säädellään elektronisesti 2 000 kertaa sekunnissa, joten järjestelmä tehostaa ohjausta kaikkina hetkinä parhaalla mahdollisella tavalla. Kun täyteen kuormattua kuorma-autoa ajetaan pienellä nopeudella, ohjauspyörän kääntämiseen riittää vaikka vain yksi sormi. Se on kirjaimellisesti taakka pois kuljettajan harteilta, sillä hartioihin kohdistuva rasitus pienenee huomattavasti.Epätasaisten teiden kuopat tuntuvat normaalisti iskuna ohjauspyörässä, mutta uusi ohjausjärjestelmä estää tällaisten häiriöiden kulkeutumisen ohjauspyörään. Huonokuntoisten teiden tärisyttävä vaikutus vaimenee, joten kuljettaja pysyy paremmin valppaana ja kaikkien tienkäyttäjien turvallisuus paranee. Parantunut ajomukavuus näkyy suurempana keskinopeutena, mikä puolestaan näkyy tuottavuuden kasvuna.
Ensimmäinen erityisesti maansiirtoajoon suunniteltu ilmajousitus
Paremman ajettavuuden teemaa jatkaa se, että uusi Volvo FMX voidaan hankkia ankariin olosuhteisiin suunnitellulla ilmajousituksella. Tämä tuo ilmajousituksen edut myös sellaisille tienpinnoille, joissa mukavuutta eniten tarvitaan – ja nyt myös riittävällä maavaralla. Uudessa ilmajousituksessa yhdistyvät monet edut, kuten automaattinen tasapainotus ja tyhjän kuorma-auton helpottunut käsiteltävyys.Maantie- ja maastosovelluksissa tarvittavan kippausvakauden takaamiseksi uudet kallistuksenvakaajat on käännetty ylöspäin.
Useille akseliyhdistelmille, myös Tridem-akselille, saatava uusi jousitus on vähemmän kuluttava sekä kuorma-auton että kuljettajan kannalta. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän tapaan lisämukavuus näkyy tuottavuuden kasvuna. Kun näitä ominaisuuksia käytetään yhdessä, kuljettaja jaksaa ajaa kuorma-autoa kivilouhoksessa päivästä toiseen, vaikka ei itse ole raudasta tehty.
Parempi maavara, enemmän tilaa takana ja edessä
Uuden ilmajousituksen tuoma maavara on 300 mm, mikä suojaa tärkeitä osia irtokiviltä ja oksilta. Myös varotilaa takana on aiempaa enemmän lyhyemmän takaylityksen ansiosta. Kippaamista häiritseviä tekijöitä on vähemmän, ja kuljettaja voi tuoda ajoneuvon aiempaa lähemmäs esimerkiksi asfaltinlevitintä.Uudessa Volvo FMX:ssä on myös täysin uusi vetävä etuakseli, jonka ansiosta lähestymiskulma on aiempaa parempi ja maavara erittäin hyvä. Etupyörävetoiset ajoneuvot pärjäävät tämän ansiosta nyt entistäkin jyrkemmissä mäissä ja syvemmissä ojissa.
Liikkumisen vapautta 8x6-vetotavalla
Uusi 8x6 ottaa maastoajossa kaiken hyödyn irti entistä paremmasta lähestymiskulmasta ja mahdollistaa teknisesti jopa 33 tonnin kuorman. Se on nyt osa vakiotarjontaa, mikä puolestaan tarkoittaa lyhyempiä toimitusaikoja ja täyttä takuupakettia. Kuljettaja päättää edelleen siitä, kuinka etupyörävetoa käytetään, joten polttoainetta voidaan säästää normaalissa ajossa tavalliseen tapaan.Uusi vetävä etuakseli (4x4, 6x6 ja 8x6) on täysin yhteensopiva koko moottorimalliston kanssa aina 540 hevosvoimaan saakka. Niitä voi nyt myös käyttää yhdessä Volvon älykkään automaattisen vaihtamisjärjestelmän eli I-Shift -vaihteiston kanssa, joten kaikki sen vaativaan maansiirtoon tarkoitetut ominaisuudet ovat hyödynnettävissä.
Kääntösäde vertaansa vailla
Tridem-ratkaisun ansiosta kääntösäde on jopa 5 metriä pienempi kuin kahdella etuakselilla varustetulla vastaavalla 8x4-kuorma-autolla. Nyt se on saatavana sekä Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän että uuden ilmajousituksen kanssa. Tuloksena on maansiirtoauto, joka selviää ongelmitta melkeinpä kaikenlaisista maastoista ja kuljetustehtävistä.Jos työ vaatii paljon ohjauspyörän kääntämistä, kääntyvien akselien ja dynaamisen ohjauksen yhdistelmä säästää tilaa ja aikaa – ja on myös kuljettajan kannalta huomattavasti vähemmän kuluttava. Monipuolisuus tuo myös taloudellisia etuja, sillä kuormaamattoman auton ajaminen kantoakseli nostettuna säästää paitsi arvokasta polttoainetta myös renkaita.
Kuljettajaystävällinen ohjaamo
Vaikka kuorma-auto on entistä järeämpi, ohjaamon sisällä yleisilme on aiempaa miellyttävämpi. Kun kuljettaja istuu uuteen mukavaan kuljettajan istuimeen, hän huomaa ensimmäisenä tyylikkään, selkeän muotoilun – uuden kojelaudan, ohjauspyörän ja yhdistelmämittariston. Uuden Volvo FH:n tavoin kojelaudassa on integroitu SID (Secondary Information Display) -näyttö, joka ei häiritse kuljettajan näkyvyyttä. Ohjauspyörässä on myös paljon enemmän toimintoja kuin ennen.Kulku ohjaamoon helpottuu, mutta tilaa töiden ja henkilökohtaisten tavaroiden hallintaan on silti enemmän. Käytettävissä on myös paineilmapistooli hiekan ja roskien siivoamiseen.
Myös kaikki FM:n uudet ominaisuudet
Uuteen Volvo FM:ään tehdyt lukuisat parannukset koskevat tietysti myös FMX-mallia. D11- ja D13-voimansiirtolinjat ovat ensinnäkin nyt uusien Euro 6 -määräysten mukaisia. Käytettävissä on myös uusi raskaaseen käyttöön tarkoitettu Work Remote -kaukosäädin, jolla voidaan hallita kuormausta, kippausta ja muita toimintoja. Jousitus on uusittu kokonaan, ja useimpien akselien hyötykuormakapasiteettia on nostettu vähintään tonnilla. Jopa ajovalojen suorituskyky on entistä parempi, ja kuorma-auto voidaan varustaa Bi-Xenon-valoilla.Uuden Volvo FMX:n myötä monet asiat näyttävät entistä kirkkaammilta maansiirtoalalla.