OHK:Kolmeakselisen auton suurimman sallitun massan korottaminen 26 tonnista 28 tonniin

13.04.2013 19.58

Johdanto

Lainsäädännön muutosehdotuksessa esitetään, että kolmeakselisen kuorma-auton suurin sallittu massa korotettaisiin määräajaksi nykyisestä 26 tonnista 28 tonniin. Tämä tarkoittaa, että nykyisiä kolmeakselisia kuorma-autoja voitaisiin käyttää viisi (5) vuotta kahdella (2) tonnilla korotetuilla massoilla. Kuitenkaan ehdotuksessa ei mainita mitään tällaisen auton taka-akselistomassan korotuksesta, mikä on tulkittavissa siten, että sen maksimiarvo olisi edelleen 19 tonnia. Tästä seuraa, että etuakselille tulisi silloin yhdeksän (9) tonnia.

Koska kysymyksessä on nimenomaan nykyinen jo käytössä oleva kalusto sellaisenaan kuin se nykyisin on mittoineen, on syytä tarkastella, miten tuollainen toimenpide onnistuisi.

Valitaan esimerkiksi nykyinen erittäin tyypillinen kuorma-auto vetotavaltaan 6x2, jossa on siis nostoteli ja lisäksi tässä tapauksessa molemmat teliakselit on varustettu paripyörin. Sen perusakseliväli on 4.75 m ja rungon takaylitys viimeisen akselin pyörän navasta 2.50 m. Tässä paikassa on perävaunun vetokytkin. Varsinainen kuormatila ulottuu tästä vielä 0.125 m pidemmälle. Kuormatilan kokonaispituus on standardi 7.82 m. Tällainen kuorma-auto on tyypillinen kappaletavarakuljetuksissa.

Massajakautumat ja mitat: 

Nykytilanne

Nykyisen tyyppiauton massa- ja mittalaskelma on esitetty kuvassa 1. Kokonaismassan ollessa 26 tonnia se jakautuu siten, että etuakselille tulee tasan seitsemän (7) tonnia ja taka-akselistolle (telille) tasan 19 tonnia. Tienpidon kannalta tarkasteltuna tämän auton kuormitus on 1.688 ekvivalenttiakselia ja ominaiskuormitus 8.988 t/ekvivalenttiakseli.

Suurimman sallitun massan korottaminen 28 tonniin

Jotta ko. esimerkkiauton massa 28 tonnia kohdistuisi siten, että taka-akselistolle jäisi sallittu 19 tonnia ja etuakselille yhdeksän (9) tonnia, pitäisi auton kuormatilaa lyhentää takaa 1.012 m, jolloin se tulisi rungon takapäästä 0.887 m sisäpuolelle. Autossa olisi silloin 2.7144 ekvivalenttiakselia ja sen ominaiskuormitus olisi 6.436 t/ekvivalenttiakseli. Tapaus on esitetty kuvassa 2

On kuitenkin selvää, että tuolloin myös runkoa jouduttaisiin lyhentämään, ja sen takaylitys viimeisen akselin pyörän navasta olisi silloin 1.509 m. Kaiken kaikkiaan auto siis lyhenisi noin yhden (1) metrin. Tämän auton ekvivalenttiakselien määrä olisi tietenkin sama kuin edellä, mutta ominaiskuormitus paranisi hiukan, koska rungon lyhentämisen johdosta oma massa vielä hieman pienenisi ja hyötykuorma saman verran suurenisi. Ominaiskuormitus olisi silloin 6.454 on t/ekvivalenttiakseli. Tapaus on esitetty kuvassa 3.

Jotta tällaiseen massajakautumaan päästäisiin, pitää siis auton rakennetta muuttaa eli ts. autoa lyhentää noin metrillä. Onko tässä mitään järkeä?

Jos nykyiseen autoon lisätään kuormaa kaksi (2) tonnia siten, että se jakautuu myös tasan kuormatilan pituudelle kuten peruskuormakin, 28 tonnin kokonaismassa jakautuu niin, että etuakselille tulee 7.212 tonnin ja taka-akselistolle 20.788 tonnia, ts. siis tuosta kahdesta (2) tonnista kohdistuisi etuakselille vain 212 kg. Lähes kaikki tästä lisäkuormasta kohdistuisi taka-akselistolle. Tämän auton ekvivalenttiakseliluku olisi 2.2548 ja ominaiskuormitus 7.659 t/ekvivalenttiakseli eli lähes 19 % parempi kuin massajakautumalla 9/19 tonnia. Tapaus on esitetty kuvassa 4.

On perusteltua, että suurin sallittu telimassa olisi tasaluku tonneina, ja niinpä taka-akselistolle voitaisiin sallia 21 tonnin telimassa, jolloin etuakselille jäisi 7 tonnia. Tapaus on hyvin lähellä edellistä. Kuormatilan pituus muuttuisi vähän; se olisi 7.940 m 7.820 m:n sijasta. Auton ekvivalenttiakseliluku olisi 2.2465 ja ominaiskuormitus 7.676 t/ekvivalenttiakseli. Tapaus on esitetty kuvassa 5.

Lopuksi kuvassa 6. on esitetty tapaus, jossa tiekuormitus olisi optimissaan. Ekvivalenttiakseliluku olisi 2.2456 ja ominaiskuormitus 7.674 t/ekvivalenttiakseli. Tällöin 28 tonnin massa jakautuisi niin, että eteen tulisi 6.9 tonnia ja taakse 21.1 tonnia.
Tämä on absoluuttinen optimi 28 tonnin kokonaismassalla, mutta silti se on kuitenkin vielä melkein 15 % huonompi kuin nykyinen tilanne, jossa kokonaismassa on vain 26 tonnia.

Johtopäätökset

Jos ja kun kolmeakselisen kuorma-auton suurinta sallittua massaa korotetaan 26 t -> 28 t, on kuten edellä on todettu päivänselvää, ettei se voi edes teknisistä syistä tapahtua siten, että taka-akseliston massa pysyisi nykyisessä 19 tonnissa. Nykyistä kalustoa ei voida ryhtyä ”sahaamaan”, eikä tämä muutoinkaan ole mielekästä edes tienpidon kannalta. On tietenkin selvää, että 26 tonnin kolmeakselinen auto on tienpidon kannalta kautta linjan edullisempi kuin 28 tonnin kolmeakselinen auto ilman perävaunua käytettynä, mutta jos sillä vedetään perävaunua, tilanne on toisinpäin. Kappaletavaraliikenteessä käytetään nykyisin hyvin yleisesti kolmeakselista autoa ja viisiakselista perävaunua, jolloin akseleita yhdistelmässä on yhteensä kahdeksan (8). Perävaunussa on silloin yksittäisrengastus. Nykyisin tällaisen yhdistelmän suurin sallittu massa on 60 tonnia, mutta ehdotuksen mukaan se olisi 68 tonnia. Näin suurta massaa harvoin tarvitaan, sillä tämän tavaralajin osalta tila loppuu yleensä ennen kuin yhdistelmän kantavuus. Viimeksi suoritetussa kenttämittauksessa (tosin jo vuonna 1998) ajoneuvoyhdistelmien, jotka koostuivat kuorma-autosta ja varsinaisesta perävaunusta, keskimääräinen massa tyhjät yhdistelmät mukaan luettuina oli hieman vajaa 50 tonnia ja kappaletavaraliikenteen yhdistelmien vielä tätäkin vähemmän. Näin ollen kappaletavaraliikenteen osalta ei ole tarvetta pääsääntöisesti 76 tonnin yhdistelmämassaan, vaan tuo 68 tonnia riittää varmasti.

Tämä rajahan saavutettaisiin jo nykyisellä konfiguraatiolla yksinkertaisesti vain sallimalla ”täydet” akseli- ja telimassat. Tällöin auton suurin sallittu massa olisi 26 tonnia ja perävaunun 42 tonnia. Ehdotus tähtää siihen, että auton massa olisi 28 tonnia ja perävaunun 40 tonnia.. Ensiksi mainitun yhdistelmän laskelma on esitetty kuvassa 7 ja jälkimmäisen laskelma on kuvassa 8, jolloin lähtökohtana on, että auton taka-akselistomassa olisi 21 tonnia.

Nämä laskelmat osoittavat, että kuvan 8 yhdistelmä 28+40 tonnia on tienpidon kannalta parempi kuin kuvan 7 yhdistelmä 26+42 tonnia. Edellisen ominaiskuormitus on 7.52 t/ekvivalenttiakseli ja jälkimmäisen 8.114 t/ekvivalenttiakseli. Liikenneturvallisuusnäkökohdat puoltavat myös tätä jälkimmäistä yhdistelmää, jolloin perävaunun ja auton massan suhde pienenee.

Mitä sitten tulevaisuudessa tapahtuu kolmeakselisille autoille ehdotetulla politiikalla, on hämärän peitossa. Mille massoille nämä autot rekisteröidään? Tästä riippuu myös autosta maksettava käyttövoimavero, vaikkei se enää suuren suuri olekaan. Yleensähän autot rekisteröidään niille massoille, joihin tekniset ominaisuudet antavat mahdollisuuden jo pelkästään käyttövoimaveron maksimoimiseksi. Tämähän on ollut ainakin tähänastinen käytäntö. Olisi kuitenkin varsin epäoikeudenmukaista, jos vero perittäisiin sellaisesta massasta, jota käytännössä ei kuitenkaan voida saavuttaa auton mittojen johdosta. 

Varmaa on kuitenkin, että näitä kolmeakselisia autoja maailmalla tuotetaan. Maailman autotehtaat eivät lähde muuttamaan mittoja (lyhentämään) Suomen lainsäädännön johdosta. Onko tarkoitus, että niistä tulisi epäkurantteja Suomessa? Eikö tämä, jos mikä ole omiaan aiheuttamaan markkinahäiriöitä?

Edellä mainitun perusteella on syytä harkita uudelleen tuon 28 tonnin määräaikaisuutta. Edellä olevat seikat osoittavat, että kolmeakselisen auton 28 tonnin maksimimassa tulee tehdä pysyväksi siten, että auton kaksiakseliselle telille ainakin silloin, kun molemmat sen akselit on varustettu paripyörin, sallitaan 21 tonnin telimassa. Tällöin käytännössä autot mitat pysyvät ennallaan ja nykyiset autot säilyvät kurantteina.

Kolmeakselisten autojen lyhentämisestä, joka olisi edellytys, jos taka-akselistolle sallittaisiin vain 19 tonnia, olisi lisäksi haittaa seuraavasti: kuormatila pienenisi ja sitähän juuri tarvitaan kappaletavaran kuljetuksissa auton takaylityksen pienentäminen huonontaa yhdistelmän kääntyvyyttä yhdistelmän peruutettavuus huononee auton takaylityksen lyhentyessä

Em. seikkojen perusteella on perusteltua säätää kolmeakselisen kuorma-auton suurimmaksi sallituksi massaksi 28 tonnia pysyvästi ja sen taka-akseliston suurimmaksi sallituksi massaksi 21 tonnia.

Lisäksi se, mikä koskee kolmeakselisia autoja, koskee myös kaksiakselisia autoja. Suurimman sallitun massan korottaminen 18 tonnista 20 tonniin ei myöskään onnistu niin, että tuon kahden (2) tonnin lisä kohdistuisi pelkästään etuakselille. Kaksiakselisen auton merkitys on suurin puoliperävaunun vetoautona, jolloin akselivälit ovat välillä 3.6 – 3.8 m. Nämä tapaukset pitäisi tarkastella erikseen.

                     

ohk1.pngKuva 1. Nykytilanteen mukainen kolmeakselinen kuorma-auto. Massa edessä 7 t ja takana 19 t, yhteensä 26 t

ohk2.pngKuva 2. Nykytilanteen mukainen kolmeakselinen kuorma-auto muunnettuna siten, että massa edessä on 9 t ja takana 19 t, yhteensä 28 t

ohk3.pngKuva 3. Nykytilanteen mukainen kolmeakselinen kuorma-auto muunnettuna siten, että massa edessä on 9 t ja takana 19 t, yhteensä 28 t. Runko lyhennetty

ohk4.pngKuva 4. Nykyinen kolmeakselinen kuorma-auto kuormattuna siten, että kokonaismassa on 28 t. Edessä 7.212 t ja takana 20.788 t.

 

ohk5.pngKuva 5. Nykyisen auton kuormatilan mitoitus, kun edessä on 7 t ja takana 21 t, yhteensä 28 t.

ohk6.pngKuva 6. Nykyisen auton mitoitus tiekuormituksen optimitilanteessa. Edessä 6.9 t ja takana 21.1 t, yhteensä 28 t

ohk7.png

Kuva 7. Nykyinen auto ja 5-akselinen perävaunu; auto 26 t ja perävaunu 42 t. Perävaunussa yksittäisrengastus. Tien ominaiskuormitus 7.522 t/ekv.akseli

ohk_8.png

Kuva 8. Nykymittojen mukainen auto ja 5-akselinen perävaunu; auto 28 t ja perävaunu 40 t. Perävaunussa yksittäisrengastus. Auton telimassa 21 t. Tien ominaiskuormitus 8.114 t/ekv.akseli

Alkuperäiskokoiset kuvat albumissa / Nippu lisää

03.05.2013 11.36Ministeri Kyllönen: Tehdään suojateistä nimensä veroisia
02.05.2013 13.30Koneellisen taimikonhoidon työnäytös Kangasalla huomenna 3.5.
02.05.2013 12.50Hiab nimittää Carl Gustaf Göranssonin Markets-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi
02.05.2013 11.15Uusi DINO 105TL - Kevyt ja monipuolinen nostin
02.05.2013 9.05KATSO VIDEOT! Uusi Diamant 2000 -suurtehohakkuri kulkee huimaa vauhtia
02.05.2013 7.30Logset työnäytös perjantaina 3.5. klo 9-16 Iitin Vuolenkoskella
01.05.2013 12.00Rautaruukki ja Ruukki Group sopineet nimikiistansa - Ruukki Group vaihtaa nimensä
01.05.2013 7.52XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
01.05.2013 7.00Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
30.04.2013 14.15Osallistu Tavaraliikennetietäjä 2013 -kilpailuun
30.04.2013 10.33Saimaannorpan pesintä onnistui: laskennoissa havaittiin 60 kuuttia
30.04.2013 1.40Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013Kansainväliset kuljetusalan messut Helsingissä 2015
29.04.2013 20.10Jääkiekon MM-kisajoukkueiden käytössä kahdeksan Scania-bussia
29.04.2013 17.20KATSO KUVAT JA VIDEO! Uuden Mercedes-Benz Arocsin koeajotapahtuma Saksassa Rheinkalkin kaivoksella!
29.04.2013 17.02Maastoliikennelain joukkoistamisen toinen vaihe käyntiin
29.04.2013 16.59Puurakentaminen tarvitsee vetoa ja vientiä
29.04.2013 14.44Kansainväliset ilmastoneuvottelut käynnistyvät Bonnissa uusista lähtökohdista
28.04.2013 16.10Koneyritysten tuloskunto heikko
27.04.2013 22.10mtv3 :Monella metsän perijällä menee sormi suuhun
27.04.2013 11.07Luvassa 75 retkeä kansallispuistoihin
27.04.2013 9.12Historiaa Kuljetus 2013 -näyttelyssä
26.04.2013 20.4326.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 19.04Euroopan metsätalous tarvitsee elinvoimaisia urakointiyrityksiä
26.04.2013 11.261.4 miljoonan raja ylittyy lähitunteina.
26.04.2013 11.15Tukkipankkojen käyttö lisääntyy entisestään, mutta jääkö 10 tonninen pankkotyyppi löysäksi uusilla painoilla ajettaessa.
26.04.2013 10.00Seuraa ja osallistu verkossa: kuulemistilaisuus energiatehokkuusdirektiivistä 26.4.
26.04.2013 0.04Ruukki kasvattaa merkittävästi erikoisteräsliiketoimintaansa ja uudistaa rakennettaan rakentamisen liiketoiminnassa
25.04.2013 15.45Kutsu työnäytökseen Poriin ensi maanantaina 29.4.2013 - Risutekniikka ja UPM ovat yhteistyössä kehittäneet uuden laitteen koneelliseen puunistutukseen
25.04.2013 14.00KUVAKISA! Etsi kuva ja voita vuoden lehtitilaus sekä t-paita!
25.04.2013 13.10Suomen laajin metsäkonetarvikkeiden verkkokauppa Mototarvikkeet.fi täyttää tänä keväänä neljä vuotta!
25.04.2013 13.00Mitat ja massat -direktiivi avataan - SKAL mukana kaluston aerodynamiikan kehityksessä
25.04.2013 9.01Rautaruukki Oyj Osavuosikatsaus 1-3/2013: Tehostamistoimet paransivat kannattavuutta
25.04.2013 0.07Uusi kuvakisa julkaistaan tänään kello 14 Kivirock.fi:ssä
24.04.2013 11.10Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2013
24.04.2013 11.00Ruukille uudet myyntikonttorit Kanadaan ja Chileen
24.04.2013 0.26Ministeri Koskinen Pohjanmaalla: Tulvariskit otettava erittäin vakavasti
23.04.2013 17.59Unionin tuomioistuimen tuomio arvonlisäverotuksen ryhmärekisteröintiä koskevassa asiassa
23.04.2013 15.26Kevään metsä.fi-lehti on nyt luettavissa
23.04.2013 12.13Talousarvioon varatut määrärahat eivät riitä viime vuoden suurpetovahinkojen maksamiseen täysimääräisenä
23.04.2013 6.40Puunkuljetuksen perusauto pitkälle tulevaisuuteen. - Mutta nouseeko sen telipainot ??? puu76
23.04.2013 1.00Ammattipätevyystiedot ja ajokorttiluokka nyt kätevästi netistä
22.04.2013 18.51Maatalous- ja kalastusneuvostossa keskusteltiin maatalous- ja kalastuspolitiikan uudistuksista
22.04.2013 18.39Viranomaiset valvovat ulkomaille rekisteröityjä ajoneuvoja tehokkaasti
22.04.2013 17.26Vapaavuori Dubliniin epävirallisen energianeuvoston kokoukseen
22.04.2013 14.52Terminator XXL 11 -tukkipankon käyttö laajenee
21.04.2013 15.05Maamess 2013 onnistui hyvin Tartossa - katso tästä kuvat!
21.04.2013 15.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla uudet komeat internet-sivut!
21.04.2013 13.00Suomen Akatemia: Suomalaisten energiankulutuksessa tapahtumassa selvä muutos
21.04.2013 11.52Saimaannorppien pesälaskenta käynnissä - vapaaehtoiset ja Metsähallitus yhdistävät jälleen voimansa
21.04.2013 8.23Mitat ja massat jäsenten puntarissa.....puu76
21.04.2013 0.07Mikä on mallioikeus?
20.04.2013 14.26Tavaramerkki- yksinoikeus.
20.04.2013 9.36Mallioikeus; EU:n jäsenvaltioiden mallioikeuslakeja on yhtenäistetty direktiivillä.
19.04.2013 19.56Ministeri Niinistö osallistuu EU:n epäviralliseen ympäristöministerikokoukseen Dublinissa
19.04.2013 18.51Räsänen: Tulvariskit hallintaan omatoimista varautumista ja viranomaisyhteistyötä tiivistämällä
19.04.2013 13.32Auton liikennekäyttöönotto - kesäautot liikenteeseen.
19.04.2013 12.09Kansallisen lohistrategian valmistelussa vuorossa alueelliset kuulemistilaisuudet
19.04.2013 7.07Rungon ja nurkkatukien hammastus,
19.04.2013 2.42Uutta tietoa rannikkomme vedenalaisesta luonnosta - FINMARINET tutki 22 000 näytteenottopaikkaa ja luotasi laajasti merenpohjaa
18.04.2013 22.37Yhteismetsäpilottihankkeiden tulokset eivät vakuuttaneet Metsähallitusta
18.04.2013 22.35Metsäteollisuus ei ole ehdottanut metsäverotuksen uudistamista
18.04.2013 14.27Valmis passi noudetaan jatkossa yksityiseltä palveluntuottajalta
18.04.2013 11.56Uusiutuvan energian kilpailukyky ja naisten asema puhuttivat maailman energiaministereitä
18.04.2013 10.24Ministeri Koskinen: Suomeen tarvitaan Tulvakeskus
17.04.2013 15.05Komissiolta kanne Suomelle koskien kuljettajien työaikadirektiivin täytäntöönpanoa
17.04.2013 0.07Uusi Volvo FMX ennakkokatsauksessa
16.04.2013 17.59Ministeri Koskinen osallistuu Tartossa maatalouskonferessiin
16.04.2013 12.33Suomi nousi ykköseksi tietoyhteiskuntavertailussa
16.04.2013 12.27Suomi ja Ruotsi yhteiseen rintamaan susiasioissa
16.04.2013 8.56Bauma 2013 kerää maailman raskaskonealan ihmiset tällä viikolla 15.-21.4. Müncheniin - ammattilehti.fi paikalla tarjoten kuvat ja uutiset tuoreeltaan!
16.04.2013 7.20Uusi Volvo FMX - kuorma-auto: ylivoimainen ohjattavuus kaikissa olosuhteissa
15.04.2013 18.07Eläkevarat riittävät edelleen eläkkeiden maksamiseen
15.04.2013 12.22Timo Teippi esillä Start! -ohjelmassa - Katso video!
15.04.2013 7.17Renkaiden vaihtoa ei kannata hätiköidä - tarkista myös kesärenkaiden kunto
14.04.2013 19.42Jopa 8 prosentin polttoaineensäästö
14.04.2013 9.10MAN-kuorma-automallisto kiertueella 11.4.-20.5.2013 - maanantaina 15.4. Helsingissä
14.04.2013 8.30Katso Puunkuormaajakiertue 2013 kuvat ja tulokset livenä - ammattilehti.fi!
13.04.2013 19.58OHK:Kolmeakselisen auton suurimman sallitun massan korottaminen 26 tonnista 28 tonniin
13.04.2013 13.10Tervetuloa Indexator Rototilt Systemsin osastolle ensi viikon BAUMA 2013 -messuilla Münchenissa
13.04.2013 11.40Uusi moottorisaha vaativalle käyttäjälle!
13.04.2013 11.10Bridgestone on kehittänyt "Large & Narrow" -konseptirenkaan - Parempi polttoainetehokkuuden ja turvallisuuden taso
13.04.2013 10.18Maaliskuun puukauppamäärä 1,8 miljoonaa kuutiometriä
12.04.2013 17.11Viikon Terminaattori on Petri Pappila Pyhäsalmelta.
12.04.2013 15.38Hyvästit 30 prosentin säännölle - Suomi saa uuden tavaraliikennelain
12.04.2013 15.02Suomen luonto saa oman juhlapäivän
12.04.2013 9.08Metsänhoitoyhdistyslain uudistuslinjaukset oikeansuuntaisia ja kannatettavia
12.04.2013 1.57Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen puhe MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa
11.04.2013 11.00Sisuviesti 1-13 on ilmestynyt - lue lehti tästä!
11.04.2013 10.34Parempaa ilmanlaatua uuden Volvo FH -kuorma-auton kuljettajille
11.04.2013 10.07Yle:Renkaidenvaihtoruljanssi hyytyi pakkaskevääseen
11.04.2013 1.52Maa- ja metsätalousministeriö valmistelee kalastuslain uudistusta sekä kiireellisiä toimia uhanalaisille kalalajeille
10.04.2013 18.05Kerttu Niskaselle hiihdossa kolme SM-kultaa
10.04.2013 17.06Katso YLI 850 KUVAA Mansen Mörinöiltä
10.04.2013 16.46Ilmastonmuutokseen sopeutuminen välttämätöntä
10.04.2013 15.10Uutta tekniikkaa metsäkoneisiin: LED-valaistus tuo paremman näkyvyyden ja pienemmän kulutuksen
10.04.2013 14.01Porsche GT3 Cup Trophy -ratasarjalle nuoriso-ohjelma
10.04.2013 9.10Teolliset Palvelut 13 -messut Tampereella ensi viikolla 17.-18.4.
09.04.2013 21.10Moottoripyörä kesäkuntoon - vinkkivideo turvalliseen ajokesään
09.04.2013 21.07Valtionapua liikennealan museoille ja yhteisöille

Näytä lisää »