Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.

01.04.2024 7.00

1970-luku toi alumiinin puutavara-autoihin.

Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia.

Keväällä 1976 suunnittelin ensimmäisen metallisen puutavarapankon - Alukarikan. Tuo malli oli tuolloin "outo lintu" koko Suomen pankkomarkkinoilla . Alumiini raaka-aineena ei ollut tuolloin uskottava , tutuin alumiini  oli asiakaskunnallemme alumiinikattiloista ja kahvipannuista sekä armeijan pakeista.

Alumiinipankkoaikaa on kestänyt 1970 -luvun malliston mukaisena näihin päiviin ja jatkuu varmasti ainakin vuosikymmenen eteenpäinkin, mutta kun materiaali ei kehity, olisi ainakin muotojen seurattava aikaansa, - ja vaikkapa teräksellä täydennettynä.

1980- luvulla alumiinia,terästä ja aerodynamiikkaa.

Aeroyhdistelmmä nro 1. vuodelta 1986 - Aulis Airio.

Perinteinen Alukarikka sai jo 80-luvun alkuvuosina teräsrunkoisia vaihtoehtoja. Merkittävin ja mallina vieläkin nykyaikaisin oli Alukarikka aero, joita valmistettiin tyyppimerkeillä 050, 061 ja 070. Näistä 061 pankkomalli oli toiseltapuolen laukaistava reräsrungolla ja laukeavan puolen terästolpalla varustettuna . Kaikki kolme aeromallia olivat vielä jatkettavatolppaisia. -Elettiin 80 luvun puoliväliä.


Kuvahaun tulos haulle raakapuuvaunu

Samoihin aikoihin kehitimme yhdessä VR:n kanssa vesikarkaistusta booriteräksestä valmistetun Suomen ensimmäisen kiinteätolppaisen tolppaliukuesteillä varustetun pankkomallin. Tämä kevyt ja luja pankkomalli on vieläkin yleisin junavaunupankkomalli Suomessa Tämän pankon muunnosmalli on rungoltaan modifioituna uusimmissa junavaunumalleissa ja lähes sellaisenaan terminaalivaunuissa.- Nämä pankkomallit olivat ensimmäisiä jatkeettomia sekä kiinteällä tolpalla varustettuja pankkomalleja Euroopassa ja ne valmistettii 900- luokan ultralujista träksistä.

1990 - luvusta muodostui teräksen valtakausi ja myöskin pintakäsittelyn alamäki.

Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.


Kahdeksankymmenluvun loppuvuodet ja yhdeksnkymmenluvun alku toivat mukanaan teräspankkojen ylivertaisen aikakauden, jonka aloittivatteräksiset 050,051 ja 070 sekä 071 pankkotyypit. Pankkotyypit Teräs 050 ja Teräs 070 olivat irroitettavatolppaisia ja jatkeettomia kokoteräspankkoja ja 051 ja 071 puolestaan laukaistavatolppaisia , jatkeettomia ja patentoidulla tolppaketjun sisäänvedolla toimivia veteenajopankkoja.- Nämä pankkomallit olivat markkinajohtajia koko lopun laukaistavien pankkojen käyttötarpeen ajan. 

 

Koko yhdeksänkymmenluku oli teräspankkojen ehdotonta valtakautta, jota vaikeutti ns. myrkkymaalien käyttökielto ja tästä johtuva maalaustekniikan haparointi koko 90- luvun ajan. Tämä teräksen pintakäsittelyn murheellinen alamäki näkyi koko kuljetuskaluston ruostevaurioina pankoista perävaunuihin, autoihin ja kuormainnostureihin. - Teräksrakenteitten pintakäsittelyn tehostaminen alkoi todenteolla .

1990 - luvulla syntyi myöskin SisuForest pankkomallisto ja maailman ensimmäinen, ja ainut koteloperävaunu aeromuotoineen .

Kaikkien aikojen paras tukkivaunu vuodelta 1991.

Yhdeksänkymenluvulla kehitin SisuForest pankkomalliston , joka on yksi pitkäaikaisimmista ja eniten jäljitellyistä pankkomalleista Euroopassa.Tämä pankkomallisto on tänäpäivänä edelleenkin Kuormaväline Oy:n ja Pankkopörssi Oy;ntuotannossa . Kuormavälineelle  2000 luvun alussa SisuForestin pohjalta suunnittelemani ForestKing teräspankkomallisto, oli  ensimmäisten käyttäjien joukossa 900 lujiin Suomalaisiin ultralujiin uutuuteräksiin siirryttäessä.Kuvahaun tulos haulle sisu forest

2000 - luku toi orastuksen aerodynamiikkaan ja parannusta pintakäsittelyyn, - sekä pitoa kuormansidontaan.

Testiryhmämme opetti meitä todella paljon.

Aerodynamiikan merkitystä puutavarayhdistelmien ilmanvastusvoimien korjaamiseksi tutkittiin kenttäkokein ja simuloinnein jo 80-luvulla.90 luvulla ja viimeksi Suomessa 2000 luvun alussa. Näistä kokeista ja käyttäjäpalautteista saadut tiedot ovat olleet Alukarikka aeromalliston ja TMT aeron kehittämisen jälkeen ikäänkuin "reservissä" , odottaen ajan mukanaan tuomaa tarvetta. Tämän tiedon ja myöskin pintakäsittelylaadun tärkeyden hyödynsimme Terminator XXL mallistossa 2009 alkaen.

Aeridynamiikkaa pankoissa.

2005 Rautaruukki kehitti ultralujan 900 QC teräksen rinnalle säänkestävän ja vietäkin lujemman ja paremmin muotoiltavan 960 QCW teräksen , joka mahdollistaa pintapatinoituvana avoimien pinnoittamattomien rakenteitten pitkäaikaisen käytön ilman ruostevarauksia . Lisäksi se estää maalin hilseilyä ja parantaa teräksen muovipinnoituksen  kestoa ratkaisevasti.

2010 - luku toi kokonaispainokorotukset ja mittamuutokset , sekä aerodynamiikkavaatimukset.



Elämme nyt 2020 lukua kokonaispainokorotusten tuomine muutoksineen sekä kalustossa , että niitten kuormatiloissa. Me olemme tietoisia  kuormien nippukojojen ja nippukorkeuksien kasvun aiheuttamista lisävaatimuksista pankkorakenteille ja niitten mitoituksille , sekä nippusidonnan turvallisuudelle.

Aeridynamiikkaa pankoissa.

Yksi tärkeä lisävaade tuli kuormatilakoon kasvutarpeesta, toinen aerodynamiikan ja virtauksienohjauksen tärkeydestä . Kolmas oli 2021 käsittelyyn tullut turvallisuutta parantava  nippusidonnan täsmennys ja vastuukysymysten selkeyttäminen. Neljäs muutostarve on koko yhdistelmän osalla sen ilmanvastusominaisuuksien kehittäminen nykypäivän päästö-, ja turvallisuus vaatimusten tasolle.

Nämä kuljetustalouden ja turvallisuuden kannalta tärkeät ominaisuudet ovat hyödynnetyt täysimääräisinä Terminator XXL pankkomallistoissa . Tämän teräksisen Terminator pankkomalliston perusteet kehitettiin  "puhtaalta pöydältä" jo 2009 . -Kuluneena reippaana vuosikymmenenä Terminatorit ovat kasvaneet ja kehittyneet nykymuotoonsa ja nykylaajuutensa edelläkävijöinä, ja esimerkkeinä koko maailmankin mittakaavassa. 



Terminator pankkomalliston laajentuessa teimme myös uusien vaatimusten mukaiset "tukkipankkomallit". Vahvistimme pankkojemme  lujuutta kasvaneitten nippukokojen mukaisesti ja  tolppakorkeuksien kasvun määrääminä.  Pankkosarjojamme täydentää nyt myös tulevaisuuden muutoksiin vastaava XXL purkupankko, joka on pankkosarjoissa jo nyt välttämätön Ruotsissa. ja osassa Norjaa.

XXL 8 aero

Pankkosarjojemme markkinnissa siirryttiin  2020  kokonaispakettiajattelun. Terminatormalliston Pohjolan pankkotyypeissämme siirryimme toimituksissa auton, ja perävaunun pankkosarjoihin, jotka sisältävät pankkosarjat kiinnitystarpeineen, ketjusidontavarusteet, ja totutusti edelleen 24/7 perilletoimituksen rahtivapaasti. - Tämä kaikki nyt yhteen ja selkeään , sekä rehelliseen pakettihintaan, ilman lisälaskutuksia.

Vuosi 2024 tuo tuo esiin uusimman  kehittämämme pankkomalliston teräksisenä kiinteätolppaisena , ja irtotolppaisena. -Nämä molemmat tuottavana, turvallisana ja myöskin kaikilta osin 100%:sesti muovittomana Evolution pankkomallistona. XXhj.1.4.2024

   
    Heikki Jokela 050 4129 024 

      Puutavaravarusteitten kehitystä
             vuodesta 1976

13.04.2024 15.30Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
13.04.2024 13.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
13.04.2024 11.00Raakapuuketjun isojen kappaleitten sinkitysmahdollisuudet paranevat ratkaisevasti kesällä 2024.
13.04.2024 7.00Metsäkoneitten, trukkien, sekä nosturikourien muovin poisto on jopa helppoa.
13.04.2024 3.00Alumiinivarusteet ovat aina muovittomiksi eloksoidut, ja teipittöminä valmiiksi 100%:sesti muovittomia.
13.04.2024 0.07Kuumasinkki on toistaiseksi ainut ratkaisu turvalliseen terästen pinnoitukseen.
13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.04.2024 18.00Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
12.04.2024 17.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
12.04.2024 16.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
12.04.2024 15.00Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
12.04.2024 13.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
12.04.2024 12.04Mietippä, miksi???
12.04.2024 11.00Kuumasinkitys
12.04.2024 9.00Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta.
12.04.2024 8.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
12.04.2024 7.00Onko sinkki metalli?
12.04.2024 3.00Sinkki.
12.04.2024 0.07Jauhemaalaus
11.04.2024 17.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
11.04.2024 15.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
11.04.2024 13.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
11.04.2024 11.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
11.04.2024 9.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
11.04.2024 7.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
11.04.2024 3.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
11.04.2024 0.07Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
10.04.2024 18.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 3.Kuormansidonta.
10.04.2024 17.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 2.Kuormatila.
10.04.2024 15.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 1.Keveys.
10.04.2024 13.00Onko tullut mietittyä ??!!!??
10.04.2024 11.00Terminatorit valmistetaan Raahelaisista SSAB;n parhaista ajoneuvoteräksistä.cc.
10.04.2024 9.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
10.04.2024 7.00Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
10.04.2024 3.00Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
10.04.2024 0.07Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.

Näytä lisää »