Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon

02.04.2024 11.00

hakevnet1.jpg

Hakevuori Oy otti maaliskuussa 2022 ajoon uuden Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-auton. Kotimaisen auton ominaisuudet ovat vakuuttaneet joten heti perään tehtiin investointipäätös toisesta samanlaisesta.

(kuva yllä: Hakevuori Oy:n uusi Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-auto kurvasi heinäkuun lopulla energiapuukuormassa terminaaliin Vantaan Keimolassa.)

Askolan Monninkylässä kotipaikkaansa pitävä, metsäenergian tuottamiseen keskittyvä Hakevuori on investoinut viime aikoina tasaiseen tahtiin Karjaalla valmistettuihin Sisu kuorma-autoihin.

- Aikanaan kun Konevuori toimi laajasti maarakennusalalla niin meillä oli ajossa yhtä aikaa parhaimmillaan 17 kappaletta Sisuja kivi- ja kasettiautoina. Viime vuosina Sisu on tehnyt vahvaa paluuta Hakevuoren kuljetuksissa; kesällä 2019 käyttöön otettiin 5-akselinen 13-metrinen Sisu hakenuppiauto, syksyllä 2021 ajoon tuli Sisu hakekoukkuauto, maaliskuussa 2022 Sisu puutavara-auto ja loppuvuodesta tulee vielä toinen samanlainen. Ja nykyään Hakevuori-konserniin kuuluvalla Hakevelhoilla on kaksi Sisua autohakkureina sekä yksi hakekoukkuautona ja syksyllä käyttöön valmistuu uusi Sisu autohakkuri, luettelee yrittäjä Reijo Wuorio.

hakevnet2.jpg

(kuva: - Parinkymmenen vuoden tauon jälkeen on ollut mukava päästä takaisin Sisun rattiin ja vaihtamaan vaihteita Fullerilla, sanoo Hakevuoren kuljettaja Bror ”Brille” Eriksson.)

Maailmanluokan kotimainen kuorma-auto

Heinäkuun loppupuolella Hakevuoren Sisu Polar Timber oli energiapuunajossa Pääkaupunkiseudulla ja ratissa pitkän linjan puutavara-autonkuljettaja Bror ”Brille” Eriksson.

- Mittarissa alkaa olla 40 000 kilometriä ja auto toimii kaikin puolin hienosti; Sisussa on mukava ohjaamo, tukeva ja hyvä alusta sekä vahva voimalinja. Kokonaisuus on toimiva joten oikein mukava tällä on töitä tehdä, sanoo Eriksson, joka on ajanut puuta 25 vuoden ajan ja joulukuussa tulee 10 vuotta täyteen Hakevuoren palveluksessa:

- Aikanaan ajoin paljonkin Sisulla puuta ja soraa mutta sitten oli parinkymmenen vuoden tauko. Tämä uusi puutavara-auto on yllättänyt positiivisesti ja onkin hienoa huomata että meillä Suomessa valmistetaan edelleen maailmanluokan kuorma-autoja. Ja on ihan huippu juttu että Sisun saa edelleen legendaarisella Fullerin manuaalivaihteistolla; sen käytön kun on joskus oppinut niin se on vähän kuin polkupyörällä ajo eli vuosikymmenten tauonkin jälkeen vaihteet napsuvat nätisti paikalleen. Fullerissa on haastavissa paikoissa ajettaessa ominaisuuksia mitä automaattilaatikoilla ei pystytä jäljittelemään ja erityisen hyvä juttu on sen ryömintävaihteet ja lyhyt pakki, millä pääsee peruuttelemaan tarpeeksi hiljaa.

Euro 6 -päästötason 625 hevosvoimaisella Mercedes-Benz moottorilla varustettu Sisu Polar kestää vertailun myös polttoaineenkulutuksessa.

- Kun ajetaan pidempää siirtoa niin kulutus on ollut 60 litran kohdilla sadalla kilometrillä mikä on ihan hyvä lukema 76 tonnin massoilla, toteaa Eriksson.

hakevnet3.jpg

(kuva: Palfinger Epsilon M12Z nosturissa on 10,5 m ulottuma. Energiapuun ajoon tärkeää kuormatilaa tarjoaa Terminator XXL tilapankot ja se että nosturille ei tarvi jättää tilaa nuppikuormaan.)

Energiapuu, tukki ja kuitu kulkee samalla autolla

Hakevuoren Sisulla ajetaan varsinkin kesäaikaan paljon energiapuuta terminaaleihin mutta syksyn tullen myös teollisuuspuuta.

- Tukki menee Riihimäelle, Vierumäelle ja Järvelään, kuusikuitu Inkeroisiin, mäntykuitu Sunilaan ja koivukuitu Heinolaan. Vuodessa ajan noin 100 000 kilometriä joten kyllä sitä kilometrejä kertyy, vaikka välillä tämä energiapuun ajo on lyhyttä siitoa. Nosturia käytetään paljon sillä energiapuu sekä kuormataan että puretaan aina omalla nosturilla, ja siinä tämä Ideachip Machinen myymä Z-mallin Palfinger Epsilon on ehdoton kun aikaa ei mene nuppikuormaan puomin tilaa tehdessä ja nosturin saa nopeasti käyttövalmiiksi ja takaisin pakettiin auton perään. Myös kuormatilaa on enemmän, kiitos tietenkin myös Terminator XXL tilapankkojen, mitä tarvitaan joka kilo kun energiapuu on usein kuivaa ja sekamittaista, jolloin täysiä painoja on vaikea hyödyntää. 

hakevnet4.jpg
(kuva: Keskitolppainen Z-nosturi taittuu kätevästi kuljetusasentoon ja nopeasti takaisin kuormauskäyttöön.)

Z-mallin nosturi ehdoton

Eriksson on ajanut jo seitsemän vuotta Z-mallin nosturilla:

- En enää muuta huolikkaan jos itse saan päättää. Tähän keskitolppaiseen Z:aan on hyvä kiivetä ja sitten kun ajetaan tehtaille puuta niin ei tarvi edes takaisin juosta nosturia siirtelemässä purkukoneen tieltä. Ja kun tarkasta väkevästä nosturista löytyy ulottuvuuttakin 10,5 metriä niin mikäs tällä on puita pistellä, vielä kun ohjaamokin on ihan hyvä työpaikka. Tämä meidän kone on 4-kahvainen ja hydraulinen esiohjaus säästää hartioita ja käsiä kun ei tarvi vanhanmallisia vipuja riuhtoa.

Nosturivaaka kehittynyt uudelle tasolle

Hakevuoren Palfinger Epsilon on varustettu uuden sukupolven langattomalla Tamtron One Timber nosturivaa´alla. Punnitusanturi perustuu venymäliuskatekniikkaan, joten anturissa ei ole hydrauliikkaa, joka aiheuttaisi kitkaa, tai liikkuvia osia vaikuttamassa punnitukseen. Anturi on huoltovapaa ja siinä on pitkäkestoinen akku. Liike- ja lämpötilakompensoidun anturin käyttölämpötila on -25°C – +50°C.

hakevnet5.jpg
(kuva: - Palfinger Epsilonin ohjaamo on riittävän tilava ja mukava työpaikka, toteaa Eriksson.)

- Keväälläkin kun lämpötilaheittelyt oli suuria niin punnitustulokset pysyivät koko ajan tarkkoina eikä tarvinnut pelata välyksen kanssa, niin kuin vanhoissa öljyriipukkeissa. Ja kun riipukkeesta ei mene kouralle letkua niin sitä ei tarvi varoa kuormatessa. Kosketusnäyttö on riittävän suuri ja selkeä sekä valikot helppokäyttöisiä. Kyllä tämä on ehdottomasti paras vaaka mitä olen käyttänyt, kertoo Eriksson jolla on 20-vuoden kokemus nosturivaaoista ja kotimaisilla Tamtroneilla hän on tehnyt punninnut kuormia vuodesta 2005 lähtien.

hakevnet6.jpg

(kuva: Tamtron One Timber vaa´an kosketusnäyttö (vas.) on riittävän suuri ja selkeä sekä valikot helppokäyttöisiä. Uusi langaton riipuke (oik.) on öljytön eikä kouralle tarvita letkua.)

13.04.2024 18.00Miksi mikään muu pankkovalmistaja ei käytä kuumasinkitystä pankoissaan, mutta pankkokiinnikkeissä ja pikkuosissa sitä löytyy poikkeuksetta - perävaunuteollisuuden sinkkaukset ovat sensijaan lähteneet kiitettävästi kasvuun.
13.04.2024 17.00Miksi Terminatorien ja 2024 TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
13.04.2024 15.30Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
13.04.2024 13.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
13.04.2024 11.00Raakapuuketjun isojen kappaleitten sinkitysmahdollisuudet paranevat ratkaisevasti kesällä 2024.
13.04.2024 7.00Metsäkoneitten, trukkien, sekä nosturikourien muovin poisto on jopa helppoa.
13.04.2024 3.00Alumiinivarusteet ovat aina muovittomiksi eloksoidut, ja teipittöminä valmiiksi 100%:sesti muovittomia.
13.04.2024 0.07Kuumasinkki on toistaiseksi ainut ratkaisu turvalliseen terästen pinnoitukseen.
13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.04.2024 18.00Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
12.04.2024 17.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
12.04.2024 16.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
12.04.2024 15.00Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
12.04.2024 13.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
12.04.2024 12.04Mietippä, miksi???
12.04.2024 11.00Kuumasinkitys
12.04.2024 9.00Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta.
12.04.2024 8.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
12.04.2024 7.00Onko sinkki metalli?
12.04.2024 3.00Sinkki.
12.04.2024 0.07Jauhemaalaus
11.04.2024 17.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
11.04.2024 15.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
11.04.2024 13.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
11.04.2024 11.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
11.04.2024 9.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
11.04.2024 7.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
11.04.2024 3.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
11.04.2024 0.07Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
10.04.2024 18.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 3.Kuormansidonta.
10.04.2024 17.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 2.Kuormatila.
10.04.2024 15.00Onko tullut mietittyä ??!!!?? : - 1.Keveys.
10.04.2024 13.00Onko tullut mietittyä ??!!!??
10.04.2024 11.00Terminatorit valmistetaan Raahelaisista SSAB;n parhaista ajoneuvoteräksistä.cc.
10.04.2024 9.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
10.04.2024 7.00Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
10.04.2024 3.00Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
10.04.2024 0.07Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia

Näytä lisää »