Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistui - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.

14.04.2024 9.00

Erityyppisten pyöräalustaisten maantieajoneuvojen pysähtyvyysmahdollisuuden tstaus Alastarolla 25.5.2016.

Puutavara-auto yhdistelmien kokonaismassat ovat Skandinaviassa Euroopan suurimmat. Ruotsissa kokonaispainot nousivat 74 tonniin ja Suomessa on ajettu jo useamman vuoden ajan maksimissaan 76 tonnin kokonaispainoilla. Lisäksi molemmissa maissa on tehty kokeita tätäkin suurempien yhdistelmien käytöstä raakapuun maantiekuljetuksissa - Ruotsissa En Trave Till -yhdistelmät (ETT) ja Suomessa High Capacity Transport -yhdistelmät (HCT). Kokonaismassojen kasvatuksen tavoitteena on tehostaa metsäteollisuuden kuljetuksia, vähentää kuorma-autojen määrää teillä ja pienentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristölle haitallisia päästöjä.

Kuljetuskaluston massat ja mitat ovat aina osaltaan ohjanneet puutavarapankkojen kehitystyötä. Aikanaan ykkösasia on ollut pankkojen keveys millä on haettu säästöä yhdistelmän omamassaan ja sitä kautta suurempia hyötykuormia. Keveyden varjolla on jopa jätetty muut rakenteelliset asiat vuosikymmenten takaiselle tasolle. Yhdistelmien viime aikainen kehitys on kuitenkin johtanut moniin muihinkin tärkeisiin asioihin puutavarapankkojen rakenteessa - keveys on siinä vain yksi itsestäänselvä asia.

Kuormatilan koko ratkaiseva tekijä

Kun puutavarayhdistelmien kokonaismassat nousevat ilman mahdollisuutta niiden pituuden lisäämiseen, tarkoittaa se sitä että kuormakorkeus nousee. Ruotsissa on käytössä ilman asetusta määritelty ns. asennuskorkeus mikä on yleensä 4,4 metriä. Suomessa kun massat nousivat 60 tonnista 76 tonniin niin laissa määritelty korkeus 4.2, metriä nousi 4,4 metriin. 

Perinteisillä korkearunkoisilla ja pienikuormatilaisilla pankoilla kuormien kasvattaminen aiheuttaa useita ongelmia yhdistelmälle. Kun tolppamittaa kasvatetaan maksimiin ja puuta lastataan kyytiin aiempaa enemmän, nousee yhdistelmän kuorman painopiste oleellisesti ylemmäs. Tämä tarkoittaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksien muuttumista kiikkeräksi mikä huonontaa oleellisesti liikenneturvallisuutta ja kuljettajan työ muuttuu entistä raskaammaksi. Myös yhdistelmän rakenteille ja renkaille painopisteen nousu on haitallista. Ja vaikka huonokuormatilaiset pankot lastataan aivan täyteen kuormaan ajetaan usein alikuormilla, jolloin koko ajatus suuremmista hyötykuormista valuu hukkaan. Tämä on suuri ongelma erityisesti kuivalla puulla.

Terminator XXL -pankot ovat vastaus tarpeeseen

Suomi lähti edelläkävijänä nostamaan pysyvästi kuorma-autoyhdistelmien painoja. Jo paljon ennen sitä aloitettiin uuden sukupolven teräksisen Terminator XXL -puutavarapankkomalliston kehitystyö, minkä ensimmäiset mallit tuotiin markkinoille vuonna 2012. Kehitystyön taustalla on yli 40 vuoden kokemus puutavarapankkojen valmistuksesta. Terminator XXL -pankkomalliston luonut insinööri Heikki Jokela toi vuonna 1976 markkinoille mullistavan kevyet Alukarikka alumiinipankot ja sitten alumiiniset päällerakenteet, joiden valmistus siirtyi Alu-Botnialle Maxmoon vuonna 1978. Silloin kehitetyt alumiinituotteet elävät edelleen vahvana markkinoilla. Heikki Jokela on suunnitellut ainutlaatuisella urallaan yhteensä lähes 40 erilaista puutavarapankkomallia jotka on otettu sarjatuotantoon.

- Ultralujasta, säänkestävästä SSAB Strenx 960W -erikoisteräksestä valmistetut Terminator XXL -pankot vastaavat tietenkin perusasiaan eli keveyteen; ne ovat keveimpien alumiinipankkomallien kanssa samalla painotasolla. Muut ominaisuudet ovatkin sitten näissä 2010-luvun tuotteissa aivan omalla tasollaan. Uudenlaisen muotoilun ja korkealle kehitetyn valmistustekniikan ansiosta Terminator XXL -pankojen runkokorkeus on jopa lähes 10 cm perinteisiä puutavarapankkoja matalampi ja kapeiden tolppien välinen kuormatila on lähes 15 cm leveämpi. Tämä tarkoittaa sitä että puukuorman painopiste on oleellisesti alempana kuin perinteisillä pankkomalleilla. Terminator XXL -pankoilla yhdistelmään saadaan kuormattua tarpeeksi puuta niin että pystytään hyödyntämään uudet kokonaismassat, sanoo Heikki Jokela.

Kuorman painopisteen laskeminen vaikuttaa oleellisesti yhdistelmän ajettavuuteen ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.- Onhan painokorotuksista tullut yhdistelmän kolmen nippun päälle kahden tonnin lisäpaino yli neljän metrin korkeuteen! 

- Terminator XXL -pankkomallistossa on lisäksi lukuisia liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusissa kuorma-autoissa on automaattiset suurtehojarrut, jotka ovat lisänneet lyhyessä ajassa jarrutustehoja jopa 50 %. Se asettaa puutavaranippujen kuormansidonnalle aivan uudet vaatimukset. Terminator XXL -pankoissa on liukuestepinnat tolpissa ja rautahampaat rungossa, joiden ansiosta puunippu saadaan sidottua tiukasti paikoilleen kuormankiristimillä. Ja kun niput ovat tiukasti kiinni eivätkä ne pääse liikkumaan parantaa sekin yhdistelmän ajettavuutta jämäkämmäksi. Suomessa Terminator XXL -pankoissa käytetään aina perävaunun ensimmäisessä pankossa tupla kiinnikkeitä, sillä etummainen pankko ottaa vastaan suuren osan jarrutusvoimista, sanoo Jokela.

Aerodynaamiikka tärkeässä roolissa


Erittäin modernin malliset Terminator XXL -pankot on suunniteltu ulkomuodoltaan uusimpiin kuorma-automalleihin istuviksi. Kokonaisuuden ja korkean laadun viimeistelee 3-kerros pintakäsittely; ensin erikoisteräs teräskuulapuhalletaan, sitten sinkkipohjamaalataan jonka jälkeen tulee asiakkaan valitsema väri ja päälle vielä lakkaus. Saatavilla on kaikki mahdolliset värit juuri asiakkaan toiveen mukaan.

- Eikä muotoilulla ole haettu vain hienoa ulkonäköä vaan tärkein asia siinä on ollut optimaalinen aerodynamiikka. Terminator XXL -pankkojen hyvä aerodynamiikka säästää polttoainetta ja vähentää yhdistelmän taakse nousevaa vesi, lumi ja pölypilveä mikä on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, lisää Jokela joka on keskittynyt puutavaravarusteiden aerodynamiikan parantamiseen vuodesta 1986 lähtien.

Lisää kuormatilaa maailmalle


Terminator XXL -pankot ovat olleet todellinen menestys ja niitä on myyty suuria määriä Suomen vaativille markkinoille sekä myös vientiin ympäri Eurooppaa.

- Suomessa ne ovat osoittaneet kestävyytensä rankassa ajossa 76 tonnisilla yhdistelmillä. Markkinoiden ylivoimaisesti isoin ja turvallisin kuormatila on tehnyt niistä halutuimmat ja jäljitellyimmät tuotteet uusille massoille siirryttäessä. Niinpä myös suurin osa Suomessa testikäytössä olleista HCT-yhdistelmistä joilla ajettiin  jopa 104 tonnin kokonaismassoilla, oli varustettu Terminator XXL -pankoilla, kertoo Jokela.  

Liukuestepinnat ja kuormansidonta.

  

Koiviston kommentti : -Terminatoreitten yksi suosion salaisuus on niitten tehokkaasti puuhun pureutuvat liukuestesermit rautahammastuksineen. Ne ovat apuna kuormansidonnassa ja ovat saavuttaneet nopeasti suosiota keskieuroopan alppiserpentiinien laskuissa ja jarrutuksissa.

Markku Hirvi

- Nyt puut pysyvät kyytissä myös ääritilanteissa ,sekä kaikilla keleillä ajettaessa, kertoo Terminatorimies Markku Hirvi. 

29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 17.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
28.04.2024 13.00Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
28.04.2024 11.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
28.04.2024 9.00Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.
28.04.2024 7.00Purkupankkomme on kuumasinkitty, ja esimerkillisen toimiva - kiitos kuuluu Veli Mantsiselle.
28.04.2024 3.00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
28.04.2024 0.07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.04.2024 17.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
27.04.2024 15.00Suomalaisen puutavarayhdistelmän kalliit "turhakkeet":- 9. Kasvaako kymmenpankkoinen "junapankkojako" nyt kuormatijojemme peruspakettimalliksi.
27.04.2024 13.00Junapankkojako on edullinen helppo ja turvallinen.- 100% liukuestepinnat myös tolpissa.
27.04.2024 12.00Puutavaranostureitten valinta on tehtävissä, joko tuottavuuden-, tai nostotehon määräämänä.
27.04.2024 11.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
27.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
27.04.2024 7.00Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
27.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.
25.04.2024 7.49Ruokalista meni uusiksi - artikkelini vuodelta 2011.
25.04.2024 7.00Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
25.04.2024 3.00Terminatoreitten edut korostuvat sekä kesällä, että talvella.
25.04.2024 0.07Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
24.04.2024 18.00Tuottavuus.
24.04.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
24.04.2024 15.00Neliakselinen 35 tonnin kokonaispainon puutavarayhdistelmän vetoauto.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
24.04.2024 11.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
24.04.2024 9.00MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
24.04.2024 7.00Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.
23.04.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx- tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 7.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
23.04.2024 3.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
23.04.2024 0.07MUUTOS
22.04.2024 18.30Artikkelimme vuodelta 2016: -"Yli-Insinööri Olavi H Koskisen vastine puutavara-yhdistelmän 39%:n päästövähennysvaatimusten tasosta Suomen osalta".
22.04.2024 18.00Kiinnikekorkeuksista johtuvat kuormatilaerot jopa luokkaa 0.8m3.
22.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
22.04.2024 15.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
22.04.2024 13.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
22.04.2024 11.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
22.04.2024 9.00Pankkojen sisäleveyksiä on mittailtu, mutta runkokorkeudet tupataan peittelemään.
22.04.2024 7.00Maksimaalinen kuormarilakoko ja keveys entistäkin tärkeämpiä myöskin energiapuunkuljetuksissa.
22.04.2024 3.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
22.04.2024 0.07Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
21.04.2024 18.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
21.04.2024 17.00Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä,. - MYÖS teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
21.04.2024 15.00FluidFinland
21.04.2024 13.00"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätöportaalla on esimerkki XXL-miesten pankkokehityksestämme mutta onnistummeko tekemään triplan kumisena = 100%.sesti muovittomana..
21.04.2024 11.00Digikaksonen tuo selkeitä säästöjä myös teollisuusympäristössä
21.04.2024 9.00Vaikuttaako yhdistelmän kuormatilakoko ja omapaino sen jälleenmyyntihintaan???
21.04.2024 7.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
21.04.2024 3.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
21.04.2024 0.07Terminatoreitten muotoilu.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.04.2024 21.50Perustuuko puutavarayhdistelmän tuottavuusodotukset , sekä turvallisuus uskomuksiin, -vaikko jopa totuuksiin.
20.04.2024 18.00Tiesitkö että ....???
20.04.2024 17.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa, mutta mistä sitä sinne edelleenkin tulee???
20.04.2024 15.00Metso juhlii maailman suurimman palvelukeskuksensa avajaisia Karrathassa, Australiassa
20.04.2024 14.14Alumiinipankoillekin on mahdollista tehdä sokkijarrutuksen pitävä sidos.
20.04.2024 13.00Alumiini
20.04.2024 12.20Hyviä uutisia! -lähetys tällä viikolla Viron Tartosta, 30 juhlavuottaan viettäviltä Maamess 2024 messuilta.
20.04.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
20.04.2024 10.00Viking Forest Deloupen pankkomalli sinkittynä Kanadassa.
20.04.2024 9.00Teräs
20.04.2024 7.00Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
20.04.2024 3.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
20.04.2024 0.07Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa

Näytä lisää »