100 tonnisetko mukaan kokonaispainojen korotuskäsittelyyn . puu7603.04.2013 5.53 Ruotsalaisten moduuliajattelu antaa mahdollisuuden kokeilla suljetuilla maantieosuuksilla myös 100 tonnista yhdistelmää. Yhdistelmä on rakennettavissa Ruotsin omaksumalla ja EU kilpailulainsäädännön mukaisella moduuliajattelulla - vain vaihtamalla nykyisiin moduulitakenteisiin perävaunupaketteihin neliakselinen vetoauto. Tuolloin laillisten akselimassojen summa on 101 tonnia. Ruotsin puutavara-autokokeilut on tehty tukemaan maantiekaluston kilpailukykyä pitkissä terminatorisiirroissa. Yhdistelmien kilpailukyky junakuljetuksiin verrattuna on jo nyt pitkissäkin siirroissa junakuljetusten varteenotettava vaihtoehto. Moduuliajattelu antaa samalla kaikille kuvan yhdistelmien perävaunutyypeille toimia suljettujen "maantieratojen" ulkopuolella kuvan ylimmän yhdistelmän mukaisena 24 metrisenä 60/74 tonnisena siirtoautona. 100 tonninen yhdistelmä antaa ratkaisevan kilpailuedun rautateitten puutavarakuljetuksille.Puutavaran kuljetukset Euro 6 moottorisilla yhdistelmillä ovat rautatiekuljetuksia selvästi edullisempia ja päästöiltään jopa sähköjuniakin puhtaampia - saastuttavista dieselvetureista puhumattakaan. - Katso hakukoneen artikkelit hakusanalla puu76 |