Kokonaispainokorotukset tuo uutta vaatimustasoa kuormatiloille sekä puutavarapituuksille.
30.03.2013 5.05 Eu direktiivi määrittää tarkkaan pohjoisen moduuliyhdistelmän sallitut äärimitat : - korkeuden,leveyden ja pituuden. Suomessa on vakiinnutettu maksimi korkeudeksi 4.2 metriä (Ruotsissa 4.0m), leveys on moduulisäännön mukainen 2.55 metriä ja kuormatilan maksimipituus puolestaan 21.42 metriä. Ministerineuvoston Unionilta saama korkeuslisä 4.4 metrin maksimikorkeuteen lisää koko yhdistelmän kuormatilan korkeutta 20 sentillä. Tuo 20 sentin korotus merkitsee vain 7% kuormatilalisää yhdistelmiin, joihin saadaan yli 30 % lisäkuormaa.
Nyky-yhdistelmät kaipaavat tilaa nyt 100m3 -110 m3 ja korotuksen jälkeen 110m3 tai 120 m3.
Nykyisten puutavarayhdistelmien maksimikuormat ovat hydrauliikkavarusteisissa autoissa ilman nosturia 40.000 kg ja ns. siirtoautoina 44.000 kg. Kevyt ranka ja osa kolmosestakin painaa 400 kg / irtokuutio. Kuormatilaa hydrauliikkavarusteinen kaipaa 100 m3 :lle puuta ja vastaavasti siirtoauto 110 m3. Ministerityöryhmän 4000 kg korotuksen jälkeen 110m3 ja 120 m3.
Käytössä olevien autojen kuormatila on 7 m (6.8m) ja perävaunujen 10.5m (10m). Yleisimmällä viisimetrisellä rangalla lastattuna puutavaran kuormapituutta on 15 metriä kun autossa on yksi nippu ja perävaunussa kaksi nippua. Tarvittavan kuormatilan pankkojen pinta-alamittaan kuormattuna päästään jakamalla tarvittavat kuormatilakuutiot lastattavan puutavaran kuormapituudella 15 m.
Yhdistelmien vaatimat pankkopinta-alat nyt 6.67 m2 ja 7.33m2 sekä korotusten jälkeen 7.33m2 ja 8.0m2.
Nykyisten yhdistelmien vaatimat pankkopinta-alat autossa ja perävaunussa ovat 40.000 kg rankakuormassa 6.67 m2 ja 44.000 kg siirtoautokuormassa vastaavasti 7.33m2. Ministerityöryhmän mukaisilla 44.000 kg ja 48.000 kg korotetuilla painoilla kuormapinta-alaa on oltava vastaavasti 7.33m2 ja 8.0 m2.
76 tonnisilla kuormatilaa tarvitaan 140 m3 ja 150 m3.
76 tonnisten kantavuudet hydrauliikka-autoissa ovat maksimissaan noin 56.000kg ja siirtoautoissa luokkaa 60.000 kg. Kuormatilatarve on vastaavasti 140 m3 ja 150 m3. Kolmella viitosnipulla pankkopintaa pitäisi olla 9.33 m2 ja 10.0 m2. Perinteisillä puutavarapituuksilla ei tulla saavuttamaan täysiä hyötyjä kaikissa puutavaran irtokuutiopainoluokissa. Täysiin kantavuuskuormiin päästään hydrauliikka-autoissa vasta 500 kg irtokuutiopainoisella rangalla ja siirtoautoissa 540 kiloisella viisimetrisellä rangalla.
Puutavaran pituusmittoja ja korimittoja sovitettava uusille kokonaispainoille.
EU direktiivin mukainen maksimikuormatila on pituudeltaan 21.42 metriä , josta käytännössä pystyttäneen hyödyntämään puutavarapituutena kuudella kolmosella 18 metriä ja viidellä nelosella 20 metriä. Seitsemän metrisenä puolestaan tulee perävaunun maksimipituus (13,5m / 7+7+0,5m = 14.5m) vastaan. 18 metriä vaatii kuormapinta-alaa 7.8 m2 ja 8.3 m2 sekä 20 metriä puolestaan ”vain” 7.0 m2 ja7.5 m2.
Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.
korkeus XXL07 Alu 6 ja 7 erotus
2850 6.55m2 5.96m2 0.59m2 2900 6.67m2 6.07m2 0.60m2 2950 6.79m2 6.19m2 0.60m2 3000 6.91m2 6.30m2 0.61m2=max/4,2 3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2 (alu195) 3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2=max/4,2m 3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2 (XXL100) 3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2 3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2 3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2=max/4.4m Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla
|