"Aerodynamiikkaherätys" tuli puutavara-autojen kehittelyyn Ivalonperän savotalta.
02.06.2022 17.00 Alukarikka pankkomallin alkuperäisversion suunniottelin keväällä 1976 ja valmistus aloitettiin heinäkuussa 1976. Tuon ensimmäisen Alukarikan suunnittelussa otin huomioon pääosin vain pankon keventämisen. - Alukarikasta tuli tolpiltaan kanttinen ja rungoltaan korkea.
Alukarikka pankkojen kanttiset , nurkiltaan terävät muodot toivat negatiivisen palautteen Ivalonperän automiehiltä 1977. Palaute tuli tuolloin aivan oudosta asiasta, aerodynamiikasta.
Pohjoisen puun kuskaajat olivat säästelleet autoja ja polttoainetta laskettelemalla vapaalla Saariselältä Ivaloon päin laskevaa pitkää Magneettimäkeä. Automiesten huomio oli kiinnittynyt Alukarikkojen huonoon "huilaamiseen" alamäessä. Vanhat teräspankkoiset autot vierivät nopeampaan ja pidempään. - Tuo palaute avasi aerodynaamisen herätykseni.
Alukarikka mallimme sai ulkonurkkiinsa muutoksen jossa ulkosäteitä kasvatettiin kakkosesta kymppiin. Tuo muutos aiheutti imavastusvoimiin tuolloin korjauksen, joka puolitti Alukarikka tolppien ilmanvastusarvot ( Cw = 2.2 - Cw = 1.1 ). - Tuolloin , 1977 , kehittyi alumiinipankkojen perusmuoto , joka on sellaisenaan täytössä vielä vuonna 2020.
Heikki Jokela 050 4129 024
|