Ilmavirtaus on näkymätön , hajuton . ja mauton suurre. Sen hallinta ja hyväksikäyttö vaatii korkeatasoista osaamista.
Teimme ensimmäiset alumiiniset "kanttipankot" 1976. Niistä tuli korjauspyyntö Ivalon puukuskeilta, ne kun huilasivat Exten teräspankkoja selvästi huonommin, tuolloin muutin Alukarikka aerodynamiikan Exte 54 pankkojen tasolle.
Varsinainen aerodynaaminen harppaus tapahtui pankkomaailmassamme 80- luvun puolivälissä. Tuolloin kehitimme aerodynaamiset alumiinitolppaiset pankkomallimme , ja aerodynaamisen etuseinämallin, sekä perävaunun takavaloihin kelinkestoa.
Seuraavan askeleen tietoisuutemme lisäämiseksi otimme 1990 rakentamalla ns. AeroSisun perävaunuineen. Tuossa yhdistelmässä aerodynaamiset ominaisuudet olivat tähänkin saakka puutavara-autojen osalta pisimmällä koko maailmassa.
Kaksituhattaluku aloitettiin teräksisten pankkojen ja autovarusteitten aerodynamiikan kehitystyöllä yhdessä Rautaruukkin teräsmiesten kanssa. Samalla kehitettiin ajettiin tuotantoon "ultralujia teräksiä" ja niihin uuden tekniikan tuotantovälineitten mahdollistamia aeromuotoja.
Terminator mallisto sai kaikkien pankkomallien kehittyneimmät aeromuotonsa 2009. Syntymänsä jälkeen pankkomallisto on kehittynyt lujuusluokiltaan ja mitoituksiltaan, sekä mallistoltaan kaikkien aikojen kattavimmaksi pankkomallistoksi - aerodynamiikkaa ja tuulenohjaustekniikkaakaan unohtamatta.
TimberRoad projektissa aero-osuus keskittyy syöttöauton ja siirtoautoyhdistelmän aerodynamiikan ja liikennepuhtauden kokonaisvaltaiseen kehittämiseen nykytietämyksemme keinoin.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. - Meille Terminatormiehille aerodynamiikka ei ole pelkkä nimi!!!