Kuormansidontalaki asettaa tiukat vaatimukset nippusidonnalle.
27.09.2020 19.48
Kuormansidonnalle asetetut vaatimukset tiukentuvat ja vaatimusten valvonta selkeytyy , yhdistelmien jarrutustehot lähentyvät vaatimusten hidastuvuusarvoja.
Vaatimukset tiukentuvat perävaunun etunipun sidonnan , sekä esikiristysten osalta. Hidastuvuusvaade sensijaan pienenee 1.0 m/s2 :sta 0.8 m/s2 :een. Tämän lievennyksen korvaajana on puutavara-auton suojasermin korotusvaade kuorman korkeudelle, käytännössä 4.3 m korkeuteen maasta mitattuna.
Perustava vaatimus on kuitenkin se, että puut eivät saa liikkua
merkittävästi (=vaarallisesti) yhdistelmän sokkijarrutuksessa missään keliolosuhteessa , eikä millään puutavaran liukkaustasolla ( märkä ja jäinen puu).
Tämä uusi laki antaa mahdollisuuden myös perävaunun suojaseinän asentamiselle, mikä liukastolppaisilla (ja liukasrunkoisilla) pankkomalleilla olisikin vaatimusten täyttämiseksi useissa tapauksissa tarpeellista.
|