Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna

27.02.2024 0.07

lammoksi02.jpg

Lämmöksi Oy on bioenergia-alan moniosaaja Kalajoelta, joka palvelee metsäteollisuutta ja bioenergia-alan toimijoita koko prosessissa metsästä kattilaan.

(kuva yllä: Lämmöksi Oy palvelee asiakkaittaan kokonaisvaltaisesti energiapuun ostosta sen korjuuseen, haketukseen ja kuljetukseen.)

- Palvelumme käsittää energiapuun oston, korjuun, haketuksen ja kuljetuksen. Teemme aina kokonaisuudesta suunnitelman, jonka avulla pyrimme tuottavaan ja ympäristöystävälliseen työskentelyyn. Asiakkaan toiveiden kunnioittaminen on meille erityisen tärkeää ja olemme tottuneet toimimaan joustavasti haastavissakin tilanteissa. Todellisista ammattilaisista koostuvan henkilökuntamme sekä verkostomme avulla kykenemme hoitamaan suuriakin kokonaisuuksia. Käytämme nykyaikaisia laitteita sekä sähköisiä palveluita tiedonsiirrossa ja toiminnan ylläpidossa, kertoo toimitusjohtaja Joonas Kontio.

lammoksi5.jpg

(kuva: Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuun pysty- ja hankintakauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.)

Kokonaispalvelua asiakkaiden erityistarpeisiin

Lämmöksi Oy on perustettu vuonna 2020 ja taustalla on vankka kokemus bioenergia-alan toiminnasta sekä yrittämisestä:

- Kun pääsin armeijasta tammikuussa 2006 niin siitä lähtien aika kului perheyrityksemme Kontioforest Oy:n Kesla, Giant ja JK merkkisten autohakkureiden penkillä. Kun Junnikkalan Saha käynnisteli bioenergiapuolen toimintaansa, niin perustimme vaimoni Emilian kanssa Lämmöksi Oy:n ja meistä tuli heille metsäenergian pääurakoitsija. Isäni Tapio ja veljeni Perttu jatkavat edelleen Kontioforestin toimintaa, mikä keskittyy hakkeen ja soran kuljetuksiin sekä seulontaan.

Yhteistyö Junnikkalan Sahan kanssa on vahvaa ja lisäksi palvellaan myös muita asiakkaita.

- Teemme haketusta sekä hakkeen kuljetusta Neovalle ja Turveruukille; lisäksi palvelemme pienempiä energia-alan toimijoita sekä teemme maatilahaketuksia. Töitä riittää ja metsäenergialla on vahva noste toiminta-alueellamme Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla, sanoo Kontio.

Energiapuukauppaa ammattitaidolla

Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuukauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.

- Palveluksessamme aloitti metsäasiantuntijana Sami Huhtala, joka tekee pysty- ja hankintakauppaa. Korjuun hoitaa osaava alihankkijamme tarkoitukseen soveltuvilla metsäkoneillaan. Tuomme lisäarvoa metsänomistajille energiapuun tuotosta ja kehitämme samalla kotimaisen vastuullisen energian tuotantoa luontoarvoja unohtamatta, Kontio toteaa.

lammoksi6.jpg

(kuva: Viime elokuussa Lämmöksi Oy lisäsi haketuskapasiteettiaan ja toimitusvarmuuttaan hankkimalla uudenveroisen Eschlböck Biber 84 autohakkurin, mikä on osoittautunut odotettuakin tehokkaammaksi kapasiteetiltaan. Tehdasvalmiin Biber Powertruck -konseptin autohakkureiden käyttö tapahtuu mukavasti kuorma-auton ohjaamosta.)

Lisää haketuskapasiteettia nopealla päätöksellä

Lämmöksi Oy:llä on käytössä omaa hakkurikalustoa, mihin kuului ensin kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria ja viime elokuussa käyttöön saatiin kolmas yksikkö, Eschlböck Biber 84.

- Haketusmäärämme ovat koko ajan kasvaneet ja asiakaskunta laajentunut. Kahdella autohakkurilla alettiin olla rajoilla palvelutason ylläpitämisessä eikä toimintaa pystytty enää laajentamaan. Tarvitsimme kolmannen hakkurin myös takaamaan toimitusvarmuutta ja antamaan pelivaraa, sillä aina silloin tällöin laitteisiin tulee teknisiäkin murheita. Kun verkossa tuli vastaan myynti-ilmoitus alle 2000 tuntia ajetusta autohakkurista, vuosimallin 2019 Eschlböck Biber 84 mallista rakennettuna Volvo FH16 550 alustan päälle, tehdasvalmiina Biber Powertruck kokonaisuutena, niin teimme investointipäätöksen alle vuorokaudessa, sanoo Kontio.

Nopea päätös mahdollisti autohakkurin saamisen juuri uuden lämmityskauden alle, joten ajoitus osui kaikin puolin nappiin.

- Uusien autohakkureiden toimitusajat ovat edelleen todella pitkät ja hinnat vähintään korkeat. Ruotsista löytämämme Eschlböck oli uuden veroisessa kunnossa ja se saatiin järkihintaan, vielä kun mukana tuli viisi kauluslavallista kulutus- ja varaosia. Kone oli täysin huollettu sekä hakkurinterät ja kulutusosat juuri vaihdettu, joten sillä sai lähteä saman tien töihin, kertoo Kontio.

Eschlböck ollut odotuksiakin parempi

Kontiolla ei ollut aiempaa kokemusta itävaltalaisista Eschlböck hakkureista:

- Toki messuilla niitä on tullut katseltua ja netistäkin on joku käsitys valmistajasta syntynyt. Kun kaupat oli tehty suoraan ruotsalaisen urakoitsijan kanssa, olimme yhteydessä maahantuoja Salo-Machineryyn, jolta olemme saaneet osaavaa teknistä neuvoa laitteeseen ja myös varaosahuolto pelaa, kehuu Kontio. 

Ensimmäisen puolen vuoden aikana Eschlböck autohakkuri on osoittautunut loistavaksi investoinniksi.

- Olemme hakettaneet nyt jotain 80 000 kuutiota ja kone on ollut todella luotettava eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa oikeastaan muuta kuin kulutusosia. Haketusteho on todella suuri ja hakkuri syö ahnaasti niin kokopuuta kuin korjuutähteitäkin, joista syntyy laadukasta lopputuotetta suhteessa alhaisella polttoaineenkulutuksella. Kyllä Eschlböckin suorituskyky on yllättänyt: sillä syntyy huomattavasti enemmän haketta kuin meidän muilla hakkureilla, mitkä ovat fyysisesti isompia, ilmoittaa Kontio.

Biber Powertruck -konseptin mukaiset hakkurit rakennetaan kuorma-auton ohjaamosta käytettäviksi Suomessa suositun nousevan nosturiohjaamon sijaan.

- Kyllähän se jonkin verran rajoittaa näkyvyyttä, kun istutaan alempana eli korkeilla kasoilla pitää syödä pinoa oikeassa järjestyksessä, niin homma onnistuu. Mutta kolikon toinen puoli on huippuluokan työskentelymukavuus, minkä kuorma-auton ohjaamo tarjoaa verrattuna nosturiohjaamoon, minne kiipeilyssäkin on aina omat riskinsä varsinkin liukkailla keleillä. Hakkuri ottaa voimansa auton moottorista ja vähän elokuun helteillä jännitin, että tuleeko lämpöjen kanssa ongelmia, mutta ne pysyivät alhaalla kunnon jäähdytinjärjestelmän ansiosta, vaikka tehtiin pitkiä päiviä kuumassa kelissä. Ja kehut ansaitsee myös selkeät hallintalaitteet ja keskusnäyttö mitä on helppo käyttää symboleiden kautta, kertoo Kontio.

lammoksi3.jpg

(kuva: Uusimman Eschlböck Biber 84 autohakkurin lisäksi Lämmöksi Oy:llä on kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria, joilla kaikilla operoidaan niin metsäteiden varsilla kuin terminaaleissakin.)

Terminaalihaketuksessa askelmerkit kohdillaan

Lämmöksi Oy:n autohakkurit operoivat paljon metsäteiden varsilla mutta viimeisen kahden vuoden aikana on kehitetty terminaalihaketusta.

- Hyvän yhteistyöverkostomme kanssa on saatu hiottua erittäin toimiva kokonaisuus terminaalihaketuksiin. Haluamme tarjota asiakkaillemme luotettavaa isojen massojen haketusta puuterminaaleissa ja voimalaitoksilla, mihin kuuluu myös tarvittaessa lastaus ja kuljetus. Käytössämme on lisäksi aumakuljetin, mikä on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin näin lumisena talvena. Asiakkailta onkin tullut positiivista palautetta aumoista ja siitä miten pieneksi lumen vaikutus jää, sanoo Joonas Kontio. 

lammoksi4.jpg

(kuva: Powerscreen aumakuljetin on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin lumisena talvena.)

07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???

Näytä lisää »