64,68 ja 76 tonniset puutavarayhdistelmämallit. - Hyvät ja pahat.
11.05.2013 15.43 Tulevat kokonaispainokorotukset tuovat mukanaan runsaasti uusia auto-, perävaunu , ja yhdistelmämalleja. Nykyiset seitsemänakseliset yhdistelmät 7m+10m kuormatiloineen tulevat olemaan puutavarankuljetuksen peruskalustoa vielä ainakin tämän vuosikymmenen lopulle saakka.
Muutosprosessi tarvitsee paljon lisää tietoa ja asiotten yhteensovittelua.
Nyky-yhdistelmien kokonaispainomuutos 60 tonnista 64 tonniin ei vaadi kalustolta muuta , kuin kuormakoon mahdollista päivitystä siirtoautoluokan mittoihin.-Kuormat kun tulee olemaan samaa kokoluokkaa, kuin nykyisillä siirtoautoilla.
Yhdistelmän kasvattaminen 68 tonniin vaatii jo paljon harkintaa ja tietoa tulevasta.
68 tonninen yhdistelmä on joko 4 akselinen auto ja neliakselinen vaunu tai kolmiakselinen auto ja viisiakselinen vaunu. Kun yhdistelmä jää 68 tonniseksi, on valinnat huomattavasti helpompia ja saatavilla oleva tietous melko riittävää. - mutta kylläpä siitä 68 tonnisesta pystyy suden synnyttämään.
68 tonnisen yhdistelmän rakentaminen perävaunun lisäakseloinnilla ja tarvittaessa jatkamalla se 12,5 metriin on investointina pieni , luokkaa 12.000€- 25.000€.
Yhdistelmän myöhempi muutos 76 tonniin vaatii ennakointia mitoituksista jo tässä korotusvaiheessa. - Kallein virhe on se, että jos hankitaan vikakuormatilainen neliakselinen väärällä telistöllä.
76 tonninen "superjuna" houkuttaa, mutta siitä pystyy helposti rakentamaan myös "supersuden", joka syö eväät perheenkin pöydästä.
Kuormatilojen nykymitta on äkkipäältä helppo valinta myös 76 tonnisiin yhdistelmiin. Helppo on myös valmiiksi Eu:ssa päätetty kuormatilojen maksimi yhteispituus 21.42 m. - Tämän kuormatilamitan jakaminen puutavaramitan mukaan viisaasti ja maksimaalisen kuormapinta-alan valinta on ratkaisevan tärkeää yhdistelmän kannattavuuden mahdollistamiseksi.
"Supersusi" 76 tonnisesta on äärihelppo rakentaa. 76 tonnisen hankintahinta 350.000€ alv.0 - 400.000€ alv.0 ei vielä välttämättä tyrmää, mutta jos valitaan riittävästi vikamittoja ja soveltumaton auton neljäs akselisto ollaan jo alueella , missä on tuotu perheeseen sellainen eläin , joka syö eväät perheenkin pöydästä ja saattaa repiä ajan mittaan myös tuvat nurkkineen. - " Supersusia" on jo liikkeellä.HJ
Ps. Olemme tekemässä oikeitten valintojen avuksi kuvasarjaa 64 tonnisista 68 tonnisiin ja 76 tonnisiin maantieyhdistelmiin , sekä 80tn-100 tn erikoislupayhdistelmiin. Yhdistelmäkuvia on nähtävillä ammattilehti.fi sivuston kuva-albumissa / nippu lisää / Piirustuksia , mitoituskuvia, kääntösäteet ,korkeudet ja akseivälimitoitukset vielä tänä iltana. Heikki Jokela
|