Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

19.03.2024 9.00

Remeo on suomalainen kiertotalousyritys, joka toimii valtakunnallisesti ympäristöhuoltoalalla. Yritys kehittää ja investoi uusiin kiertotalouden ratkaisuihin, joilla eilisen roskat palautetaan hyötykäyttöön, huomisen raaka-aineiksi.

super3.jpg

(kuva yllä: Remeo Refining Oy on ottanut ajoon kaksi Laurinaho Custom Trailersin valmistamaa Superpuolikas perävaunua, joilla on mittaa 19,3 metriä ja tilavuutta löytyy 150 kuutiota.)

Kiertotalous on merkittävässä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan ja Remeon missiona on Suomen CO2 -päästöjen vähentäminen kierrätysasteen noston avulla. Jätteiden muuntaminen uusiomateriaaliksi on arvoketjun kriittisin ja haastavin vaihe, johon tarjotaan markkinan parhaat ratkaisut. 

Monipuolista kuljetusta

Remeon logistiikassa operoi suuri määrä kuljetuskalustoa jäteautoista koukkuautoihin, joilla hoidetaan asiakkaiden jätekuljetuspalvelut eteenpäin käsiteltäväksi.

- Kierrätysraaka-aineiden kuljetus laitoksille, niissä tapahtuva käsittely ja valmiiden lopputuotteiden kuljetus kuuluu Remeo Refining Oy:n toimenkuvaan. Meillä on kuljetustehtävissä kymmenkunta omaa autoa ja yli puolen sataa yhteistyökumppaneiden autoa. Käsittelyasemia ja siirtokuormausasemia on parikymmentä eri puolilla maata, kertoo liiketoimintapäällikkö Jani Lankila.

super2.jpg

(kuva: Superpuolikkaiden kävelevälattia on alumiininen CargoFloor ja siinä on CleanSweep eli vinssi ja matto, mikä pitää lattian puhtaana. Aivan uutta on Anti Freeze tiivisteet lattiapalkkien välissä, mitkä estää jäätymisen.)

Lisää tehokkuutta pienemmillä päästöillä

Remeo Refining miettii jatkuvasti uusia ratkaisuja logistiikan tehostamiseen ja siitä syntyvän hiilijalanjäljen pienentämiseen. 

- Olemme ottaneet vuodenvaihteessa 2024 ajoon kaksi uutta Laurinaho Custom Trailersin valmistamaa Superpuolikasta. Uudenlainen vaunu on 19,3 metriä pitkä, kävelevälattiainen ja korirakenne tehty alumiinista, mahdollistaen kevyen omapainon sekä kestävyyden esimerkiksi rakennusjätteiden kuljettamiseen, mikä ei ole mahdollista lasikuituseinäisillä ketjupurkulaitteilla. Kävelevän lattian koneisto mahdollistaa matalamman lattiarakenteen, jolloin saadaan lisää kuutioita. Se on myös rakenteeltaan ketjupurkua kevyempi ja yksinkertaisen rakenteensa ansiosta se on myös kestävämpi. Viisiakselisen vaunun 1. ja 5. akseli ovat kääntyviä, jolloin pitkällä yhdistelmällä pystytään operoimaan ahtaissakin paikoissa, toteaa Lankila

Superpuolikkaan tilavuus on 150 kuutiota ja omapaino vain 13,5 tonnia.

- Näin ollen kolmiakselisella veturilla kuormaa pystyy ottamaan kyytiin 40 tonnia, joten kierrätysmateriaaleja pystytään kuljettamaan suuria määriä polttoainetaloudellisesti ja minimaalisilla päästöillä. Merkittävä etu on myös se että veturiksi sopii mikä tahansa 3-akselinen auto missä on hydrauliikka ym. vaunun toimintoja varten, sanoo Lankila.

super1.jpg

(kuva: Uudet Superpuolikkaat ovat jo lyhyessä ajassa näyttäneet tehokkuutensa kierrätysmateriaalien kuljetuksissa, erityisesti lyhyemmillä matkoilla sillä niitä ei tarvitse katkaista laitospäissä kuten täysyhdistelmiä.)

Nopean toiminnan yhdistelmät

Toinen uusista Superpuolikkaista operoi Tampereen alueella ja toinen Pääkaupunkiseudulla.

- Niillä kuljetetaan kierrätysraaka-aineita kuten rakennusjätettä, muovia jne. käsittelylaitoksille ja sitten valmiita lopputuotteita kuten haketta sekä REF -polttoainetta voimalaitoksille. Kolmessa vuorossa 24/7 liikkuvat Superpuolikkaat ovat erityisen tehokkaita noin sadan kilometrin ja sitä lyhyemmillä kuljetusmatkoilla, sillä niitä ei tarvitse katkaista laitospäissä kuten täysyhdistelmiä, jotka ovat puolestaan järkeviä pidemmillä siirtomatkoilla, perustelee Lankila.

Uudet Superpuolikkaat ovat Lankilan mukaan jo lyhyessä ajassa näyttäneet tehokkuutensa kierrätysmateriaalien kuljetuksissa:

- Asia ei kehity, jos kangistutaan vanhoihin kaavoihin. Kiitokset Laurinahon Tommille, joka porukkansa kanssa miettii uusia ratkaisuja kuljetusten tehostamiseen. Myös toimitusaika LCT:n Parkanon tuotannossa oli näille vaunuille todella nopea, vain nelisen kuukautta tilauksesta, kehuu Jani Lankila.

super4.jpg

(kuva: Remeo Refining Oy:n kuljettaja Reet Nuut kehuu Superpuolikkaan ajo-ominaisuuksia varsin stabiileiksi: - Ja vaikka vaunu on tosi pitkä niin kääntyvät akselit mahdollistaa operoinnin ahtaillakin pihoilla.)

Kuljettajien mieleen

Remeo Refiningin kuljettaja Reet Nuut saapui tammikuun lopulla Remeon Tampereen Ruskon kierrätyslaitokseen Superpuolikkaalla.

- Tänne tuotiin rakennusjätettä ja kyytiin otetaan muovipohjaista REF-polttoainetta, mikä ajetaan Lahden Energialle. Aika usein viedään myös haketta Tampereen Naistenlahden voimalaitokseen mikä on tässä lähellä, Nuut kertoilee.

Nuut on ajanut 12 vuotta erilaisia yhdistelmiä, joten kokemusta löytyy vertailla niitä Superpuolikkaaseen.

- Joo olen ajanut täysperävaunu yhdistelmiä, puolikkaita, sorakalustoa ja B-junaa, mikä vastaa ehkä eniten tätä pitkää puoliperävaunua liikenteessä. Tarkkana pitää olla ahtaissa paikoissa mutta kääntyvät akselit auttaa, joten kyllä tämän kanssa pärjää niin liikenneympyröissä kuin laitosten piha-alueillakin, kommentoi Nuut.

Kun talven paukkupakkaset kääntyi ainakin hetkeksi plussan puolelle niin tiet muuttuivat todella liukkaiksi:

- Superpuolikas tulee märällä jäälläkin nätisti perässä ja on tosi stabiili - toki veturi pyrkii vähän puskemaan.

super5.jpg

(kuva: Remeon Tampereen Ruskon kierrätyslaitoksessa käsitellään suuria määriä muovi- ja rakennusjätettä, joista syntyy REF-polttoainetta sekä haketta käytettäväksi voimalaitoksissa.)

Kävelevälattia pelaa talvellakin

Superpuolikkaiden kävelevälattia on alumiininen CargoFloor ja siinä on CleanSweep eli vinssi ja matto, mikä pitää lattian puhtaana. Aivan uutta on Anti Freeze tiivisteet lattiapalkkien välissä, mitkä estää jäätymisen.

- Vaikka nyt on ollut pitkä pakkasjakso ja paljon lunta niin lattian jäätymisen kanssa ei ole ollut ongelmia, vaan tavara tulee reilussa vartissa ulos peräpurkuna voimalaitosten siiloihin. Kävelevälattian toiminnot pelaa kätevästi radio-ohjaimella samoin kuin kattopeitekin. Muutenkin vaunun rakenteissa on otettu hyvin huomioon kuljettajan päivittäinen työskentely - esimerkiksi työvalot on aivan loistavat, kiittelee Reet Nuut. 

09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.

Näytä lisää »