Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

24.03.2024 0.07

bruks13.jpg

Metsähakkeen kysyntä on korkealla tasolla ja hakeurakoitsijoiden tulevaisuus näyttää valoisalle. Niinpä uuteen kalustoon kannattaa investoida, mikä mahdollistaa tuotantovolyymin kasvattamisen ja toimitusvarmuuden takaamisen.

(kuva yllä: Oripään Haketuspalvelu Oy:n uusi pitkittäissyöttöinen ja pyöriväksi asennettu, omalla voimanlähteellä varustettu Bruks 1006.3 RT -autohakkuri tuottaa laatuhaketta suurella volyymilla.)

Vuonna 1998 Eino Hakasen perustama Oripään Hakepalvelu Oy on ammattitaitoinen perheyritys, joka hoitaa hakkeeseen liittyvät työt kokemuksen tuomalla sujuvuudella. 

- Kotipaikkamme on nimen mukaisesti Oripäässä ja työskentelemme pääosin Varsinais-Suomen sekä läntisen Uudenmaan alueilla. Ammattikalustomme turvin takaamme asiakkaillemme parhaan mahdollisen lopputuloksen sekä kuljettajillemme arvoisansa laitteet. Hoidamme hommat reippaasti ja jätämme jälkeemme mahdollisimman siistin työmaan, sanoo Marko Suisto, joka toimii tänä päivänä yrityksen omistajana yhdessä vaimonsa Elisen kanssa.

bruks22.jpg

(kuva: Bruksin hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävä, joten hakekontit saadaan pakattua tarkasti täyteen ilman että materiaalia pöllyää ympäristöön.)

Laaja asiakaskunta ja operointialue

Oripään Hakepalvelulla on laajalla operointialueella runsaasti erilaisia metsähaketta käyttäviä asiakkaita.

- Stora Enso on suurin yhteistyökumppanimme ja lisäksi toimitamme haketta Metsän Woimalle sekä maatilojen, broilerikasvattajien ja kasvihuoneiden tarpeisiin; meillä on oma hakelämpölaitoskin kasvihuoneyrityksen tontilla. Ostamme myös energiapuukasoja tienvarresta, mitkä haketamme ja kuljetamme Naantalin lämpölaitokselle. Toimintaamme kuuluu myös kierrätyspuun ym. epäpuhtaan puumateriaalin murskaus, kertoo Suisto.

bruks62.jpg

(kuva: Hakkurin alustaksi valittiin käytetty Volvo FH12 540 8x2, mikä saatiin nopealla toimitusajalla ja järkevään hintaan. Nosturina ulottuvuutta ja voimaa tarjoava uusi Kesla 2112T tilavalla ohjaamolla.)

Pitkä Bruks-historia

Ensimmäisen Bruks -autohakkurin Oripään Hakepalvelu hankki vuonna 2009 - sitä ennen haketta tehtiin Bruksin traktorihakkureilla.

- Kyseinen sivusyöttöinen Bruks 805 -autohakkuri on meillä edelleen käytössä, mikä kertoo jotain laitteen kestävyydestä. Hakkuritunteja siinä on jo yli 20.000 ja haketta syntyy edelleen tehokkaasti. Isoin remontti on ollut alusta-auto Scanian moottoriremontti mutta itse hakkuriin on vaihdettu pääasiassa vain kuluvia osia, kehuu Suisto luottokonetta.

Laaja kalusto takaa toimitusvarmuuden

Tänä päivänä yrityksen käytössä on neljä Bruks -autohakkuria ja Vermeer -murskain sekä hakkeen kuljetukseen konttiyhdistelmä ja ketjupurkunuppi. Kuljetuspalveluita ostetaan lisäksi kolmelta yhteistyökumppanilta.

- Vuonna 2013 ja 2017 käyttöön tuli uudet sivusyöttöiset Bruks 806 -autohakkurit, mitkä ottavat voimansa auton moottorista ja nyt loppuvuodesta 2023 saimme uuden pitkittäissyöttöisen Bruks 1006.3 RT -autohakkurin varustettuna omalla moottorilla ja pyöriväksi asennettuna. Joku vuosi sitten vaihtoon meni yksi Bruks 806 -autohakkuri, joten yhteensä ruotsalaismerkkejä on ollut meillä jo viisi kappaletta, mitkä kaikki on hankittu maahantuoja Sawcenter Oy:ltä, toteaa Suisto.

bruks32.jpg

(kuva: Bruks 1006.3 RT hakkurin suuri syöttöpöytä on aggressiivinen ja rakenteeltaan avonainen, joten rullat on helppo pyöräyttää puhtaaksi.)

Uusi hakkuri käytettyyn kuorma-autoalustaan

Uusi suuren kapasiteetin Bruks 1006.3 RT -hakkuri asennettiin tehtaalla käytettyyn Volvo FH12 540 8x4 alustaan ja nosturiksi valittiin uusi Kesla 2112T tilavalla ohjaamolla.

- Uusien kuorma-autojen toimitusajat olivat kaupantekohetkellä todella pitkiä ja hinnat kovia, joten kun Peltonen Trucksilta löytyi sopiva vähänajettu alusta niin päädyimme siihen. Bruksilla tehtiin laadukasta työtä asennusten ja päällerakenteiden suhteen, mikä tekee työskentelystä miellyttävää ja turvallista, sanoo Suisto.

bruks42.jpg

(kuva: Hakkurin terien vaihto onnistuu kätevästi ja työskentely on turvallista, kun teriä ei tarvitse nostella ylös vaan huoltotoimenpiteet saa tehdä optimaalisessa työskentelykorkeudessa, hakkurin ollessa poikittain samalla kun rakenteet tarjoavat suojan tuulelta ja tuiskulta. Ja hakkurin moottori lämmittää tilaa mukavasti pakkasilla.)

Haketusteho noussut uudelle tasolle

Uusi Bruks on näyttänyt kyntensä heti ensimmäisistä kasoista lähtien.

- Kone on ihan uskomattoman tehokas ja sen äänikin pyytää koko ajan lisää, kun syöttää hakkuutähdettä, joten nosturin kanssa saa pitää kiirettä, vaikka Keslassa on ulottuvuutta ja voimaa todella paljon. Hakkurin moottorina on väkivahva 796 hevosvoimainen Volvo Penta, mistä otetaan voima Bruksin järeälle rummulle ja hydrauliselle heittimelle, millä saa pakattua hakekontit tarkasti täyteen ilman että materiaalia pöllyää ympäristöön. Nosturin voima tulee puo- lestaan auton moottorista, joten sille ei kerry kovin raskaita käyttötunteja eikä polttoaineenkulutus ole kummoinen. Hakkurin suuri syöttöpöytä on aggressiivinen ja rakenteeltaan avonainen, joten rullat on helppo pyöräyttää puhtaaksi, kertoo kuljettaja Henri Lundelin.

Kuljettajaystävällinen ja turvallinen kokonaisuus

Bruksin käytettävyys on kehittynyt jälleen entistäkin paremmaksi.

- Uusi käyttöjärjestelmä on selkeämpi sekä myös monipuolisempi ja Bruksin omaa kehitystä oleva IMC-ohjelmisto mahdollistaa älykkäät toiminnot. Hakkurin terien vaihto onnistuu kätevästi ja työskentely on turvallista, kun teriä ei tarvitse nostella ylös vaan huoltotoimenpiteet saa tehdä optimaalisessa työskentelykorkeudessa, hakkurin ollessa poikittain samalla kun rakenteet tarjoavat suojan tuulelta ja tuiskulta. Ja hakkurin moottori lämmittä tilaa mukavasti pakkasilla, sanoo Lundelin tyytyväisenä.

bruks52.jpg 

(kuva: Bruksin tehtaalla tehdyssä päällirakenteessa on mietitty kuljettajan työskentelyä ja turvallisuutta. Esimerkiksi jykevä terälaatikko on sijoitettu optimaaliseen paikkaan.)

  

09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.

Näytä lisää »