Mercedes-Benzin pakettiautot palkittiin kolmessa sarjassa
16.05.2010 9.30 • Sprinter, Vito ja Sprinter NGT vakuuttivat tuomariston Leipzigin autonäyttelyssä. • CEP Van of the Year -palkinnot Vitolle ja Sprinterille jo 5. kertaa peräkkäin. • Sprinter NGT sai kärkisijan vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen sarjassa.i
Mercedes-Benzin pakettiautojen voittokulku jatkui tämän kevään Leipzigin autonäyttelyssä, jossa jaettiin 10. kertaa CEP Van of the Year -palkinnot lajinsa parhaille ajoneuvoille. Euro Transport Media Verlagin organisoiman kilpailun tuomaristo koostui 30 kuljetusalan asiantuntijasta, joilla on laaja kokemus kuriiri-, pikajakelu- ja pakettipalveluiden alalta (CEP = Courier, Express, Parcel).
Tuomaristo arvioi kaikkiaan 18 jakelukäyttöön tarkoitettua ajoneuvoa viidessä sarjassa. Koska tuomarit tietävät tarkkaan, millaiset vaatimukset ajoneuvoille jakeluliikenteessä asetetaan, ne testattiin vaativissa olosuhteissa ja aidoissa liikennetilanteissa. Arviointikriteereinä olivat käytännöllisyys ja toimivuus, ajomukavuus, auton käsittelyominaisuudet, muotoilu sekä taloudellisuus ja polttoainetehokkuus. Kaikki ominaisuudet pisteytettiin arviointilomakkeissa, jonka tuomarit täyttivät jokaisen testiajon jälkeen. Kaiken kaikkiaan Leipzigin ympäristössä ajettiin 540 koeajolenkkiä ja yhteensä yli 7000 kilometriä.
Testien lopputuloksena Vito voitti jo viidennen kerran peräkkäin oman luokkansa eli 3-tonnisten tavara-autojen sarjan. Myös Sprinter säilytti 3,5-tonnisten tavara-autojen luokan kärkisijan, jonka se oli saavuttanut jo aikaisemmin neljänä vuonna peräkkäin.
Maa-/biokaasukäyttöinen Mercedes-Benz Sprinter NGT oli puolestaan selvä ykkönen vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien pakettiautojen sarjassa, jossa palkinnot jaettiin nyt ensimmäistä kertaa. Sprinter NGT:n vahvuuksiksi laskettiin erityisesti toimintakyky herkissä kaupunkiympäristöissä, jossa auton pakokaasu- ja melupäästöt ovat huomattavasti normaalimalleja pienemmät. Myös auton ylläpitokulut ovat alhaiset. Sprinterin kaasutankit on sijoitettu lattian alle tilaa säästävällä tavalla, joten ne eivät rajoita auton kuormatilaa.
|