Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä

15.03.2024 13.00

RenaultTrucksTulos2023.png

Renault Trucks toimitti vuonna 2023 yhteensä 69 859 autoa, mikä tarkoitti 18 % kasvua edellisvuoteen verrattuna. ”Tämä on vahva suoritus, jonka avulla voimme jatkaa yrityksemme kehitystä ja siirtymää kohti kestävää liikennettä”, Renault Trucks pääjohtaja Bruno Blin kommentoi. Renault Trucks on johtava sähköisen kuljetuskaluston toimittaja, jolla on 22,4 %:n markkinaosuus sähkökuorma-autoista yli 16 tonnin segmentissä Euroopassa.

Vaikka markkinoilla oli edelleen toimitusvaikeuksia etenkin vuoden 2023 alkupuoliskolla, uusien Renault Trucks -ajoneuvojen toimitukset nousivat edellisvuodesta 18 % 69 859 kappaleeseen. Toimitukset jakautuivat seuraavasti:

Alueen mukaan:

  • Eurooppa: 62 476 kpl (+20 %)
  • Muu maailma: 7 383 kpl (+8,7 %)

Painoluokan mukaan:

  • Keskiraskaat ja raskaat: 40 833 kpl (+4 %)
  • Kevyet hyötyajoneuvot: 29 026 kpl (+46 %)

Sähköajoneuvot:

Viime vuonna Renault Trucks toimitti yhteensä 1 636 sähköajoneuvoa, joka on 153 % enemmän kuin edellisvuonna.

  • Sähkökäyttöiset keskiraskaat ja raskaat: 624 kpl (+65 %)
  • Sähkökäyttöiset kevyet hyötyajoneuvot: 1 012 kpl (+278 %)

​​​​​​​Vakaa suorituskyky Euroopan sähköajoneuvomarkkinoilla

Vuonna 2023 Euroopan (EU27) yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucksin globaalit toimitukset kasvoivat 3,4 % kasvavilla markkinoilla. Renault Trucksin markkinaosuus laski ​​0,9 prosenttiyksikköä 8,5 prosenttiin.

6–16 tonnin segmentissä toimitukset kasvoivat 6,8 %, kun taas markkinaosuus laski 0,8 prosenttiyksikköä 6,2 prosenttiin.

Renault Trucks oli kotimaassaan Ranskassa edelleen markkinajohtaja 27,9 %:n osuudella yli 16 tonnin luokassa.

Vuonna 2023 Renault Trucks toimitti yhteensä 1 636 sähköajoneuvoa

Renault Trucks jatkoi siirtymää sähköiseen liikenteeseen. Sähköajoneuvojen toimitukset kasvoivat viime vuonna 153 %.

Euroopassa (EU30) yli 16 tonnisten sähköajoneuvojen segmentissä Renault Trucks kasvoi markkinoita nopeammin, ja vuoden 2023 markkinapenetraatio oli 2,5 % (709 rekisteröityä ajoneuvoa). Sähkökuorma-autojen kokonaispenetraatio Euroopassa oli 0,9 % (3 163 rekisteröityä ajoneuvoa).

Renault Trucksin markkinaosuus Euroopassa (EU30) yli 16 tonnin sähkökuorma-autoissa oli 22,4 %. Ranskassa Renault Trucksin osuus tästä segmentistä oli 84 %.

Sähkökäyttöisten kevyiden hyötyajoneuvojen segmentissä kasvua oli 278 %, ja toimituksia 1 012. Tämän kehityssuunnan odotetaan jatkuvan vuonna 2024, jolloin lanseerataan kaksi uutta sähkökäyttöistä hyötyajoneuvomallia: Renault Trucks E-Tech Master ja Renault Trucks E-Tech Trafic. (Trafic ei kuulu Renault Trucks Suomen / Volvo Finland Ab:n maahantuontiohjelmaan).

Markkinoiden laajin täysin sähköinen mallisto, 650 kg – 44 t

Vuoden 2023 lopussa avattiin myös raskaiden Renault Trucks E-Tech T- ja C-sähkökuorma-autojen kokoonpanolinja Bourg-en-Bressen tehtaalla Ranskassa.

Vuoden 2024 alussa XPO Logistics vastaanotti myös ensimmäisen uuden Renault Trucks E-Tech T -vetoauton Ranskan liikennöintiään varten. Kokonaisuudessaan tilaus oli merkittävä, 105 kappaletta. XPO Logistics on Renault Trucksin pitkäaikainen kumppani ja erittäin sitoutunut liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Sillä on nyt yli 200 Renault Trucks E-Tech D-, D Wide- ja T-sähkökuorma-autoa käytössä tai tilauksessa.

Renault Trucks on valmistanut sarjatuotantona sähkökäyttöisiä 16–26 tonnin Renault Trucks E-Tech D- ja D Wide -tasakuorma-autoja Blainville-sur-Ornen tehtaalla vuodesta 2020 lähtien. Näille autoille on kertynyt asiakaskäytössä jo yli 13 miljoonaa kilometriä, mikä on säästänyt noin 13 000 tonnia hiilidioksidia.

Renault Trucks, joka kokoaa myös rahtipyöriä Lyon-Vénissieux'n tehtaalla Ranskassa, tarjoaa nyt Euroopan laajimman valikoiman sähköajoneuvoja 650 kilogrammasta 44 tonniin.

Erinomaisia tuloksia ympäri maailman

Monimutkaisesta geopoliittisesta tilanteesta huolimatta Renault Trucksin kansainvälinen myynti jatkoi kasvuaan. Vuoteen 2022 verrattuna kasvu oli 8,7 % ja toimitukset 7 383 ajoneuvoa. Renault Trucksin markkinaosuus kasvoi useimmissa maissa, mukaan lukien Indonesia (12 %), Chile (6,8 %), Marokko (18 %) ja Tunisia (21 %). Tässä myönteisessä tilanteessa Renault Trucksiin liittyi vuonna 2023 uusia kumppaneita tukemaan sen laajentumista Turkissa, Algeriassa ja Keniassa.

Toinen merkittävä tapahtuma vuonna 2023 oli Renault Trucks E-Tech D Wide -sähkökuorma-auton ensimmäinen kansainvälinen toimitus Tadweer Groupille, joka kerää kotitalousjätteitä Abu Dhabissa.

Uusien ajoneuvojen valmistaminen ei enää ole ainoa vaihtoehto

Viime vuosina Renault Trucks on panostanut kiertotaloushankkeisiin, joiden tarkoituksena on vähentää kuorma-autojen ympäristövaikutuksia sekä tarjota kuljetusyrityksille taloudellisia ja kestäviä ratkaisuja. Pidentämällä osien ja kuorma-autojen käyttöikää Renault Trucks voi vähentää luonnonvaroihin kohdistuvaa vaikutusta jopa 80 %.

Vuonna 2023 Renault Trucks muutti uuteen käyttötarkoitukseen 95 käytettyä ajoneuvoa käytettyjen kuorma-autojen tehtaalla Bourg-en-Bressessä. Ajoneuvomuunnosten vaatimaton määrä selittyy käytettyjen ajoneuvojen puutteella, sillä varastotasot ovat pysyneet matalina. Lisäksi Renault Trucks pidensi asiakkaidensa 250 kuorma-auton käyttöikää kunnostamalla ne Lyonin Saint-Priestissä sijaitsevassa käytettyjen kuorma-autojen keskuksessa. Laskelmien mukaan kuorma-autojen käyttötarkoituksen muuttaminen ja kunnostus säästi 6 tonnia materiaalia, 7 tonnia hiilidioksidia, 7 MWh energiaa ja 185 m3 vettä.

Vuonna 2023 Renault Trucks otti askeleen lähemmäs ajoneuvojen kiertotaloutta ja liikenteen hiilivapautta muuntamalla diesel kuorma-autoja akkusähkökuorma-autoiksi:

  • Bourg-en-Bressessä sijaitseva käytettyjen kuorma-autojen tehdas on nyt Neotrucksin pihavetoautojen sähköistämisen keskus. Näillä 25 kilometriin tunnissa rajoitetuilla ajoneuvoilla siirretään puoliperävaunuja teollisuus- ja logistiikkakohteissa. Vuonna 2023 sähköistettiin yhteensä 25 vetoautoa, ja vuonna 2024 suunnitelmissa on 40 jälkiasennusta.  
  • Vuonna 2023 Renault Trucks toteutti myös yhdessä Novumtechin kanssa sähköistämisen jälkiasennusprojektin Ranskan ekologisen siirtymän viraston ADEMEn taloudellisella tuella. 12 tonnin dieselkuorma-auto muunnettiin akkukäyttöiseksi sähkökuorma-autoksi. Projektin seuraava vaihe on saada jälkiasennetulle kuorma-autolle vaatimustenmukaisuushyväksyntä vuonna 2024. Sen jälkeen Renault Trucks aloittaa sarjan testejä todellisissa käyttöolosuhteissa yhteistyössä Clovis Grand Parisin kanssa.

Vuonna 2023 Renault Trucks säilytti käytettyjen ajoneuvojen toimitusten tason 6 000 toimituksella. Renault Trucks luotti siihen, että käytettyjen kuorma-autojen kysyntä pysyy korkeana, ja esitteli vuonna 2023 myös kolmannen käytetyn erikoissarjansa, Renault Trucks T Redin.

Strategiset investoinnit kestävään tulevaisuuteen

Renault Trucks valmistautuu tulevaan strategisilla investoinneilla, jotka vahvistavat sen toimipaikkojen pitkän aikavälin kannattavuutta ja rakentavat vankkaa ja kestävää, innovaatioperusteista tulevaisuutta.

Vuonna 2023 Renault Trucks avasi uuden X-Tech Arena -tutkimus- ja kehityskeskuksen Lyonin Saint-Priestin teollisuusalueelle.

Tässä 11 000 m2:n rakennuksessa työskentelee 1 000 asiantuntevaa insinööriä, tutkijaa ja hankintatiimiä. Rakennus kuluttaa 25 % vähemmän energiaa kuin Ranskan säädökset edellyttävät. Kokonaisinvestointi oli 33 milj. euroa.

Vuonna 2023 Renault Trucks juhli myös uuden CampX-innovaatiokeskuksen avaamista Lyonin toimipisteeseen. Volvo Groupin CampX:n tarkoituksena on nopeuttaa teknologisia ja liiketoiminnallisia innovaatiota eri toimijoiden yhteistyötä parantamalla.

Toimipaikkojen energia- ja ympäristösiirtymään sitoutunut Renault Trucks aloitti myös kunnianhimoisen hankkeen yhteistyössä TotalEnergiesin kanssa. Tavoitteena on varustaa Bourg-en-Bressen teollisuusalue aurinkosähkökatoksilla 17 hehtaarin alueelta. Tuotettu sähkö vastaa 17 500 henkilön kulutusta. Katokset tuottavat 30 % toimipisteen sähkönkulutuksesta, ja lisäetuna katosten alle suojaan voi sijoittaa työntekijöiden autoja ja uusia kuorma-autoja.

Renault Trucks on juuri julkistanut suunnitelmansa rakentaa uusi globaali varaosien jakelukeskus Saint-Priestin toimipisteeseen. Investoimalla yhteensä 132 miljoonaa euroa uuteen huipputason logistiikkakeskukseen Renault Trucks ja koko Volvo Group osoittavat sitoutumisensa tuotantoresurssien kestävään kehitykseen ja vahvistavat entisestään Renault Trucksin juuria Lyonissa.  

10.04.2024 0.07Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava

Näytä lisää »