AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily

25.03.2024 11.00

daily13.jpg

Ammattilehti koeajoi moottoriltaan, varusteiltaan ja koripituudeltaan niin sanotun suurasiakas-segmentin Iveco Dailyn uusimman version.

(kuva yllä: Kuormatilaltaan 16-kuutioinen Iveco Daily tarjoaa hyvän vastineen rahalle monelaisiin pakettiauto tarpeisiin.)

Iveco on päivittänyt Daily paketti- ja kuorma-automallistoaan tiuhaan tahtiin. Tällä hetkellä asiakkaille luovutettavat autot edustavat reilu vuosi takaperin esiteltyä MY22 -mallisukupolvea, jonka ensimmäiset autot saatiin maahan alkuvuodesta 2023. Päivityksessä Daily sai muun muassa uutta ilmettä keulaan, uudistuneen sisustan ja lisää puhtia konehuoneeseen sekä valinnaisvarusteiden puolelle erittäin kehittyneen monipuolisen Air-Pro ilmajousituksen.

Enemmän vääntömomenttia

Päivitys toi voimalinjaan uuden 6-vaihteisen manuaalivaihteiston ja tehokkaamman pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston. Uusi ohjelmistopäivitys kasvatti pienemmän eli 2,3 litran moottorin vääntömomenttia parhaimmillaan 15 prosentilla ja laski samalla valmistajan ilmoittamaa polttoaineenkulutusta noin kuudella prosentilla. Ohjelmisto-uutta on sekin että 8-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna Daily kulkee nyt vaihdevivun vakio- eli ECO-asennossa korkeintaan 95 km/h. Moottoritienopeuksiin yltämiseksi vaihdevipu on kytkettävä PWR-asentoon.

Entistäkin mukavampi

Dailyn etujousituksen Iveco ehti päivittää tämän päivän vaatimusten mukaiseksi jo aikaisemmin. Uusi sähköinen ohjaustehostin tarjoaa aikaisempaa kevyemmän ja osin myös perinteistä hydraulista tehostinta täsmällisemmän ohjaustuntuman, mitä tukee uusi ja erillisestä kojelaudan nappulasta kytkettävä City-asetus. Se tekee raskaan tavara-auton käsittelyn höyhenen kevyeksi taajamanopeuksilla ja eritoten peruutettaessa. 

Parempaa ohjaustuntumaa avittaa osaltaan täysin uudelleen suunniteltu ohjauspylväs, mikä tarjoaa reilut säätövarat neljään suuntaan. Myös istuimia on jalostettu mukavampaan suuntaan.

daily22.jpg

(kuva: Tuorein mallipäivitys toi Dailyn ohjaamoon modernin ilmeen. Kojelauta, mittaristo, ohjauspyörä ja istuimet ovat uusia. Kellokytkimellä varustettu lisälämmitin on vakiovaruste Suomessa.)

Järkivarusteet

Suurasiakkaille räätälöitävissä useiden, jopa kymmenien pakettiautojen sopimusneuvotteluissa voimalinjan ja valinnaisvarusteiden optimoinnilla voidaan saavuttaa tuhansien, ellei kymmenien tuhansien eurojen kustannussäästöt. Iveco Finland Oy:n automyyjä Topi Kontulan mukaan nyt koeajettava 16-kuutioinen Iveco Daily sopii varusteiden ja voimalinjan osalta noin 85 prosentille Fleet-asiakkaista:

- Suomessa Ivecon vakiovarustelu on varsin kattava. Ohjaamovarusteissa on tingitty kosketusnäytöllisestä multimediakeskuksesta ja navigoinnista. Ulkopuolella ajovaloiksi on valittu perinteiset H4-halogeenit. 

Moottoriksi on pomittu laajasta 2,3 ja 3,0-litraisten diesel- ja kaasumoottorien valikoimasta 2,3-litraisten vaihtoehtojen tehokkain eli 156 hv/400 Nm suoritusarvoihin yltävä dieselmoottori. Kuljettajamukavuudesta ja työssäviihtymisestä ei ole kuitenkaan tingitty, sillä vaihteistona perinteisen manuaalin asemesta sujuvatoiminen Hi-Matic automaattivaihteisto. 

- Automaattivaihteiston lisähinta menee likimain tasan ajovalojen ja Iveconnect -järjestelmän kanssa. Automaattivaihteiston merkitys kasvaa autoa uuteen vaihdettaessa, ja onhan se myös erittäin vahva etu kuljettajamarkkinoilla, Kontula täydentää.

Ajossa moottorin ja vaihteiston yhteistyö on sujuvaa. Moottoripäivityksen ansiosta matkanteko ei hiivu mainittavasti edes raskaammilla kuormilla. Polttoaineen kulutus asettui talvirenkailla maantiellä ajotietokoneen näyttämän mukaan reiluun yhdeksään ja taajamassa noin 10 litraan satasella. 

Auton varusteissa on myös vetokoukku, ja vetokykyä Daily tarjoaa 3500 kg.

daily42.jpg

(kuva: Dailyn reilun viiden metrin pituiselle ja noin 190 cm korkealle rahtiosastolle sopii standardimittainen Cheerleader-kenttä - ja vielä jää tilaakin. Sivuovi- aukko on markkinoiden leveimpiä.)

Ketterä kulkija

Uusien kuljettajaa avustavien ja turvallisuutta edistävien avustimien ja järjestelmien valikoima on kattava ja kokonaisvaltainen. Liekö kokemusperustaista tai sitten pitkänäköisyyttä, sillä valinnaisvarusteiden puolelta avustinpalettiin on tuotu liikennemerkit tunnistava nopeudenrajoitin. Väsymättä taustalla pelaava avustin toimii asiallisesti ainakin sulan kelin aikaan; Helsingin ydinkeskustan alueella jopa kiitettävästi.  

Kuljettajan paikalta arvioituna reilun seitsemän metrin pituisen ja 4,1 metrin akselivälin omaavan Ivecon parasta antia on automaattivaihteiston ohella aikaisemmin mainittu City-ohjaus. Suuret lasipinnat ja kelvollinen sivupeilivarustus tarjoaa asiallisen näkyvyyden auton ympärille, joskin peruutuskameran ja takatutkien puuttuminen tekevät peruuttelusta hieman haastavaa.

Kuorman lastaus ja purku on tehty niin vaivattomaksi, kuin se takavetoisessa umpipakettiautossa nyt yleensä on mahdollista. Takana on auton kyljille taittuvat pariovet ja apumiehen puolella kookas liukuovi, josta mahtuu suuremmatkin huonekalut vaivatta matkaan.

Kuormatilan vetoisuutta koeteltiin reilun 2,2 metrin pituisilla mattorullilla, mitä mahtuu reilun viiden metrin pituiseen konttiin vaivatta parikin perätysten kyytiin. Valinnaisvarusteiden puolelta valittu rahtiosaston tehokas led-valaistus puolustaa myös paikkaansa Suomessa.

Mitä maksaa?

Ivecon raskaista kuorma-autoista tuttuun erillisrunkorakenteeseen perustuva 16-kuutioinen Daily pakettiauto asemoituu eri automerkkien koko- ja hintavertailussa houkuttelevasti lähimpi- en kilpailijoiden välimaastoon. 

Koeajo paljastaa Dailyn olevan asiallinen työkalu perusvarusteissaankin. Nyt koeajetun auton verollinen hintapyynti on lisävarusteineen reilut 57 700 euroa, mihin sisältyy mm. kattava ajotietokone ja tuulilasin yläpuolelle ohjaamon viety otsahylly sekä vetokoukku. Jos jotain jäimme autossa kaipaamaan, niin olkoon ne sitten peruutuskamera ja nykyaikaiset led-ajovalot.    

10.04.2024 0.07Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
09.04.2024 18.00Metsäenergia: - Maantiekuljetukset.
09.04.2024 17.00Puutavarapankkojen paremmuus ei ole yksin painoissa..
09.04.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen.." : - Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16. .
09.04.2024 13.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
09.04.2024 13.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
09.04.2024 11.00Terminator ja TimberMaxx XXL mallivalikoimassa on ratkaisujen avain. cc
09.04.2024 10.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
09.04.2024 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
09.04.2024 7.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
09.04.2024 3.00Terminatoreitten pintakäsittely.
09.04.2024HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 18.00Hyttinosturista löytyy , ja paljon löytyykin työntekoa helpottavia "sosiaalisia" etuja , ja jopa eurosäästöjäkin.
08.04.2024 17.00Mutta mikä sitten puoltaa nopeasti yleistyneen hyttinosturin käyttöä.
08.04.2024 15.00Entäs, onko puutavara-auton hyttinosturissa mitään järkeä???
08.04.2024 13.00Kiinteä, vaikko irrotettava nosturi puutavarayhdistelmän tuottavuuden tueksi???
08.04.2024 11.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
08.04.2024 9.00Onko mahdollista, että 26-tonnisella siirtyy 35-tonnisen kuorma???
08.04.2024 7.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
08.04.2024 3.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava

Näytä lisää »