Metsäautoteiden ikää yritetään pitkittää01.08.2010 8.00
Metsäautotiet saatetaan tulevaisuudessa tehdä soiden kohdalla risunippujen päälle. Metsäntutkimuslaitos kokeilee Parkanossa tien rakentamista latvoista ja oksista koottujen risutukkien päälle. Aikaisemmin tiepohjana on käytetty soraa. Risupohjan toivotaan tekevän metsäautoteistä entistä kestävämpiä, kertoo tutkija Tomi Kaakkurivaara Metsäntutkimuslaitokselta. - Normaali sora painaa noin seitsemän kertaa enemmän kuin risutukki. Turvemailla tällaiset soratiet painuvat ajan mittaan alaspäin. Tarkoitus on nyt seurata tulevina vuosina, miten tie kestää ja sen elinkaari pitenee, Kaakkurivaara kertoo. Risupohja voi syvässä turpeessa kestää pidempään kuin sorapohja, mutta asia selviää vasta kokeilemalla, Kaakkurivaara toteaa. Risunippupohja kestää suossa osittain samasta syystä kuin pitkospuu. - Se on puolittain pohjaveden peitossa. Kun risupohja vielä peitetään sivulta ja päältä ilmatiiviiksi soralla ja murskeella, se säilyy siellä kohtuullisen hyvänä pitkän aikaa, Kaakkurivaara selvittää. Risupohjaisen tien rakennuskustannukset ovat todennäköisesti hieman sorapohjaista korkeammat. YLE Pohjanmaa |