Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
01.05.2013 7.00
Tarkempi suurennettavissa oleva kyva löytyy "Nippu lisää-en trave till" kuva-albumin osiosta. Kuva on suurennettavissa alkuperäiseen tallennuskokoon, josta näkyy mitoitus tarkemmin.
Perinteinen seitsemänakselinen nykyinen puutavara-autojen perustyyppi saa 4000 kg siirtymäajan bonuksen viideksi vuodeksi asetusten voimaanastumisista alkaen. Tuo 4000 kg on suoraa kuormalisää , joka jakautuu 2000 kg autolle ja 2000 kg perävaunulle. Autolle ( 6x4) sallitaan siis 2000 kg lisäkuormitus korottamalla telimassa 18.000 kg:sta 20.000 kg:oon ja perävaunun osalla 2000 kg otetaan nykyisestä "reservikantavuudesta".
Auton vetokykyä ja liikenneturvallisuutta parannetaan.
Lisäämällä auton vetopainosuhdetta saadaan parannettua yhdistelmän käyttäytymista maastossa ja liikenteessä. Kun tuo sallittava 2000 kg lisätään vetoauton telistölle, parantaa se yhdistelmän liikkuvuutta maastossa merkittävässä määrin. Samanaikaisesti autolle ehdotetaan otettavaksi 40% paripyöräsääntö, joka määrittelee auton paripyörällisten akselien määrän minimi 40 prosentiksi,
Perävaunuun joko ykköspyörät , tai paripyörät.
Perävaunun ykköspyörät sallitaan edelleen 64 tonnin kokonaispainoille saakka ja niitten polttoainesäästöjä ja päästöjen määrää verrataan tällä hetkellä laskennallisesti paripyörälliseen perusvaunuun. Samalla selviää niitten käytön kansantaloudellinen järkevyys. Neliakset nykyperävaunut saavat lisäkuormaa auton ollessa täyteenlastattuna 2000 kg. Samaten , jos puun painot vaativat perävaunun kuormatilan hyödyntäminen on mahdollista koko vaunun 4 tonnin reservikapasiteetin käyttöönottoon saakka.
Kuormatila käy yhä ahtaammaksi.
Kokonaispainokorotukset asettavat kaikkien puutavarankuljetus yhdistelmien kuormatilojen kehittämisen tilavammiksi ykkösvaatimukseksi. Kuormatilaa kasvatetaan yhdistelmien sallittujen korkeusmittojen kasvattamisella 4,2 metristä 4,4 metriin. Tuo 20 sentin korkeuslisä antaa 5 irtokuution lisätilan - loppu on läydyttävä itse kuormatilaa kasvattamalla tilavammilla pankoilla ja matalammilla alustoilla.
Neljän tonninn lisäys kuormaan vaatii puolestaan 10 kuution tilan, joten lisätilaa tarvitaan, mutta mistä sitä löytyy ?
8 tonnia vaatii 20 kuutiota ja 16 tonnia 40 kuutiota - siinäpä sitä miettimistä !!!!
|