Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013 1.40 Seitsemänakselinen puutavarayhdistelmä saa kokonaispainokorotusten yhteydessä 4000 kg ja viidenvuoden siirtymäaikabonuksen. Kokonaispaino kasvaa 60.000 kg:sta 64.000 kg:oon. Tuohon painoon kun lisätään 5% toleranssi on yhdistelmän kokonaispaino 67.200 kg.
Kuorman paino.
Yhdistelmän paino nosturihydrauliikalla ja perävaunun nippusiirrolla on keskimäärin luokkaa 18.200 kg. Kuormaa tämä keskivertoyhdistelmä saa korotuksineen ottaa 49.000 kg.
Nippupaino.
Tuo 49.000 kg:n kantavuuskuorma kuljetetaan seitsenakselisessa yhdistelmässä kolmessa 4,5m-6,5m nipussa , tai kolmosina viidessä nipussa . Kun 49.000 kg kuorma jaetaan kolmeen nippuun on nipupaino 16.333 kg/nippu ja viiden kolmosen nippupaino on 9.800 kg / kpl .
Kuormatilapituudet ja nippupituudet.
Nyky-yhdistelmissä on auton kuormatilat 6.6m-7m ja perävaunun kuormatilat luokkaa 9.5m- 11m. Näihin nyt liikenteessä olevien 1500 yhdistelmän kuormatilat on mitoitettu viidelle kolmosnipulle ja kolmelle ranka-ja tukkinipulle (1m ylityksillä perävaunussa).
49.000 kg:n kuorman tilavuustarve .
Kuormatilavuustarve on aina mitoitettava kevyimmän puuluokan mukaan. Jos yhdistelmällä ajetaan vain tukkia , voidaan kuormatilatarvetta tarkastella 500 kg / irtokuutiopainolla. Tukkinipuille riittää 98 m3 kuormatilavuus = 33 m3 /nippu.Pankkopinta-alaa tukki vaatii 5.5 m2. - Tuo tila on lähes kaikissa nyky-yhdistelmissä.
Kolmosella kuidulla ja rangalla kevyimmät lajikkeet ovat 400 kg irtokuutiopainoista, jopa siitäkin kevyempää energiapuuta.49.000 kg kantavuuskuorma kuitua ja rankaa tarvitsee puolestaan jo 123 m3 kuormatilavuuden ja vastaavasti pankkojen kuormapinta-alaa tarvitaan jo 7.45 m2. - Korkeuslisän 4.4 m:iin käyttöönottoa tarvitaan.
Kuormatilan koko kannattaa maksimoida aina.
Kuormatilan koko kannattaa mitoittaa kalustohankinnan yhteydessä aina maksimiinsa. Isosta kuormatilasta ei ole koskaan haittaa, mutta hyötyä siitä on - se tuntuu vielä vaihtoauton arvossakin.
Perinteisten yhdistelmien runkokorkeudet ovat totutusti luokkaa 1.25 m ja jopa 1.35m. Matalimmillaan päästään autossa ja perävaunussa jo nyt 1.1 metrin runkokorkeuteen. - Tolppakorkeuseroa jopa 25 senttiä!
Pankkovaihto edullisin tapa kasvattaa kuormatilan kokoa.
Kuormatilan kasvattaminen on helppoa ja edullista tehdä käytössä olevaankin yhdistelmään vaihtamalla pankkovarustus tilavampiin XXL kokoluokan pankkoihin.
Allaolevasta puutavarapankkojen kuormapinta-alataulukosta selviää alumiinipankkojen ja Terminator XXL pankkojen kuormapinta-alaerot kuormattuina. - Yhdistelmäkohtainen kuormatilaero on luokkaa 10m3 / yhdistelmä mitattuna kolmella 5.5m rangalla. Perinteisten "SisuForest" teräspankkojen kuormatilat ovat alupankkojen ja XXL tyyppien puolivälissä - ero n. 0,31 m2 (=" vain" 5m3 = 2000 kg = 5% / yhdistelmä ) .
Tarvittava 7.45 m2 pankon kuormapinta-ala on vain Terminatoreissa.
400 kg irtokuutiopainoisen kuidun ja rangan vaatima 123m3 kuormatila ja sen kaipaama 7.45 m2 kuorman pinta-ala onnistuu rakentaa vain Terminator XXL pankoilla ja 4.4 m kuormakorkeudella. - Vrt. alla olevaan taulukkoon.
___________________________________________
Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.
korkeus XXL07 Alu 6 ja 7 erotus 2850 6.55m2 5.96m2 0.59m2 2900 6.67m2 6.07m2 0.60m2 2950 6.79m2 6.19m2 0.60m2 3000 6.91m2 6.30m2 0.61m2 3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2 3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2 3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2 3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2 3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2 3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2
Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla ________________________________________
|