26.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 20.43
Suomen jo ennestään muuta Eurooppaa raskaampi rekkakalusto lihoo kesällä tonneittain. Teollisuus on mielissään, mutta muualla asiasta ei olla aivan yhtä innostuneita.
Suomi saa EU:n komission antamalla luvalla kasvattaa yhdeksänakselisen yhdistelmän painoa nykyisestä 60 tonnista jopa 76 tonniin. Korkeutta voi lisätä 20 sentillä.Uudistus kuormittaa tiestöä ja siltoja entistä enemmän ja pakottaa painorajoituksiin ja kiertoteiden hakuun. Liikenneviraston teiden kunnossapidon asiantuntijan Olli
Penttisen mukaan kuormat on tarkoitus jakaa uudistuksen myötä useammalle akselille, jolloin akseli- ja telipainot eivät nouse.
Kokonaispainokorotus tuo tälle yhdistelmälle 8.000 kg( +20m3) lisäkuorman - yhdeksänakselisena 16.000kg (+40m3). Kuormatilan maksimointimahdollisuuksiin on viisasta perehtyä hyvissä ajoin ennen kalustohankintoja.
Asetukseen on tulossa vaunuille paripyörävaatimus, jolloin rasittavuus olisi korkeintaan nykyistä tasoa.
Penttisen mukaan ongelmana on ollut, että viimeisen kymmenen vuoden aikana perävaunujen paripyöriä on korvattu yksittäispyörillä, mikä on rasittanut teitä.
– Jos tämä paripyörävaatimus tulee, se saattaa jo hieman lieventää sitä tilannetta.
Kuormatilaerot eri varustevaihtoehtojen välillä on jopa 15 m3.
Kuvissa tuoretta puuta ja yhdistelmäpainot on molemmissa 60.000 kg.
Penttisen mukaan peräkkäisten akselien pumppaava vaikutus saattaa toisaalta aiheuttaa lisäongelmia. Siltojen osalta ongelmia tuottaa myös kokonaismassa ja se, että erilaiset akseliratkaisut vaikuttavat eri siltatyyppeihin eri tavalla.
Jättirekkoja isompi ongelma saattaa olla Penttisen mukaan se, että uudistukseen liittyy kilpailutilanteen tasoittamiseksi viiden vuoden
siirtymäaika. Vanhalle kalustolle voi lastata enemmän kuormaa, mikä voi rasittaa tiestöä nykyistä enemmän.
Uudet säännökset koskevat vain kotimaan liikennettä.
Toista metsäteollisuusmaata Ruotsia lukuun ottamatta EU:ssa ajellaan korkeintaan 42–44-tonnisilla yhdistelmillä.
Myös Ruotsi on nostamassa painoja, mutta hieman eri filosofialla kuin Suomi. Ruotsissa ajetaan raskailla kuormilla vain tietyillä reiteillä, kun Suomessa pyritään saamaan koko tieverkko käyttöön.
– Siellä missä kuljetukset eivät ole mahdollisia, ne kielletään, selvittää hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Liikennevirasto selvittää parhaillaan ely-keskusten kanssa tarvetta siltojen painorajoituksille. Nykyisin painorajoitettuja siltoja on Suomessa noin 140. Virastossa arvioidaan, että raskaan kaluston painon nousun vuoksi rajoituksia tulee 250–300 sillalle. Valta- ja kantateillä ongelmasiltoja on kymmenkunta.
Rahaa ongelmien poistamiseen on niukasti.
Hallitus myönsi kehyspäätöksessään tulevaksi neljäksi vuodeksi yhteensä 55 miljoonan lisäyksen tiestön ja siltojen kunnostukseen.
Nybergin mukaan teollisuuden kanssa on käytävä keskustelua siitä, mitkä kuljetusreitit ovat sellaisia, joita eniten tarvitaan.
– Ne pyritään identifioimaan ensin.Kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvojajärjestössä SKALissa ei ole uudistukselle suuresti hurrattu. SKAL on vaatinut edessä olevien
investointien vastineeksi merkittävää panostusta teiden ja siltojen
kuntoon.
– Uskon, että asiakaspäässäkin on vielä paljon pohdittavaa, miten näihin mittoihin saadaan sovitettua semmoiset kuormat, sanoo SKALin
puheenjohtaja Teppo Mikkola.
Mikkolan mukaan 76-tonniset kuljetukset olisivat lähinnä massa- ja bulkkitavaraa. Metsäalan yrittäjät ovat todenneet, että puukuljetuksissa raja tulee vastaan 68–70 tonnissa.
Mikkola ei usko alkuunkaan maantiekuljetusten vähenevän isompien yhdistelmien myötä.
Enemmän, raskaammin, halvemmalla
Suomi aikoo vahvistaa teollisuuden kilpailukykyä sallimalla entistä painavampia maantiekuljetuksia. EU-komissio on hyväksynyt asian.
Muutosten on tarkoitus tulla voimaan kesäksi. Asetusehdotus on
lausuntokierroksella. Raskaimpien 9-akselisten yhdistelmien enimmäismassa nousee 60 tonnista 76 tonniin.
Yhdistelmän korkeutta voi nostaa 4,2 metristä 4,4 metriin.
Kilpailutilannetta ja yritysten investointeja tasoitetaan viiden vuoden siirtymäajalla, jolloin sallitaan raskaampia kuljetuksia myös nykyisen kokoiselle kalustolle. Hallitus lupasi kehyspäätöksessään teiden ja siltojen kunnostukseen yhteensä 55 miljoonan euron tulevalle nelivuotiskaudelle. Uudistus pakottaa painorajoituksiin lukuisilla maantiesilloilla. Niistä kymmenkunta sijaitsee valta- tai kantateillä.
STT: Pohjalainen