Nokian Raskaiden Renkaiden testeissä Scanian vetoautot13.03.2013 12.50 Nokian Raskaat Renkaat suorittaa viikolla 11 Ivalossa hyötyajoneuvorenkaiden testi- ja esittelytilaisuuden. Testeissä käytettävissä puoliperävaunuyhdistelmissä vetoautoina on, vuoden 2014 alusta ensirekisteröitäville kuorma- ja linja-autoille pakolliseksi tulevan, Euro 6 -pakokaasunormin täyttävät Scania R 480 -vetoautot. Nokian Raskaiden Renkaiden testeissä käytettävät, teknisesti täysin identtiset, vetoautot ovat tyyppimerkinnältään Scania R 480 LA4x2MNA. Kaksiakseliset vetoautot on varustettu Scanian jo vuonna 2011 esittelemillä, 480-hevosvoimaisilla Euro 6 -moottoreilla, jotka käyttävät päästöjen hallinnassa sekä EGR- että SCR-tekniikkaa. Vaihteistona autoissa on täysin automatisoitu 12-vaihteinen Scania Opticruise -vaihdeautomatiikka varustettuna hydraulisella hidastimella. Akseliväli autoissa on 3700 milliä ja etuakseli on varustettu paraabelijousin taka-akselin ollessa 4-paljeilmajousitettu. Akselimassat ovat 7500 (etu-) ja 11 500 kiloa (taka-akseli). Jarruina autoissa on EBS-levyjarrut. Taka-akselin välityssuhde on 2,59, mikä tarkoittaa 315/70 R22.5 -rengaskoolla 85 km/h nopeudessa moottorin käyntinopeutta 1100 r/min, mikä on tänä päivänä polttoainetalouden kannalta tärkeä asia. Ohjaamoina autoissa Scanian R-sarjan toiseksi tilavimmat CR19 Highline-makuuohjaamot, jotka on ripustettu 4-pisteilmajousituksen varaan. Ulkoväritykseltään vihreät (Green Eucalyptus) ohjaamot on varustettu muun muassa nahkaverhoilluin luxus-istuimin, kahdella vuotella, joista alavuoteena on Scanian ainutlaatuisen lepomukavuuden tarjoava levitettävä vuode. Ajovaloina on Xenon-valot LED-päiväajovaloilla. Scania-bussi myös lehdistön kuljetuksissa Lehdistökuljetusten käytössä on 1+1+57-paikkainen 3-akselinen Scania Touring K 440 EB 6x2*4. Ohjaavalla teliakselilla varustettu 13,7-metrinen auto on varustettu 1+1+0 ovin. Tavaratilaa akselivälillä on reilut 8,5 kuutiometriä. Matkatavaratilan luukuista kolme kappaletta on kauko-ohjattuja paineilmatoimisia suuntaisluukkuja, loppujen ollessa normaaleja yläsaranoituja luukkuja. Auton korkeus on 3,8 metriä leveyden ollessa 2,55 metriä. Scania Touring -turistiauto on varustettu Scanian 13-litraisella ja 440-hevosvoimaisella Euro 5 -moottorilla, joka ei tarvitse sen enempää urearuiskutusta kuin hiukkassuodatinta. Päästöjen hallintaan käytetään ainoastaan pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR). Vaihteistona autossa on 12-vaihteinen täysautomatisoitu Opticruise-vaihdeautomatiikka varustettuna hydraulisella hidastimella. Ylivaihdevaihteistoon yhdistettynä 2,92 perävälitys mahdollistaa moottorin käyntinopeuden 1180 r/min 100 tuntikilometrin nopeudessa. Auton lukuisiin turvavarusteisiin kuuluvat muun muassa sähköisesti ohjatut EBS-levyjarrut ja ESP-ajonvakautusjärjestelmä. Järjestelmiin kuuluvat myös vetävien pyörien luistonesto (TC), automaattinen telinkevennys vetopidon parantamiseksi sekä mäkipidätin. Jousituksen ohjaus tapahtuu sähköisesti ja sisältää jousituksen noston ja laskun ohella myös niiaustoiminnon. Auton matkustamossa on Vegan Classic -penkkivarustelu nahka/plyysi-verhoilulla, kolmipisteturvavöillä ja käsinojilla. Auton muuhun varustukseen kuuluvat muun muassa keskiovelle sijoitettu WC, jääkaappi sekä audio/video-järjestelmä 17 ja 15 tuuman LCD-näytöillä. Auton lämmityksestä huolehtii Webaston lisälämmitin ja jäähdytyksestä ja ilmanvaihdosta Konvektan ilmastointilaite. Turvallisesta näkemisestä ja näkymisestä maantiellä huolehtivat Xenon-ajovalot sekä LED-tekniikalla toteutetut päiväajovalot sekä takavalot. Kuljettajan apuna on myös peruutuskamera ja keskioven kamerajärjestelmä. |