IltaSanomat: Sillat vaarassa romahtaa.17.03.2013 14.00 Jättirekkojen paino murentaa entisestään Suomen siltoja, jotka ovat jo huolestuttavassa kunnossa.Onnettomuustutkintakeskus kertoi torstaina, että Jyväskylässä sortuneessa vesitornissa käytettyjä rakenteita voi löytyä myös silloista. Näiden rakenteiden lisäksi siltoja rasittavat äärettömästi suuret rekkalastit, uskoo Suomen Tieyhdistys.Suomen teillä ollaan sallimassa ajo yhä raskaammilla ajoneuvoilla, mutta sillat eivät välttämättä kestä painavampia rekkoja,Tieyhdistys muistuttaa. - Eivät sillat käyttökieltoon joudu, mutta 60 tonnin painorajoituksia pitää laittaa, Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja toteaa. Asetusmuutos sallisi raskaiden ajoneuvojen enimmäispainon nostamisen. Nyt rekka saa kokonaisuudessaan painaa 60 tonnia. Jatkossa sallittaisiin 76 tonnin painoiset rekat lasteineen. Kukaan ei tiedä siltojen kuntoaPainorajoitusten nostamisen tarkoituksena on pienentää teollisuuden kuluja; näin yhteen kuljetukseen saa enemmän tavaraa.Rahaa ei välttämättä säästy lainkaan, koska siltoja pitää korjata. - Siltojen tarkkaa lukumäärää ei tiedä kukaan, ja huonokuntoinen siltakin on määrittelykysymys. Maanteillä on kaikkiaan noin 14 000 siltaa, niistä ehkä tuhatkunta on huonokuntoista. Yksityisteillä siltoja on enemmän kuin maanteillä, ja sillat on rakennettu pääosin 1960-70-luvuilla. Niiden kuntoa ei tiedä kukaan. - Lähes kaikki puu kulkee metsistä näiden yksityisteiden siltojen kautta. Painorajoituksia tulee varmasti, koska tienomistaja aina vastaa, jos jotain sattuu, ja esimerkiksi rekka vaurioituu sillalla, Rahja toteaa. - Ei valtio voi näitä yksityisteiden siltojen korjauksia maksaa, mutta avustuksia voisi jakaa ja tien yksityiset osakkaat maksaisivat loput. Siltojen korjaaminen ei ole halpaa, Tieyhdistyken toimitusjohtaja Rahja sanoi. |