Kuormakorkeudet kasvavat ja pankkojen lujuusvaatimukset kuormakorkeuden mukana.
19.03.2013 7.57 Pankkojen tolppakorkeus kasvaa tasaisesti. Samalla on myyjien ja käyttäjien kannettava vastuu pankkojen lujuuden kasvattamisesta vastaavassa suhteessa.
Lujuusvaihtoehtoja löytyy monilta pankkovalmistajilta.
Suurimmalla osalla aktiivisista pankkovalmistajista on valikoimissaan eri lujuusluokkiin suunniteltuja pankkoja. Pankkojen lujuus ilmoitetaan aina maksimikuormana yhtä poikittaispankkoa kohden.Lujuusvaatimukset on esitetty Liikenneministeriön asetuksessa n:o 940.
Asetus 940.
Asetuksessa on määritelty pankkojen lujuusvaatimus siten, että yksittäisen pankon on kestettävä murtumatta ja muotoaan muuttamatta, kun sitä kuormitetaan tolpasta 2 m pankkorungon yläpinnasta ylöspäin voimalla, joka on 1/4 pankolle ilmoitetusta nimellislujuudesta.
Asetus ja sen lujuusvaatimukset on tehty aikana,kun kuormien maksimikorkeus oli 4.0 metriä.
Tolppakorkeuden kasvu lisää lujuusvaatimuksia .
Asetuksen tekovaiheessa tolppakorkeudet olivat luokkaa 2,5m- 2,7m. Kuormakorkeuden nosto 4.2 metriin ja samanaikaisesti tapahtuva kaluston kehitys matalammaksi on kasvattanut tolppien mitat 2.8 metristä 3.10 metriin. Samanaikaisesti käytössä olevien pankkojen lujuudet ovat kasvaneet aluksi neljästä viiteen tonniin ja nyt kasvusuuntaus on viidestä seitsemään tonniin , - tämä pinotavarapankkojen kuormatiloissa. Tukkipankoissa lujuusvaatimukset ovat olleet myös kasvusuunnassa.
Muutos 4.4 metriin tuo taas lisävaatimuksia pankkojen lujuuteen.
Pankkojen lujuusvaatimukset kasvavat samassa suhteessa tolppien korkeuden kasvun kanssa. Kuormakorkeuden kasvattaminen 4.4 metriin tuo kuormiin 20 cm lisäkorkeutta , joka rasittaa vastaavast pankkojen rakenteita.
Ruotsissa on ollut vapaa kuormakorkeus ja käytännössä tolppien hyötykuormamitta on 3 m. Pankkojen lujuudet ovat olleet 10% - 20% kasvussa kaikilla ruotsalaisilla pankkovalmistajilla.
|