Kuormakorkeuden kasvattaminen 4.4 metriin tuo lisävaatimuksia puutavarapankkojen tolppille ja niitten rungoille.22.03.2013 15.12 Kokonaispainojen korotukset muuttavat myös puutavarapankkojen totuttuja lujuusluokkia. Pankkojen lujuusvaatimukset on määritelty Liikenneministeriön asetuksessa n:o 940.Asetuksen lujuusmääritelmässä on käytetty kuormituspisteen korkeutta 2m pankkorungon päältä suoraan sivulleppäin.Asetus on vuodelta 1982 ja lujuusvaatimukset on määritelty kuormakorkeuden 4.0 m mukaisesti. Korkeuslisä ratkaisevana. Jokainen pankkotolppien korkeuden kasvatus kasvattaa rasituksia ja tolpan taipumamatkaa. Rasitukset kasvavat suoraan verrannollisesti tolpan ja rungon kuormituksiin, mutta tolppien taipumamatka kasvaa kolmanteen potenssiin. Jos tolppakorkeutta kasvatetaan 20 cm (3.00m tolpat) muuttuu rasituspiste 2 metristä 2.2 metriin ja tolppakorkeuden muutos 40 cm (3.2m tolpat) kasvattaa se rasituspisteen paikan 2.4 metriin. 40% lujuutta lisää. Korkeuden 10% muutos kasvattaa pankkojen lujuusluokkavaatimuksia 10%:lla ja 20% muutos vastaavasti 20%:lla.Kun huomioidaan samalla taipumasta aiheutuvat lisävaateet kasvaa lujuusluokkatarve 20 cm kuormakorkeuden korotuksesta luokkaa 20% ja 40cm korotuksesta noin 40%. Viisitonniset pankot eivät vastaa tulevien painokorotusten lujuusvaatimuksia. Yhdistelmien painokorotukset tuovat lisää kuormaa nykyisille kuormatilapituuksille. Kuormatila kasvaa pankkojen sisältä ja lisäksi korkeusmuutoksin. Viisitonninen pankko ei täytä enää korotusten aiheuttamia lujuusvaatimuksia ja tolppien jousto ei pysy leveysmittojen rajoissa. Kuusitonninen on rajamailla ja vasta seitsemäntonninen alkaa vahvistettuna olla riittävän luja tehokkaaseen puunajoon uusien kuormien ja kuormakorkeuksien aikana. Tukkipankot saaneet myös lisälujuutta. Tukkipankkojen 9 tonnin lujuusluokka on jäämässä pois kaikilta pankkovalmistajilta ja sen korvaa kymmen- ja yksitoistatonniset pankkomallit. Tukkipankkojen osuus nopeassa kasvussa. Lujuuden kasvatustarve sekä raakapuukuljetusten optimointi ovat nopeasti lisäämässä tukkipankkojen osuutta suomalaisessa maantiekuljetuskalustossa.Pankkojen määrän puolituksen antamat säästöt ovat tulleet pankkojen käyttäjäkunnan tietoisuuteen vasta aivan viimevuosina.xxhj |