Suurempiin kalustoyksiköihin maltilla, kokeilujen kautta.puu7621.03.2013 5.19 Iiro Lehtosen mukaan suunnitelluilla raskaan liikenteen enimmäispainojen korotuksilla on huomattavia vaikutuksia koko maan logistiikalle ja liikenneturvallisuudelle. Jos valtioneuvoston esittämä asetusmuutos toteutuu, ovat 76-tonniset yhdistelmäajoneuvot pian mahdollisia Suomen tieverkostolla.
”Tieverkostomme ei kestä painonkorotuksia ilman tuntuvia parannuksia. Satoja siltoja joudutaan vahvistamaan. Siltoja jouduttaisiin lisäksi korottamaan, sillä uusi enimmäiskorkeus olisi 4,4 metriä. Arviolta 40 prosenttia silloista ei salli nykyistä 4,2 metriä korkeampia kuljetuksia. Purku- ja lastauspaikkojen sekä korjaamo- ja katsastuspaikkojen kapasiteettia ei ole selvitetty. Tilanne on pitkälti sama yksityisteiden osalta”, Lehtonen selvittää. SKAL ajaa maltillista linjaa painonkorotuksiin. Kuljetusyrittäjien mielestä liikenneturvallisuus ei saa vaarantua liian hätäisten muutosten vuoksi. ”Emme vastusta muutoksia sinänsä, vaan vaadimme hyvin suunniteltua ja hallittua etenemistä kokeilujen kautta”, Lehtonen linjaa.”Vetoauton ja perävaunun väliset painosuhteet on laskettava tarkkaan maksimaalisen vakauden saavuttamiseksi, ja kuljetusreittien on oltava kunnossa.” SKAL:n kuljetusbarometrin perusteella toimialan investointitarve kuljetuskalustoon vaihtelee 1,4 ja 4,5 miljardin euron välillä. Selvitäkseen muutoksista kuljetusyritykset tarvitsevat valtion tukemaa lainoitusta ja yleisen kustannustaakkansa huojentamista. Investointihalukkaiden kuljetusyritysten on saatava riskinotostaan hyötyä. Kaluston kasvattamiseen investoidaan todennäköisesti kertaluontoisesti, mutta muun muassa polttoaineen kulutus, renkaiden ja kuormatilan kuluminen sekä suurempien kuormien tuoma lisätyö kasvattavat kuljetuskustannuksia koko toiminnan ajan, vakuutusmaksuista puhumattakaan. SKAL:n Iiro Lehtosen terveiset ja edellytykset painojen korotuksille ovat: - Tiemäärärahojen tuntuva korotus - Polttoaineveron palautusjärjestelmä - Yrityksille investointitukea |