Raskaan kaluston massa- ja mittamuutos toteutuu - Sisu kannattaa tilata nyt.....puu7623.03.2013 14.00 Hallituksen sopima kuorma-autoliikenteen massa- ja mittamuutos toteutuu. Hallitus on kehysriihessään 21.3. sopinut 55 Meur lisärahoituksesta, jolla varaudutaan painomuutoksen aiheuttamiin tiestön ja siltojen kunnon perusparannuksiin. Sisu asiakkaiden ei tarvitse jäädä odottamaan, millä aikataululla massa- ja mittamuutos toteutuu. Sisun tilaaminen on turvallista, sillä auto voidaan mitoittaa niin, että muutokset on helppo toteuttaa. Peruslähtökohta on se, että 4-akselinen sora-auto soveltuu nykymitoituksella suoraan myös 68 tonnin kokonaispainoille. Tämän suurempiin massoihin maansiirtokuljetuksissa harvoin on tarvetta. Puutavara-auto voidaan mitoittaa niin, että auto tilataan 76 tonnin yhdistelmämassan vaatimalla trippeliakselistolla. Kun massamuutos toteutuu, korotetut painot voidaan hyödyntää valitsemalla yhdistelmään sopiva 4 tai 5 -akselinen perävaunu. Myös 5-akselisten nuppiautojen mitoitus muuttuu. Uudistus antaa mahdollisuuden siirtyä 5-akselisissa nykyisestä 38 tonnista 42 tonnin kokonaispainoon. KAIKKINENSA KUORMA-AUTOJEN massojen ja mittojen muutos ei ole mikään läpihuutojuttu. Uusien painojen mukaisen uuden kaluston hankinta vaatii tarkkoja paino- ja mittalaskelmia. Siirtymäkauden korotettujen painojen hyödyntäminen nykyisellä, jo käytössä olevalla kalustolla edellyttää puolestaan aina muutoskatsastusta. - Sisu Autolla on täydet valmiudet vastata uusien mittojen mukaisiin tarpeisiin niin uusien kuin nykyisten jo liikenteessä olevien autojen osalta. Sisun runkorakenne ja akselistot on aina mitoitettu kestämään järeämmät kuormat ja jokainen auto räätälöidään erikseen asiakkaan ajotehtävän mukaiseksi, sanoo Sisu Auto Trucksin toimitusjohtaja Petri Reinilä. RATKAISEVIA TEKIJÖITÄ OVAT vetoauton ja koko yhdistelmän ääriakselivälin määrittäminen, massojen jakautuminen vetoauton ja perävaunun kesken, eri alusta- ja vetotapavaihtoehtojen vaikutukset akselipainoihin ja erityisesti etuakselipainoon, auton ajettavuuden vertailu täydellä kuormalla ja tyhjänä ajettaessa sekä esimerkiksi puuautoissa kuormatilan korkeuden lisäämisen vaikutus auton painopisteeseen ja nosturin sijoittamiseen. - Uusien massojen mukainen yhdistelmän mitoitus onnistuu kätevästi Sisu Auton käyttämillä auton asiakaskohtaisen suunnittelun ohjelmistoilla, korostaa Reinilä. YLEISIN PERUSRATKAISU 68 tonnin kokonaispainoilla tulee olemaan nykymitoituksen mukainen 4-akselinen trippeliakselistolla varustettu vetoauto ja 4-akselinen perävaunu. Tuolloin yhdistelmän ääriakseliväli pitää olla vähintään 16,8 metriä. Tämä 4+4 yhdistelmä soveltuu parhaiten maansiirtoajoon, eivät muutokset vaikuta vetoauton mitoitukseen Jos halutaan siirtyä 76 tonnin kokonaispainoon, tarvitaan nykymitoituksen mukainen 475 perusakselivälinen neliakselinen vetoauto ja viisiakselinen perävaunu. Täydet painot edellyttävät vähintään 19,3 metrin ääriakseliväliä. Tällä yhdistelmällä ja 4,4 metrin kokonaiskorkeudella päästään 33 824 + 42 000 kg kokonaismassaan. Tämä tulee olemaan tyypillinen puutavara-autoyhdistelmän mitoitus 76 tonnin painoilla. SISU AUTO KOROSTAA, että siirtymäkauden säännösten osalta 64 tai 68 tonnin korotettujen painojen käyttöönotto nykyisellä kalustolla edellyttää aina muutoskatsastusta. Muutoskatsastukseen vaaditaan auton valmistajan antama todistus akselimassoista. Myöskään rekisteriotteeseen merkittyjä teknisiä massoja ei saa ylittää. Sisulla tämä ei ole ongelma ainakaan uudemmalla, 2000 luvulla rekisteröidyllä kalustolla, jos autoihin ei ole tehty rakenteellisia muutoksia. Sisun runkorakenne ja akselistot on mitoitettu siten, että ne kestävät hyvin 3, 4 ja 5 –akselisten vetoautojen kahden tai neljän tonnin kokonaispainojen noston. Myöskään tehovaatimuksen kasvu ei ole ongelma. MIKÄLI MUUTOS TOTEUTUU suunnitellussa aikataulussa, sovelletaan siirtymäkauden uusia painoja ennen 1.11.2013 rekisteröityihin autoihin. Sen jälkeen rekisteröitävät autot menevät automaattisesti pysyvien muutosten piiriin, eikä niihin enää sovelleta siirtymäajan säännöksiä. Mikäli asiakas haluaa hyödyntää uusia painoja täysimääräisesti mahdollisimman pian, kannattaa taloudellisella luotettavalla Euro 5 moottorilla varustettu auto tilata nyt eikä jäädä odottamaan loppuvuoden tilauspiikkiä, joka pidentää toimitusaikoja. SISU PYSTYY TOIMITTAMAAN myös autoja, jotka voidaan muutoskatsastaa myöhemmin niin, että ne kuuluvat pysyvän muutoksen tai viiden vuoden siirtymäajan muutosten piiriin. Tämä edellyttää, että autot on rekisteröity ennen 1.11.2013. - Sisun vahva runkorakenne ja järeät akselistot varmistavat sen, että Sisu kestää myös tulevaisuudessa kasvavat kuormat ilman muutoksia. Sisun kestävyys on testattu vuosien käytössä niin Suomen kuin Venäjän ääriolosuhteissa, jossa nykymitoituksen mukaisilla autoilla on ajettu jopa 80 tonnin kokonaispainoilla, Reinilä sanoo. KOKONAISMASSOJEN PYSYVÄ KOROTUS KOKONAISMASSOJEN 5 V:N VÄLIAIKAINEN KOROTUS Takaraja ennen 1.11.2013 rekisteröidyt autot KORKEUDEN LISÄYS 4,2 m->4,4 m:iin (Lähde Liikenne- ja viestintävirasto) |