Raskaan kaluston massa- ja mittamuutos toteutuu - Sisu kannattaa tilata nyt.....puu76

23.03.2013 14.00

76_tonninen_333.jpgHallituksen sopima kuorma-autoliikenteen massa- ja mittamuutos toteutuu. Hallitus on kehysriihessään 21.3. sopinut 55 Meur lisärahoituksesta, jolla varaudutaan painomuutoksen aiheuttamiin tiestön ja siltojen kunnon perusparannuksiin.

Sisu asiakkaiden ei tarvitse jäädä odottamaan, millä aikataululla massa- ja mittamuutos toteutuu. Sisun tilaaminen on turvallista, sillä auto voidaan mitoittaa niin, että muutokset on helppo toteuttaa.

Peruslähtökohta on se, että 4-akselinen sora-auto soveltuu nykymitoituksella suoraan myös 68 tonnin kokonaispainoille. Tämän suurempiin massoihin maansiirtokuljetuksissa harvoin on tarvetta.

puu_45.jpgPuutavara-auto voidaan mitoittaa niin, että auto tilataan 76 tonnin yhdistelmämassan vaatimalla trippeliakselistolla. Kun massamuutos toteutuu, korotetut painot voidaan hyödyntää valitsemalla yhdistelmään sopiva 4 tai 5 -akselinen perävaunu.

Myös 5-akselisten nuppiautojen mitoitus muuttuu. Uudistus antaa mahdollisuuden siirtyä 5-akselisissa nykyisestä 38 tonnista 42 tonnin kokonaispainoon.

KAIKKINENSA KUORMA-AUTOJEN massojen ja mittojen muutos ei ole mikään läpihuutojuttu. Uusien painojen mukaisen uuden kaluston hankinta vaatii tarkkoja paino- ja mittalaskelmia.

Siirtymäkauden korotettujen painojen hyödyntäminen nykyisellä, jo käytössä olevalla kalustolla edellyttää puolestaan aina muutoskatsastusta.

- Sisu Autolla on täydet valmiudet vastata uusien mittojen mukaisiin tarpeisiin niin uusien kuin nykyisten jo liikenteessä olevien autojen osalta. Sisun runkorakenne ja akselistot on aina mitoitettu kestämään järeämmät kuormat ja jokainen auto räätälöidään erikseen asiakkaan ajotehtävän mukaiseksi, sanoo Sisu Auto Trucksin toimitusjohtaja Petri Reinilä.

RATKAISEVIA TEKIJÖITÄ OVAT vetoauton ja koko yhdistelmän ääriakselivälin määrittäminen, massojen jakautuminen vetoauton ja perävaunun kesken, eri alusta- ja vetotapavaihtoehtojen vaikutukset akselipainoihin ja erityisesti etuakselipainoon, auton ajettavuuden vertailu täydellä kuormalla ja tyhjänä ajettaessa sekä esimerkiksi puuautoissa kuormatilan korkeuden lisäämisen vaikutus auton painopisteeseen ja nosturin sijoittamiseen.

- Uusien massojen mukainen yhdistelmän mitoitus onnistuu kätevästi Sisu Auton käyttämillä auton asiakaskohtaisen suunnittelun ohjelmistoilla, korostaa  Reinilä.

YLEISIN PERUSRATKAISU 68 tonnin kokonaispainoilla tulee olemaan nykymitoituksen mukainen 4-akselinen trippeliakselistolla varustettu vetoauto ja 4-akselinen perävaunu. Tuolloin yhdistelmän ääriakseliväli pitää olla vähintään 16,8 metriä. Tämä 4+4 yhdistelmä soveltuu parhaiten maansiirtoajoon, eivät muutokset vaikuta vetoauton mitoitukseen

Jos halutaan siirtyä 76 tonnin kokonaispainoon, tarvitaan nykymitoituksen mukainen 475 perusakselivälinen neliakselinen vetoauto ja viisiakselinen perävaunu. Täydet painot edellyttävät vähintään 19,3 metrin ääriakseliväliä. Tällä yhdistelmällä ja 4,4 metrin kokonaiskorkeudella päästään 33 824 + 42 000 kg kokonaismassaan. Tämä tulee olemaan tyypillinen puutavara-autoyhdistelmän mitoitus 76 tonnin painoilla.

puu_34pv.jpgSISU AUTO KOROSTAA, että siirtymäkauden säännösten osalta 64 tai 68 tonnin korotettujen painojen käyttöönotto nykyisellä kalustolla edellyttää aina muutoskatsastusta. Muutoskatsastukseen vaaditaan auton valmistajan antama todistus akselimassoista. Myöskään rekisteriotteeseen merkittyjä teknisiä massoja ei saa ylittää.

Sisulla tämä ei ole ongelma ainakaan uudemmalla, 2000 luvulla rekisteröidyllä kalustolla, jos autoihin ei ole tehty rakenteellisia muutoksia. Sisun runkorakenne ja akselistot on mitoitettu siten, että ne kestävät hyvin 3, 4 ja 5 –akselisten vetoautojen kahden tai neljän tonnin kokonaispainojen noston. Myöskään tehovaatimuksen kasvu ei ole ongelma.

MIKÄLI MUUTOS TOTEUTUU suunnitellussa aikataulussa, sovelletaan siirtymäkauden uusia painoja ennen 1.11.2013 rekisteröityihin autoihin. Sen jälkeen rekisteröitävät autot menevät automaattisesti pysyvien muutosten piiriin, eikä niihin enää sovelleta siirtymäajan säännöksiä.

Mikäli asiakas haluaa hyödyntää uusia painoja täysimääräisesti mahdollisimman pian, kannattaa taloudellisella luotettavalla Euro 5 moottorilla varustettu auto tilata nyt eikä jäädä odottamaan loppuvuoden tilauspiikkiä, joka pidentää toimitusaikoja.

SISU PYSTYY TOIMITTAMAAN myös autoja, jotka voidaan muutoskatsastaa myöhemmin niin, että ne kuuluvat pysyvän muutoksen tai viiden vuoden siirtymäajan muutosten piiriin. Tämä edellyttää, että autot on rekisteröity ennen 1.11.2013.

- Sisun vahva runkorakenne ja järeät akselistot varmistavat sen, että Sisu kestää myös tulevaisuudessa kasvavat kuormat ilman muutoksia. Sisun kestävyys on testattu vuosien käytössä niin Suomen kuin Venäjän ääriolosuhteissa, jossa nykymitoituksen mukaisilla autoilla on ajettu jopa 80 tonnin kokonaispainoilla, Reinilä sanoo.

KOKONAISMASSOJEN PYSYVÄ KOROTUS 
- 4 -akselinen 32 t -> 35 t
- 5 -akselinen 38 t-> 42 t
- 8 -akselinen yhdistelmä (60t) -> 68 t
- 9 -akselinen yhdistelmä (60t)-> 76 t 

KOKONAISMASSOJEN 5 V:N VÄLIAIKAINEN KOROTUS
- 2 -akselinen kuorma-auto 18 t-> 20 t
- 3 -akselinen kuorma-auto 26 t->28 t
- kuorma-auton 3 akselinen teli 24 t->27t
- 7 -akselinen ajoneuvoyhdistelmä 60 t-> 64 t

Takaraja ennen 1.11.2013 rekisteröidyt autot

KORKEUDEN LISÄYS 4,2 m->4,4 m:iin

(Lähde Liikenne- ja viestintävirasto)

21.05.2013 11.50Hiab esittelee uusia tuotteita Kuljetus 2013 -messuilla Jyväskylässä 23.-25.5.
21.05.2013 11.33LUE TÄSTÄ, NYT MYÖS iPADILLA! Uusi toukokuun jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti 2/13 on ilmestynyt!
21.05.2013 11.32Puunhankinnan kilpailukykyä edistetään yhteisellä korjuu- ja metsänhoitosovelluksella
21.05.2013 11.28Keskustelu Urho Kekkosen kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmasta käynnistyy verkossa
21.05.2013 7.20Raskassarja-ketju kasvaa Etelä-Pohjanmaalla - Tavo avaa myymälän Seinäjoelle
21.05.2013 6.51Kutsu: Litra päivässä Kummiyrityksellä toiminnan kattava ympäristöohjelma - tervetuloa julkistamistilaisuuteen 23.5.2013 klo 13.00
21.05.2013Kivircok
20.05.2013 13.24Monipuolinen METSO lentää yhteistyön siivittämänä
20.05.2013 9.30Puunkuormaajamestari 2013 alkukilpailussa ennätykselliset 1059 kilpailijaa! KATSÄ TÄSTÄ FINAALIIN PÄÄSSEET!
20.05.2013 7.29Volvo Trucks on uudistanut koko kuorma-automallistonsa kahdeksan kuukauden aikana
20.05.2013 7.01Uusi Volvo FH 16 kiertueen päätösviikko - Huomenna ja keskiviikkona Jyväslylä
20.05.2013 6.15Vuoden tärkein kuljetusalan tapahtuma!
19.05.2013 18.10Ellivuori täyttyi metsäasioista
19.05.2013 0.10Einari Vidgrénin Säätiö jakoi tunnustuksia metsäalan osaajille
18.05.2013 12.00PP-Hydraulics Oy vietti syntymäpäiviään
18.05.2013 7.00Metsähallituksen talousmetsät turvaavat metsäluonnon monimuotoisuutta
17.05.2013 15.39Ympäristöministeriö käynnisti kaivosten stressitestit
17.05.2013 9.32Laki tieliikenteen yrittäjäkuljettajien työajan säätelystä voimaan kesäkuussa
17.05.2013 1.24Kutsu: Uusi tavaraliikennelaki tuo kuljetusten tilaajalle lisää vastuuta - mitä se tarkoittaa? Tervetuloa tilaisuuteen 23.5.2013 noin klo 13.45
17.05.2013 0.47Vapaavuori: Suomen vaikea taloustilanne jatkuu, keinot sen mukaan
16.05.2013 14.10KATSO TÄSTÄ VIDEO! Ponssen täysin uusi harvesteri tulossa markkinoille...
16.05.2013 11.20Paljon tarpeellista tavaraa ja iso joukko näytteilleasettajia Komatsu Forestin Pirkkala-päivässä huomenna perjantaina 17.5.
16.05.2013 10.12Suomi saavuttamassa Kioton pöytäkirjan ensimmäisen kauden tavoitteen päästöjen vähentämiseksi
16.05.2013 6.22Mitäpäs jos siirryttäisiinkin puunajossa eurorekkoihin.
15.05.2013 17.26Tekniikan edistämissäätiö jakoi 700 000 euroa apurahoja
15.05.2013 8.18YLE: Ulkomailta tuodaan ekologista puuta, koska kotimaasta ei saa
15.05.2013 7.02Läpimurtoteknologioita tiimityönä
15.05.2013 0.10Ministeri Kyllönen: Liikennealalla tarvitaan uudenlaisia palveluja ja innovaatioita
14.05.2013 17.16Patruunamäärää rajoitetaan kaikkien lintujen ja joidenkin eläinlajien metsästyksessä
14.05.2013 13.02Katso A-studion uutispaketti superrekkojen maantierasituspropagandasta....puu76.
14.05.2013 7.52Luvattomasti valmistetut tai maahantuodut mallit voidaan hävittää tai takavarikoida
13.05.2013 14.20Raskoneen toimitusjohtaja vaihtuu
13.05.2013 12.44Ulkoministeri Tuomioja Arktisen neuvoston kokoukseen Kiirunaan
13.05.2013 8.30Puunkuormajamestari -kisan viimeinen viikko alkaa: huomenna 14.5. Nivala, 15.5. Pietarsaari, 16.5. Seinäjoki ja 17.5. Haapamäki
12.05.2013 13.40Kinnaskoski Oy tehostaa toimintaansa PiiMega TimberPro järjestelmällä
12.05.2013 13.20Metsäteollisuus tammi-maaliskuussa 2013: Talouden taantuma heikensi kysyntää päämarkkina-alueilla
12.05.2013 13.00Ranskassa puu tulee kaupunkirakentamiseen
12.05.2013 1.54Esittelemme tänään klo.11:00 puunkuljetuksen "Supersuden".
11.05.2013 16.10Jos Ruotsiin haluat mennä nyt - takuulla yllätyt!
11.05.2013 15.4364,68 ja 76 tonniset puutavarayhdistelmämallit. - Hyvät ja pahat.
11.05.2013 5.43Työryhmä: Liikenteen öljyriippuvuus katkaistava
11.05.2013 1.55Puutavara-auton kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu ratkennut.
10.05.2013 21.09Liikenteen ja viestinnän julkinen tieto koko yhteiskunnan käyttöön
10.05.2013 12.49Suomessa pitäisi keskittyä nyt toimenpiteisiin, joilla teollisuuden kustannustaakkaa kevennetään nopeavaikutteisesti
10.05.2013 7.57Totuus on tämä : "Kokonaispainojen korotukset pienentävät maanteitten rasituksia".puu76
09.05.2013 14.00Premium Truck Racing 2013 - vähän polttoainetta, paljon jännitystä
09.05.2013 12.20Komatsu 895 -kuormakone ensivisiitillä Suomessa Pirkkala-päivänä 17.5.2013
09.05.2013 11.00Toyota Material Handling Finland Oy Nimitystiedote 8.5.2013
08.05.2013 14.44Huhtikuussa puukauppa jatkui tasaisena - raaka-ainekustannukset edelleen korkealla
08.05.2013 11.02Mennään eikä meinata -kampanja kutsuu suomalaiset luontoon ja liikkeelle
08.05.2013 10.35Metsänhoitoyhdistysten toiminta uudistuu
08.05.2013 10.32Uusien liikennehankkeiden aloitusvuodet sovittu
08.05.2013 7.02Koneosapalvelu Oy avaa uusia ParkerStore-pisteitä - avajaiset Imatralla 15.5. ja Helsingissä 24.5.
07.05.2013 13.29Ruukin energiapaneeleille VTT:n sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa
07.05.2013 7.01Polttoainesäästöä ja liikenneturvallisuutta : EU-virkamiehet suunnittelivat tulevaisuuden rekan
06.05.2013 12.10Interweighing -vaakamessut Shanghaissa - Tamtronin Pentti Asikainen sai kunnian olla mukana avaamassa messuja
06.05.2013 10.30MTV3: -Ei ole tarkoituksenmukaistakaan mennä näin isoilla autoilla joka paikkaan, sanoo Raimo Tapio.
06.05.2013 5.10Metsäalan Ammattilehti 2/13 painetaan 14.5. - vielä ehdit mukaan ilmoituksella tai artikkelilla!
05.05.2013 16.02Worldtrucker - raskaan kaluston kuljettajien kohtauspaikka verkossa on saanut mobiilisovelluksen
05.05.2013 15.55Elmia Wood 2013: Uutuudet ja innovaatiot täyttävät metsän
05.05.2013 12.45Sisu Works+ tienhoitoauton esittely Suomussalmella 7.5. ja Kajaanissa 8.5.
05.05.2013 12.05KATSO TÄSTÄ KUVAT! Sisu-myyntipisteen avajaiset Vantaan Raskoneella keräsi laajasti kuorma-autoväkeä
05.05.2013 3.40KATSO TÄSTÄ 600 KUVAA BAUMASTA!
04.05.2013 12.00Scania Trucking and Rolling Jyväskylässä 24.5.2013
04.05.2013 6.20Tarkkana suojatiellä -päivä huomenna 6.5.2013
04.05.2013 5.03Kiinikkeitten pulttiliitokset........XXL:14/30.
03.05.2013 19.43Ilmastoneuvottelut Bonnissa päättyvät tänään
03.05.2013 11.36Ministeri Kyllönen: Tehdään suojateistä nimensä veroisia
02.05.2013 13.30Koneellisen taimikonhoidon työnäytös Kangasalla huomenna 3.5.
02.05.2013 12.50Hiab nimittää Carl Gustaf Göranssonin Markets-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi
02.05.2013 11.15Uusi DINO 105TL - Kevyt ja monipuolinen nostin
02.05.2013 9.05KATSO VIDEOT! Uusi Diamant 2000 -suurtehohakkuri kulkee huimaa vauhtia
02.05.2013 7.30Logset työnäytös perjantaina 3.5. klo 9-16 Iitin Vuolenkoskella
01.05.2013 12.00Rautaruukki ja Ruukki Group sopineet nimikiistansa - Ruukki Group vaihtaa nimensä
01.05.2013 7.52XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
01.05.2013 7.00Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
30.04.2013 14.15Osallistu Tavaraliikennetietäjä 2013 -kilpailuun
30.04.2013 10.33Saimaannorpan pesintä onnistui: laskennoissa havaittiin 60 kuuttia
30.04.2013 1.40Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013Kansainväliset kuljetusalan messut Helsingissä 2015
29.04.2013 20.10Jääkiekon MM-kisajoukkueiden käytössä kahdeksan Scania-bussia
29.04.2013 17.20KATSO KUVAT JA VIDEO! Uuden Mercedes-Benz Arocsin koeajotapahtuma Saksassa Rheinkalkin kaivoksella!
29.04.2013 17.02Maastoliikennelain joukkoistamisen toinen vaihe käyntiin
29.04.2013 16.59Puurakentaminen tarvitsee vetoa ja vientiä
29.04.2013 14.44Kansainväliset ilmastoneuvottelut käynnistyvät Bonnissa uusista lähtökohdista
28.04.2013 16.10Koneyritysten tuloskunto heikko
27.04.2013 22.10mtv3 :Monella metsän perijällä menee sormi suuhun
27.04.2013 11.07Luvassa 75 retkeä kansallispuistoihin
27.04.2013 9.12Historiaa Kuljetus 2013 -näyttelyssä
26.04.2013 20.4326.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 19.04Euroopan metsätalous tarvitsee elinvoimaisia urakointiyrityksiä
26.04.2013 11.261.4 miljoonan raja ylittyy lähitunteina.
26.04.2013 11.15Tukkipankkojen käyttö lisääntyy entisestään, mutta jääkö 10 tonninen pankkotyyppi löysäksi uusilla painoilla ajettaessa.
26.04.2013 10.00Seuraa ja osallistu verkossa: kuulemistilaisuus energiatehokkuusdirektiivistä 26.4.
26.04.2013 0.04Ruukki kasvattaa merkittävästi erikoisteräsliiketoimintaansa ja uudistaa rakennettaan rakentamisen liiketoiminnassa
25.04.2013 15.45Kutsu työnäytökseen Poriin ensi maanantaina 29.4.2013 - Risutekniikka ja UPM ovat yhteistyössä kehittäneet uuden laitteen koneelliseen puunistutukseen
25.04.2013 14.00KUVAKISA! Etsi kuva ja voita vuoden lehtitilaus sekä t-paita!
25.04.2013 13.10Suomen laajin metsäkonetarvikkeiden verkkokauppa Mototarvikkeet.fi täyttää tänä keväänä neljä vuotta!
25.04.2013 13.00Mitat ja massat -direktiivi avataan - SKAL mukana kaluston aerodynamiikan kehityksessä
25.04.2013 9.01Rautaruukki Oyj Osavuosikatsaus 1-3/2013: Tehostamistoimet paransivat kannattavuutta

Näytä lisää »