Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, entistä parempi etu- ja takajousitus sekä moottorin uudet ripustukset vaikuttavat kaikki uuden Volvo FM -mallin erinomaiseen käyttäytymiseen tiellä. Volvo Trucksin alusta-asiantuntijoiden tavoitteena on ollut myös painon optimointi.
- Koska kaikki Volvo FM -versiot ovat nyt selvästi kevyempiä, ne ovat entistä kiinnostavampia painoherkkiä kuljetuksia, kuten säiliö- ja bulkkikuljetuksia, ajaville asiakkaille. He haluavat kuorma-auton, jolla pääsee tasaisesti ja turvallisesti eteenpäin, Claes Nilsson kertoo.
Uuden Volvo FM -mallin tuotanto eurooppalaisille asiakkaille alkaa syyskuussa 2013. Katso videot uudesta Volvo FM -kuorma-autosta osoitteessa http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks.
Ainutlaatuinen ohjausjärjestelmä
Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmässä yhdistyvät ohjausvaihteeseen asennettu, elektronisesti ohjattu sähkömoottori ja hydraulinen ohjaustehostin. Tästä on monenlaista hyötyä kuorma-autonkuljettajalle:
- Pienillä nopeuksilla kuljettaja voi pitää ajoasennon rentona ja tehdä ohjausliikkeitä olkapäiden ja käsivarren lihaksia rasittamatta. Volvo Dynamic Steering keskittää ohjauksen automaattisesti peruutettaessa.
- Järjestelmä kompensoi automaattisesti tienpinnan kallistumat ja sivutuulen, joten kuljettajan on helppo pitää suunta suoraan eteenpäin ilman nykiviä vastaliikkeitä.
- Suuntavakavuus tekee ajokokemuksesta vapautuneen, ja kuorma-auton hallittavuus pysyy erinomaisena kaikilla nopeuksilla.
- Järjestelmä vaimentaa tienpinnan epätasaisuuksien, kuten kuoppien ja halkeamien, aiheuttamat häiriöt.
Kolme ohjattua akselia
Uutena ominaisuutena mukana on myös kolme ohjattua akselia, yksi edessä ja kaksi takana tridem-telillä varustetussa 8x2-alustassa. Kahdella etuakselilla varustetussa 8x2-alustassa ohjattuja akseleita on kaksi edessä ja yksi takana.
- Kuorma-auton kääntösäde on pienempi ilman, että renkaiden tarvitsee pureutua tien pintaan. Tämä sopii täydellisesti ahtaisiin paikkoihin, vaikkapa tuotteiden noutamiseen maatiloilta, Volvo Trucksin alusta-asiantuntija Peter Frleta kertoo.
Asiakkaiden arvostamaa A-Ride-jousitusjärjestelmää voidaan nyt käyttää sekä levy- että rumpujarruilla varustetuissa ajoneuvoissa.
I-See -järjestelmä säästää polttoainetta
Volvo Trucks esittelee sekä uutta tekniikka että uusia palveluita, jotka on suunniteltu pienentämään asiakkaiden kuljetuskustannuksia. I-Shift -vaihtamisjärjestelmää täydentävä I-See -tekniikka on saatavana päivitettynä versiona Volvo FM -kuorma-autoon.
I-See on kehitetty pääasiassa kaukokuljetustehtävien tarpeisiin. Sen avulla polttoainetta voidaan säästää jopa viisi prosenttia. Kun kuorma-autoa ajetaan, järjestelmä kirjaa tienpinnan vaihtelut muistiin elektronisesti.
- Laajennetussa versiossa myös muiden ajoneuvojen tietoja voidaan ladata valmiiksi. Näin I-See -järjestelmästä saadaan täysi hyöty heti reitin ensimmäisellä ajokerralla, I-See -järjestelmän kehitysvastaava Anders Eriksson kertoo.
Järjestelmän kirjaamien tai tietokannasta ladattujen tietojen perusteella vaihteiden vaihtaminen, nopeus ja lisäjarrujen käyttö optimoidaan automaattisesti, kun kuorma-autoa ajetaan samalla reitillä.
Polttoainetta säästävät palvelut
Muita Volvo kuljettajille tarkoitettuja, polttoainetta säästäviä ominaisuuksia ja palveluita ovat muun muassa Dynafleetin Polttoaine ja ympäristö -palvelu, Fuel Advice -palvelu ja Volvo Kuljettajakoulutuksen taloudellisen ajon kurssi.
- Kyse on viime kädessä ajotavasta ja ennakoinnista. Kokemukseen katsomatta kuljettajalla on aina varaa kehittyä ja näin parantaa kuljetusyrityksen kannattavuutta, kuljettajakoulutuksesta ja Fuel Advice -palvelusta vastaava Jarkko Aine kertoo.
Paras mahdollinen käyttöaste
Maailmanluokan laatu on Volvon tunnusmerkki. Uusi Volvo FM -kuorma-auto onkin käynyt läpi järjestelmällisen testaus- ja verifiointiohjelman, jonka olosuhteet vastaavat kuorma-auton todellista työympäristöä.
Koska tuotteen laatu on ensiluokkainen ja kuorma-autossa on vakiona tärkeiden kulutusosien kulumista valvova viestintäyksikkö, Volvo Trucks voi tarjota kuorma-auton omistajalle Uuden Gold-huoltosopimuksen ja takuun 100-prosenttisesta käyttöasteesta.
- Korjaamo voi valvoa kuorma-auton eri osien todellista kulumista tietokoneen välityksellä. Korjaamo voi näin ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen hyvissä ajoin ja sopia huollon yritykselle sopivimpaan ajankohtaan, kuvailee Volvo Trucksin huoltotoimintojen johtaja Christian Gustavsson.
Kattava Euro 6 -moottorien valikoima
Uuden Volvo FM -kuorma-auton yhteydessä tuodaan markkinoille kattava 11- ja 13-litraisten moottorien valikoima. Kaikki versiot täyttävät Euro 6 -määräykset, jotka tulevat voimaan vuoden 2014 alusta. D13-moottori on saatavana 420-500-hevosvoimaisena ja D11-moottori puolestaan 330-450-hevosvoimaisena.
- Olemme kehittäneet SCR (Selective Catalytic Reduction) -tekniikkaa edelleen. Uudet Euro 6 -moottorit ovat paitsi erittäin suorituskykyisiä myös polttoainetaloudellisia, Volvo Trucksin moottorien tuotepäällikkö Astrid Drewsen kertoo.
_____________________________________________
Volvo Trucks tulevat tapahtumat
- 27.3.2013Uusi Volvo FH Kiertue
- Suomi, Finland
- 23.5.2013Kuljetus 2013 -messut
- Lutakonaukio 12, Jyväskylä, Finland
- 9.8.2013Power Truck Show
- Powerpark, Härmä, Finland
- 5.9.2013Maxpo -messut
- Lentokentäntie 50, Hyvinkää, Finland
Lisätietoja:
Juha-Matti Raatikainen, Tuotepäällikkö, p. 050 560 1815, juha-matti.raatikainen@volvo.com
Vesa Soppi, Palvelutuotteet, p. 050 528 9009, vesa.soppi@volvo.com