- Vaikka omalla kuorma-autolla ei olisi ajettu tiettyä mäkeä kertaakaan, ajoneuvo voi silti ottaa täyden hyödyn irti järjestelmästä. Riittää, että joku muu I-See -käyttäjä on ajanut kyseisen tieosuuden, kertoo Christer Pehrsson, kaukokuljetustoiminnoista vastaava liiketoiminta-alueen johtaja.
I-See on kuin autopilotti, joka huolehtii vaihteiden vaihdosta, kiihdytyksestä ja moottorijarrutuksesta mäkisillä teillä mahdollisimman polttoainetehokkaasti. Polttoainetta voi säästyä kaukokuljetuksissa jopa viisi prosenttia.
Kun uudella I-See -versiolla varustettu kuorma-auto ajaa mäkisellä tieosuudella ensimmäisen kerran, paikalliset pinnanvaihtelutiedot lähetetään langattomasti Volvo Trucksin palvelimelle. Niitä ei siis enää tallenneta ainoastaan kuorma-auton paikalliseen muistiin, kuten edellisessä I-See -versiossa.
Kun jokin toinen I-See -järjestelmällä varustettu kuorma-auto ajaa samalla tiellä, järjestelmä saa pinnanvaihtelutiedot palvelimelta automaattisesti. Näin varmistetaan, että vaihteiden vaihdot, kiihdytykset ja jarrutukset tehdään polttoainetehokkaasti jo ensimmäisellä ajokerralla.
Uudella I-See -versiolla varustetuilla kuorma-autoilla on aina uusimmat korkeusvaihtelutiedot käytettävissään kuljetusyrityksestä riippumatta. Tiedot perustuvat täysin todellisiin pinnanvaihtelutietoihin eivätkä karttoihin, jotka saattavat vanhentua ajan kuluessa.
Ensimmäinen I-See -versio julkistettiin uuden Volvo FH -kuorma-auton ja sen monien muiden innovatiivisten toimintojen yhteydessä. Järjestelmän päivitetty versio esitellään jo ennen kuin ensimmäiset uudet kuorma-autot on toimitettu asiakkaille.
- Tavoitteemme on kehittää jatkuvasti tarjontaamme asiakkaan hyväksi, eikä vähiten juuri langattoman tietoliikenteen mahdollisuuksia hyödyntämällä, toteaa Christer Pehrsson.
I-See -järjestelmä säästää polttoainetta pienissä ja suurissa mäissä.
I-See -järjestelmän toimintaperiaate
- I-See on ohjelmistojärjestelmä, joka toimii yhdessä voimansiirtolinjan ja GPS:n kanssa. Se edellyttää, että kuorma-auton vakionopeudensäädin on aktivoituna.
- I-See saa ajoreitin mäkien pinnnavaihtelutiedot Volvo Trucksin palvelimelta.
- Kun I-See havaitsee, että ylämäki on edessä, se lisää ajoneuvon nopeutta. Liike-energian ansiosta kuorma-autolla voidaan ajaa suuremmalla vaihteella pidempään ja samalla vähentää polttoaineenkulutusta lisäävää vaihtamista pienemmälle.
- Kun kuorma-auto on mäen harjalla, I-See välttää kiihdyttämästä tarpeettomasti. Juuri ennen alamäkeä voimansiirtolinja kytketään pois päältä. Kuorma-auto säästää energiaa vapaavaihteella. I-See aloittaa kevyen moottorijarrutuksen hyvissä ajoin ennen alamäen päättymistä.
- Jos alamäen jälkeen tulee heti ylämäki, kuorma-auto pidetään vapaavaihteella liike-energian kartuttamiseksi. Energiaa hyödynnetään sitten ylämäkiosuuden alkupäässä, Christer Pehrsson päättää.
Lisätietoja: Juha-Matti Raatikainen, Tuotepäällikkö, p. 050 560 1815, juha-matti.raatikainen@volvo.com