Hakkapeliitta Test Experience in Ivalo 2013: Raskaan kaluston talvirenkaiden ja All Season -renkaiden ero jarrutusmatkoissa yli 20 prosenttia

25.03.2013 13.10

hakka1.jpg

Nokian kuorma-autonrenkaat järjesti Ivalossa testitapahtuman, jossa testattiin uusien talvirenkaiden ja uusien Keski-Euroopassa tyypillisten All Season -renkaiden käyttäytymistä ja eroja talvisissa olosuhteissa. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Liikennetruvan, Scanian, PNO:n, Oulun Yliopiston, ja Oulun Seudun Ammattiopiston kanssa.

Testitulosten perusteella erot talvirenkaiden ja All Season -renkaiden välillä olivat sekä jarrutusmatkojen että kiihtyvyyden osalta yli 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi. Testiolosuhteet olivat erittäin talviset sillä lämpötila vaihteli testitapahtuman aikana -16 asteesta aina -27 asteeseen saakka. Karkeasti voidaan todeta, että mitä suuremmiksi pakkaslukemat nousevat, sitä pienemmiksi muuttuvat erot renkaiden välillä alustan suuremmasta kitkasta johtuen. Jos testikeliksi olisivat osuneet kaikkein liukkaimmat ja vaativimmat olosuhteet lähellä nollakeliä, olisivat erot rengastusten välillä todennäköisesti nousseet jopa yli 30 prosenttiin.

hakka2.jpgTesteissä käytettiin kahta samanlaista puoliperävaunua, joissa vetoautoina olivat uudet Scaniat. Toisessa ajoneuvoyhdistelmässä alla olivat uudet Nokian Hakkapeliitta Truck F -talvieturenkaat sekä uudet Nokian Hakkapeliitta Truck E -talvivetorenkaat. Toisen ajoneuvoyhdistelmän renkaat olivat tyypillisiä uusia eurooppalaisia All Season -renkaita. Testeissä keskityttiin jarrutusmatkoihin, kiihtyvyyteen sekä ajoneuvoyhdistelmien hallittavuuteen kaksoiskaistanvaihdossa.

Vaihtelevien ja vaativien talvikelien lisääntyminen tuo haasteita myös raskaalle kalustolle

Vuoden 2013 Hakkapeliitta Test Experience -testitapahtuma oli jatkoa vuotta aiemmin järjestetylle tapahtumalle, jossa testattiin uusien ja kuluneiden renkaiden eroja. Testitapahtumien tarkoituksena on parantaa raskaan kaluston liikenneturvallisuutta ja toiminnan tehokkuutta kiinnittämällä huomiota ajoneuvojen rengastuksiin sekä niiden merkitykseen koko ajoneuvon hallittavuuden kannalta. Lisäksi tarkoituksena on luoda alan toimijoiden käyttöön todellista tutkimustietoa siitä, millaiset ominaisuudet tekevät raskaan kaluston talvirenkaasta turvallisen ja tehokkaan vaativissakin olosuhteissa. Tällainen tutkimustieto on erittäin arvokasta myös silloin, kun pohditaan perusteita raskaan kaluston talviajan rengasmääräyksille.

– Tahdomme testitapahtumien avulla edistää raskaan kaluston liikenneturvallisuutta ja tuottavuutta. Aiheesta tarvitaan lisää monipuolista tutkimustietoa, jonka avulla talviajan rengastuksia voidaan jatkossa kehittää entistä turvallisempaan suuntaan, Nokian kuorma-auton renkaiden tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen kertoo.

Hyvän pidon jäisillä ja lumisilla teillä takaavat renkaat ovatkin turvallisuuden lisäksi ehdoton edellytys liikenteen sujuvuudelle ja kuljetusten tehokkuudelle vaativissa talviolosuhteissa. Yllättäen vaihtuvat ja vaativat talvikelit ovat aina olleet tyypillinen osa pohjoista talvea, mutta viime vuosien aikana talviolosuhteet ovat jatkuvasti yleistyneet kaikkialla Euroopassa. Entistä vaativammat olosuhteet ovat viime vuosina aiheuttaneet ikäviä yllätyksiä Euroopan liikenteessä, joten ajoneuvojen rengastuksiin onkin syytä kiinnittää huomiota kaikkialla Euroopassa liikuttaessa.

hakka3.jpgErot keskimääräisissä jarrutus- ja kiihdytysmatkoissa yli 20 prosenttia

Jarrutusmatkatesteissä ajoneuvoyhdistelmät tekivät jarrutuksia eri alkunopeuksista. Keskimääräinen jarrutusmatkan ero ajoneuvoyhdistelmien välillä oli yli 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi. Myös tienpinnalla oli huomattava merkitys jarrutusmatkoihin, sillä pakatulla lumella jarrutusmatkat olivat yli 30 prosenttia lyhyempiä kuin kiillottuneella polanteella. Aiempien testien perusteella tällainen ero jarrutusmatkoissa aiheuttaa yli 35 km/h törmäysnopeuden huonommilla renkailla.

Myös kiihdytyskokeessa erot ajoneuvoyhdistelmien välillä olivat keskimäärin yli 20 prosenttia. Mitä enemmän lunta tien pinnalla on, sitä suurempia ovat erot kiihdytysmatkoissa. Kiihdytyskokeen tuloksia tarkasteltaessa on hyvä huomata, että samat renkaan ominaisuudet ovat tärkeitä myös ajoneuvon liikkeelle lähdössä sekä mäennousukykyä arvioitaessa. Mitä parempi renkaiden vetopito on, sitä varmemmin niillä pääsee liikkeelle ja pystyy nousemaan liukkaallakin kelillä myös jyrkkien mäkien päälle.

Ympäri Eurooppaa on viime vuosien aikoina nähty lumimyrskyjä, joissa raskasta kalustoa on juuttunut jyrkkiin mäkiin tai risteyksiin uudestaan liikkeelle lähdettäessä. Tämä puurouttaa liikennettä, aiheuttaa ruuhkia ja johtaa pahimmissa tapauksissa jopa onnettomuuksiin. Vaikeissakin talvioloissa moitteettomasti toimivat renkaat ovat ehdoton vaatimus sille, että kuljetukset toimivat ajallaan ja turvallisesti.

Hyvät talvirenkaat toimivat myös yllättävissä tilanteissa

Testitapahtumassa tehtiin jarrutusmatkojen ja kiihtyvyyskokeen lisäksi testejä myös kaksoiskaistanvaihdosta. Ajoneuvoyhdistelmien kuljettajina toimineet, erittäin kokeneet, Oulun Seudun Ammattiopiston ajo-opettajat kommentoivat omia tuntumiaan testistä tuoreeltaan. Kuljettajien ajoneuvoja vaihdeltiin testien aikana, joten molemmat kuljettajat saivat tuntumaa molemmilla rengastuksilla.

Kuljettajien mukaan talvirenkailla oli helppo ajaa radan läpi ja pitää ajoneuvoyhdistelmä keskellä rataa. Ajoneuvoyhdistelmän ohjaustuntuma oli hyvä, joskin hyvä pito teki liikkeistä hieman teräviä. Keski-eurooppalaisilla All Season -renkailla ajoneuvoyhdistelmä tuntui kokonaisuudessaan liukkaalta ja irtonaiselta. Tällä yhdistelmällä ajaminen vaati erityistä huolellisuutta ja ajolinjan tarkkaa valintaa.

All Season -renkailla varustetun ajoneuvoyhdistelmän hallinnassa esiintyi ongelmia myös kaarreajossa. Tällöin erityisesti vetorenkaiden pidolla on oleellinen merkitys, jotta voidaan välttää ajoneuvon linkkuun meneminen äkkinäisiä ohjausliikkeitä tehtäessä. Kaiken kaikkiaan hyvät talvirenkaat toimivat luotettavasti myös silloin, kun kaikkea ei voinut ennakoida ja joutui tekemään äkkinäisiä ohjausliikkeitä.

- Kahden vuoden testitulosten perusteella voidaan sanoa, että rengasvalinnalla voidaan vaikuttaa merkittävästi raskaan kaluston ajoturvallisuuteen ja tuottavuuteen. Usein erityistä huomiota kiinnitetään pelkästään vetorenkaisiin, mutta pitäisi huomioida että yhdistelmän massasta yli puolet on perävaunussa. Siksi myös perävaununrenkailla on oleellinen merkitys yhdistelmän käyttäytymiseen. Hyvät talvirenkaat sekä vetoautossa että perävaunussa ovatkin testien perusteella ehdottomasti turvallisen talviajon edellytys, summaa Siltanen.

Tärkeimmät testitulokset:

* Jarrutusmatkat olivat keskimäärin 20 prosenttia pidemmät All Season -renkailla verrattuna talvirenkaisiin.

* Ero kiihdytysmatkassa oli keskimäärin 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi.

* Talvirenkailla varustettua ajoneuvoyhdistelmää oli helppo hallita kaksoiskaistanvaihdossa ja ajoneuvoyhdistelmä oli helppo pitää keskellä rataa.

* All Season -renkailla varustettu ajoneuvoyhdistelmä tuntui kaksoiskaistanvaihdossa irtonaiselta ja kokonaisuudessaan liukkaalta.

Testitapahtumien esitykset, kuvat ja videot:

www.nokiantyres.com/TruckTest2013

www.nokiantyres.com/TruckTest2012 

21.05.2013 11.32Puunhankinnan kilpailukykyä edistetään yhteisellä korjuu- ja metsänhoitosovelluksella
21.05.2013 11.28Keskustelu Urho Kekkosen kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmasta käynnistyy verkossa
21.05.2013 7.20Raskassarja-ketju kasvaa Etelä-Pohjanmaalla - Tavo avaa myymälän Seinäjoelle
21.05.2013 6.51Kutsu: Litra päivässä Kummiyrityksellä toiminnan kattava ympäristöohjelma - tervetuloa julkistamistilaisuuteen 23.5.2013 klo 13.00
21.05.2013Kivircok
20.05.2013 13.24Monipuolinen METSO lentää yhteistyön siivittämänä
20.05.2013 9.30Puunkuormaajamestari 2013 alkukilpailussa ennätykselliset 1059 kilpailijaa! KATSÄ TÄSTÄ FINAALIIN PÄÄSSEET!
20.05.2013 7.29Volvo Trucks on uudistanut koko kuorma-automallistonsa kahdeksan kuukauden aikana
20.05.2013 7.01Uusi Volvo FH 16 kiertueen päätösviikko - Huomenna ja keskiviikkona Jyväslylä
20.05.2013 6.15Vuoden tärkein kuljetusalan tapahtuma!
19.05.2013 18.10Ellivuori täyttyi metsäasioista
19.05.2013 0.10Einari Vidgrénin Säätiö jakoi tunnustuksia metsäalan osaajille
18.05.2013 12.00PP-Hydraulics Oy vietti syntymäpäiviään
18.05.2013 7.00Metsähallituksen talousmetsät turvaavat metsäluonnon monimuotoisuutta
17.05.2013 15.39Ympäristöministeriö käynnisti kaivosten stressitestit
17.05.2013 9.32Laki tieliikenteen yrittäjäkuljettajien työajan säätelystä voimaan kesäkuussa
17.05.2013 1.24Kutsu: Uusi tavaraliikennelaki tuo kuljetusten tilaajalle lisää vastuuta - mitä se tarkoittaa? Tervetuloa tilaisuuteen 23.5.2013 noin klo 13.45
17.05.2013 0.47Vapaavuori: Suomen vaikea taloustilanne jatkuu, keinot sen mukaan
16.05.2013 14.10KATSO TÄSTÄ VIDEO! Ponssen täysin uusi harvesteri tulossa markkinoille...
16.05.2013 11.20Paljon tarpeellista tavaraa ja iso joukko näytteilleasettajia Komatsu Forestin Pirkkala-päivässä huomenna perjantaina 17.5.
16.05.2013 10.12Suomi saavuttamassa Kioton pöytäkirjan ensimmäisen kauden tavoitteen päästöjen vähentämiseksi
16.05.2013 6.22Mitäpäs jos siirryttäisiinkin puunajossa eurorekkoihin.
15.05.2013 17.26Tekniikan edistämissäätiö jakoi 700 000 euroa apurahoja
15.05.2013 8.18YLE: Ulkomailta tuodaan ekologista puuta, koska kotimaasta ei saa
15.05.2013 7.02Läpimurtoteknologioita tiimityönä
15.05.2013 0.10Ministeri Kyllönen: Liikennealalla tarvitaan uudenlaisia palveluja ja innovaatioita
14.05.2013 17.16Patruunamäärää rajoitetaan kaikkien lintujen ja joidenkin eläinlajien metsästyksessä
14.05.2013 13.02Katso A-studion uutispaketti superrekkojen maantierasituspropagandasta....puu76.
14.05.2013 7.52Luvattomasti valmistetut tai maahantuodut mallit voidaan hävittää tai takavarikoida
13.05.2013 14.20Raskoneen toimitusjohtaja vaihtuu
13.05.2013 12.44Ulkoministeri Tuomioja Arktisen neuvoston kokoukseen Kiirunaan
13.05.2013 8.30Puunkuormajamestari -kisan viimeinen viikko alkaa: huomenna 14.5. Nivala, 15.5. Pietarsaari, 16.5. Seinäjoki ja 17.5. Haapamäki
12.05.2013 13.40Kinnaskoski Oy tehostaa toimintaansa PiiMega TimberPro järjestelmällä
12.05.2013 13.20Metsäteollisuus tammi-maaliskuussa 2013: Talouden taantuma heikensi kysyntää päämarkkina-alueilla
12.05.2013 13.00Ranskassa puu tulee kaupunkirakentamiseen
12.05.2013 1.54Esittelemme tänään klo.11:00 puunkuljetuksen "Supersuden".
11.05.2013 16.10Jos Ruotsiin haluat mennä nyt - takuulla yllätyt!
11.05.2013 15.4364,68 ja 76 tonniset puutavarayhdistelmämallit. - Hyvät ja pahat.
11.05.2013 5.43Työryhmä: Liikenteen öljyriippuvuus katkaistava
11.05.2013 1.55Puutavara-auton kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu ratkennut.
10.05.2013 21.09Liikenteen ja viestinnän julkinen tieto koko yhteiskunnan käyttöön
10.05.2013 12.49Suomessa pitäisi keskittyä nyt toimenpiteisiin, joilla teollisuuden kustannustaakkaa kevennetään nopeavaikutteisesti
10.05.2013 7.57Totuus on tämä : "Kokonaispainojen korotukset pienentävät maanteitten rasituksia".puu76
09.05.2013 14.00Premium Truck Racing 2013 - vähän polttoainetta, paljon jännitystä
09.05.2013 12.20Komatsu 895 -kuormakone ensivisiitillä Suomessa Pirkkala-päivänä 17.5.2013
09.05.2013 11.00Toyota Material Handling Finland Oy Nimitystiedote 8.5.2013
08.05.2013 14.44Huhtikuussa puukauppa jatkui tasaisena - raaka-ainekustannukset edelleen korkealla
08.05.2013 11.02Mennään eikä meinata -kampanja kutsuu suomalaiset luontoon ja liikkeelle
08.05.2013 10.35Metsänhoitoyhdistysten toiminta uudistuu
08.05.2013 10.32Uusien liikennehankkeiden aloitusvuodet sovittu
08.05.2013 7.02Koneosapalvelu Oy avaa uusia ParkerStore-pisteitä - avajaiset Imatralla 15.5. ja Helsingissä 24.5.
07.05.2013 13.29Ruukin energiapaneeleille VTT:n sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa
07.05.2013 7.01Polttoainesäästöä ja liikenneturvallisuutta : EU-virkamiehet suunnittelivat tulevaisuuden rekan
06.05.2013 12.10Interweighing -vaakamessut Shanghaissa - Tamtronin Pentti Asikainen sai kunnian olla mukana avaamassa messuja
06.05.2013 10.30MTV3: -Ei ole tarkoituksenmukaistakaan mennä näin isoilla autoilla joka paikkaan, sanoo Raimo Tapio.
06.05.2013 5.10Metsäalan Ammattilehti 2/13 painetaan 14.5. - vielä ehdit mukaan ilmoituksella tai artikkelilla!
05.05.2013 16.02Worldtrucker - raskaan kaluston kuljettajien kohtauspaikka verkossa on saanut mobiilisovelluksen
05.05.2013 15.55Elmia Wood 2013: Uutuudet ja innovaatiot täyttävät metsän
05.05.2013 12.45Sisu Works+ tienhoitoauton esittely Suomussalmella 7.5. ja Kajaanissa 8.5.
05.05.2013 12.05KATSO TÄSTÄ KUVAT! Sisu-myyntipisteen avajaiset Vantaan Raskoneella keräsi laajasti kuorma-autoväkeä
05.05.2013 3.40KATSO TÄSTÄ 600 KUVAA BAUMASTA!
04.05.2013 12.00Scania Trucking and Rolling Jyväskylässä 24.5.2013
04.05.2013 6.20Tarkkana suojatiellä -päivä huomenna 6.5.2013
04.05.2013 5.03Kiinikkeitten pulttiliitokset........XXL:14/30.
03.05.2013 19.43Ilmastoneuvottelut Bonnissa päättyvät tänään
03.05.2013 11.36Ministeri Kyllönen: Tehdään suojateistä nimensä veroisia
02.05.2013 13.30Koneellisen taimikonhoidon työnäytös Kangasalla huomenna 3.5.
02.05.2013 12.50Hiab nimittää Carl Gustaf Göranssonin Markets-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi
02.05.2013 11.15Uusi DINO 105TL - Kevyt ja monipuolinen nostin
02.05.2013 9.05KATSO VIDEOT! Uusi Diamant 2000 -suurtehohakkuri kulkee huimaa vauhtia
02.05.2013 7.30Logset työnäytös perjantaina 3.5. klo 9-16 Iitin Vuolenkoskella
01.05.2013 12.00Rautaruukki ja Ruukki Group sopineet nimikiistansa - Ruukki Group vaihtaa nimensä
01.05.2013 7.52XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
01.05.2013 7.00Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
30.04.2013 14.15Osallistu Tavaraliikennetietäjä 2013 -kilpailuun
30.04.2013 10.33Saimaannorpan pesintä onnistui: laskennoissa havaittiin 60 kuuttia
30.04.2013 1.40Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013Kansainväliset kuljetusalan messut Helsingissä 2015
29.04.2013 20.10Jääkiekon MM-kisajoukkueiden käytössä kahdeksan Scania-bussia
29.04.2013 17.20KATSO KUVAT JA VIDEO! Uuden Mercedes-Benz Arocsin koeajotapahtuma Saksassa Rheinkalkin kaivoksella!
29.04.2013 17.02Maastoliikennelain joukkoistamisen toinen vaihe käyntiin
29.04.2013 16.59Puurakentaminen tarvitsee vetoa ja vientiä
29.04.2013 14.44Kansainväliset ilmastoneuvottelut käynnistyvät Bonnissa uusista lähtökohdista
28.04.2013 16.10Koneyritysten tuloskunto heikko
27.04.2013 22.10mtv3 :Monella metsän perijällä menee sormi suuhun
27.04.2013 11.07Luvassa 75 retkeä kansallispuistoihin
27.04.2013 9.12Historiaa Kuljetus 2013 -näyttelyssä
26.04.2013 20.4326.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 19.04Euroopan metsätalous tarvitsee elinvoimaisia urakointiyrityksiä
26.04.2013 11.261.4 miljoonan raja ylittyy lähitunteina.
26.04.2013 11.15Tukkipankkojen käyttö lisääntyy entisestään, mutta jääkö 10 tonninen pankkotyyppi löysäksi uusilla painoilla ajettaessa.
26.04.2013 10.00Seuraa ja osallistu verkossa: kuulemistilaisuus energiatehokkuusdirektiivistä 26.4.
26.04.2013 0.04Ruukki kasvattaa merkittävästi erikoisteräsliiketoimintaansa ja uudistaa rakennettaan rakentamisen liiketoiminnassa
25.04.2013 15.45Kutsu työnäytökseen Poriin ensi maanantaina 29.4.2013 - Risutekniikka ja UPM ovat yhteistyössä kehittäneet uuden laitteen koneelliseen puunistutukseen
25.04.2013 14.00KUVAKISA! Etsi kuva ja voita vuoden lehtitilaus sekä t-paita!
25.04.2013 13.10Suomen laajin metsäkonetarvikkeiden verkkokauppa Mototarvikkeet.fi täyttää tänä keväänä neljä vuotta!
25.04.2013 13.00Mitat ja massat -direktiivi avataan - SKAL mukana kaluston aerodynamiikan kehityksessä
25.04.2013 9.01Rautaruukki Oyj Osavuosikatsaus 1-3/2013: Tehostamistoimet paransivat kannattavuutta
25.04.2013 0.07Uusi kuvakisa julkaistaan tänään kello 14 Kivirock.fi:ssä
24.04.2013 11.10Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2013

Näytä lisää »