Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen silloista kymmenisen prosenttia eli noin sata siltaa tullee vaatimaan muutoksia uusien rekkojen varalta. Liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen johtaja Anders Östergård sanoo, että rekkojen suurempaan kokoon ollaan jo varautumassa.
- Ensiksi me käymme jokaisen sillan läpi ja katsomme, kestävätkö ne suuremman painon. Jos eivät kestä, niin sillalle laitetaan 60 tonnin painorajoitus. Siltojen korkeuksissa meillä on ollut ajovara 40 senttiä. Sillat ovat periaatteesa 4,6 metriä korkeita ja rekka saa nyt olla 4,2 korkea, joten siinä on 40 senttiä ajovaraa.
Kun ajovarasta supistetaan 20 senttiä pois, niin jokaisen sillan kohdalla joutuu Östergårdin mukaan miettimään, onko sen alla olevaan tiehen laitettu päällystettä lisää, eli kuinka paljon sitä ajovaraa oikeasti on.