OHK:Kolmeakselisen auton suurimman sallitun massan korottaminen 26 tonnista 28 tonniin

13.04.2013 19.58

Johdanto

Lainsäädännön muutosehdotuksessa esitetään, että kolmeakselisen kuorma-auton suurin sallittu massa korotettaisiin määräajaksi nykyisestä 26 tonnista 28 tonniin. Tämä tarkoittaa, että nykyisiä kolmeakselisia kuorma-autoja voitaisiin käyttää viisi (5) vuotta kahdella (2) tonnilla korotetuilla massoilla. Kuitenkaan ehdotuksessa ei mainita mitään tällaisen auton taka-akselistomassan korotuksesta, mikä on tulkittavissa siten, että sen maksimiarvo olisi edelleen 19 tonnia. Tästä seuraa, että etuakselille tulisi silloin yhdeksän (9) tonnia.

Koska kysymyksessä on nimenomaan nykyinen jo käytössä oleva kalusto sellaisenaan kuin se nykyisin on mittoineen, on syytä tarkastella, miten tuollainen toimenpide onnistuisi.

Valitaan esimerkiksi nykyinen erittäin tyypillinen kuorma-auto vetotavaltaan 6x2, jossa on siis nostoteli ja lisäksi tässä tapauksessa molemmat teliakselit on varustettu paripyörin. Sen perusakseliväli on 4.75 m ja rungon takaylitys viimeisen akselin pyörän navasta 2.50 m. Tässä paikassa on perävaunun vetokytkin. Varsinainen kuormatila ulottuu tästä vielä 0.125 m pidemmälle. Kuormatilan kokonaispituus on standardi 7.82 m. Tällainen kuorma-auto on tyypillinen kappaletavarakuljetuksissa.

Massajakautumat ja mitat: 

Nykytilanne

Nykyisen tyyppiauton massa- ja mittalaskelma on esitetty kuvassa 1. Kokonaismassan ollessa 26 tonnia se jakautuu siten, että etuakselille tulee tasan seitsemän (7) tonnia ja taka-akselistolle (telille) tasan 19 tonnia. Tienpidon kannalta tarkasteltuna tämän auton kuormitus on 1.688 ekvivalenttiakselia ja ominaiskuormitus 8.988 t/ekvivalenttiakseli.

Suurimman sallitun massan korottaminen 28 tonniin

Jotta ko. esimerkkiauton massa 28 tonnia kohdistuisi siten, että taka-akselistolle jäisi sallittu 19 tonnia ja etuakselille yhdeksän (9) tonnia, pitäisi auton kuormatilaa lyhentää takaa 1.012 m, jolloin se tulisi rungon takapäästä 0.887 m sisäpuolelle. Autossa olisi silloin 2.7144 ekvivalenttiakselia ja sen ominaiskuormitus olisi 6.436 t/ekvivalenttiakseli. Tapaus on esitetty kuvassa 2

On kuitenkin selvää, että tuolloin myös runkoa jouduttaisiin lyhentämään, ja sen takaylitys viimeisen akselin pyörän navasta olisi silloin 1.509 m. Kaiken kaikkiaan auto siis lyhenisi noin yhden (1) metrin. Tämän auton ekvivalenttiakselien määrä olisi tietenkin sama kuin edellä, mutta ominaiskuormitus paranisi hiukan, koska rungon lyhentämisen johdosta oma massa vielä hieman pienenisi ja hyötykuorma saman verran suurenisi. Ominaiskuormitus olisi silloin 6.454 on t/ekvivalenttiakseli. Tapaus on esitetty kuvassa 3.

Jotta tällaiseen massajakautumaan päästäisiin, pitää siis auton rakennetta muuttaa eli ts. autoa lyhentää noin metrillä. Onko tässä mitään järkeä?

Jos nykyiseen autoon lisätään kuormaa kaksi (2) tonnia siten, että se jakautuu myös tasan kuormatilan pituudelle kuten peruskuormakin, 28 tonnin kokonaismassa jakautuu niin, että etuakselille tulee 7.212 tonnin ja taka-akselistolle 20.788 tonnia, ts. siis tuosta kahdesta (2) tonnista kohdistuisi etuakselille vain 212 kg. Lähes kaikki tästä lisäkuormasta kohdistuisi taka-akselistolle. Tämän auton ekvivalenttiakseliluku olisi 2.2548 ja ominaiskuormitus 7.659 t/ekvivalenttiakseli eli lähes 19 % parempi kuin massajakautumalla 9/19 tonnia. Tapaus on esitetty kuvassa 4.

On perusteltua, että suurin sallittu telimassa olisi tasaluku tonneina, ja niinpä taka-akselistolle voitaisiin sallia 21 tonnin telimassa, jolloin etuakselille jäisi 7 tonnia. Tapaus on hyvin lähellä edellistä. Kuormatilan pituus muuttuisi vähän; se olisi 7.940 m 7.820 m:n sijasta. Auton ekvivalenttiakseliluku olisi 2.2465 ja ominaiskuormitus 7.676 t/ekvivalenttiakseli. Tapaus on esitetty kuvassa 5.

Lopuksi kuvassa 6. on esitetty tapaus, jossa tiekuormitus olisi optimissaan. Ekvivalenttiakseliluku olisi 2.2456 ja ominaiskuormitus 7.674 t/ekvivalenttiakseli. Tällöin 28 tonnin massa jakautuisi niin, että eteen tulisi 6.9 tonnia ja taakse 21.1 tonnia.
Tämä on absoluuttinen optimi 28 tonnin kokonaismassalla, mutta silti se on kuitenkin vielä melkein 15 % huonompi kuin nykyinen tilanne, jossa kokonaismassa on vain 26 tonnia.

Johtopäätökset

Jos ja kun kolmeakselisen kuorma-auton suurinta sallittua massaa korotetaan 26 t -> 28 t, on kuten edellä on todettu päivänselvää, ettei se voi edes teknisistä syistä tapahtua siten, että taka-akseliston massa pysyisi nykyisessä 19 tonnissa. Nykyistä kalustoa ei voida ryhtyä ”sahaamaan”, eikä tämä muutoinkaan ole mielekästä edes tienpidon kannalta. On tietenkin selvää, että 26 tonnin kolmeakselinen auto on tienpidon kannalta kautta linjan edullisempi kuin 28 tonnin kolmeakselinen auto ilman perävaunua käytettynä, mutta jos sillä vedetään perävaunua, tilanne on toisinpäin. Kappaletavaraliikenteessä käytetään nykyisin hyvin yleisesti kolmeakselista autoa ja viisiakselista perävaunua, jolloin akseleita yhdistelmässä on yhteensä kahdeksan (8). Perävaunussa on silloin yksittäisrengastus. Nykyisin tällaisen yhdistelmän suurin sallittu massa on 60 tonnia, mutta ehdotuksen mukaan se olisi 68 tonnia. Näin suurta massaa harvoin tarvitaan, sillä tämän tavaralajin osalta tila loppuu yleensä ennen kuin yhdistelmän kantavuus. Viimeksi suoritetussa kenttämittauksessa (tosin jo vuonna 1998) ajoneuvoyhdistelmien, jotka koostuivat kuorma-autosta ja varsinaisesta perävaunusta, keskimääräinen massa tyhjät yhdistelmät mukaan luettuina oli hieman vajaa 50 tonnia ja kappaletavaraliikenteen yhdistelmien vielä tätäkin vähemmän. Näin ollen kappaletavaraliikenteen osalta ei ole tarvetta pääsääntöisesti 76 tonnin yhdistelmämassaan, vaan tuo 68 tonnia riittää varmasti.

Tämä rajahan saavutettaisiin jo nykyisellä konfiguraatiolla yksinkertaisesti vain sallimalla ”täydet” akseli- ja telimassat. Tällöin auton suurin sallittu massa olisi 26 tonnia ja perävaunun 42 tonnia. Ehdotus tähtää siihen, että auton massa olisi 28 tonnia ja perävaunun 40 tonnia.. Ensiksi mainitun yhdistelmän laskelma on esitetty kuvassa 7 ja jälkimmäisen laskelma on kuvassa 8, jolloin lähtökohtana on, että auton taka-akselistomassa olisi 21 tonnia.

Nämä laskelmat osoittavat, että kuvan 8 yhdistelmä 28+40 tonnia on tienpidon kannalta parempi kuin kuvan 7 yhdistelmä 26+42 tonnia. Edellisen ominaiskuormitus on 7.52 t/ekvivalenttiakseli ja jälkimmäisen 8.114 t/ekvivalenttiakseli. Liikenneturvallisuusnäkökohdat puoltavat myös tätä jälkimmäistä yhdistelmää, jolloin perävaunun ja auton massan suhde pienenee.

Mitä sitten tulevaisuudessa tapahtuu kolmeakselisille autoille ehdotetulla politiikalla, on hämärän peitossa. Mille massoille nämä autot rekisteröidään? Tästä riippuu myös autosta maksettava käyttövoimavero, vaikkei se enää suuren suuri olekaan. Yleensähän autot rekisteröidään niille massoille, joihin tekniset ominaisuudet antavat mahdollisuuden jo pelkästään käyttövoimaveron maksimoimiseksi. Tämähän on ollut ainakin tähänastinen käytäntö. Olisi kuitenkin varsin epäoikeudenmukaista, jos vero perittäisiin sellaisesta massasta, jota käytännössä ei kuitenkaan voida saavuttaa auton mittojen johdosta. 

Varmaa on kuitenkin, että näitä kolmeakselisia autoja maailmalla tuotetaan. Maailman autotehtaat eivät lähde muuttamaan mittoja (lyhentämään) Suomen lainsäädännön johdosta. Onko tarkoitus, että niistä tulisi epäkurantteja Suomessa? Eikö tämä, jos mikä ole omiaan aiheuttamaan markkinahäiriöitä?

Edellä mainitun perusteella on syytä harkita uudelleen tuon 28 tonnin määräaikaisuutta. Edellä olevat seikat osoittavat, että kolmeakselisen auton 28 tonnin maksimimassa tulee tehdä pysyväksi siten, että auton kaksiakseliselle telille ainakin silloin, kun molemmat sen akselit on varustettu paripyörin, sallitaan 21 tonnin telimassa. Tällöin käytännössä autot mitat pysyvät ennallaan ja nykyiset autot säilyvät kurantteina.

Kolmeakselisten autojen lyhentämisestä, joka olisi edellytys, jos taka-akselistolle sallittaisiin vain 19 tonnia, olisi lisäksi haittaa seuraavasti: kuormatila pienenisi ja sitähän juuri tarvitaan kappaletavaran kuljetuksissa auton takaylityksen pienentäminen huonontaa yhdistelmän kääntyvyyttä yhdistelmän peruutettavuus huononee auton takaylityksen lyhentyessä

Em. seikkojen perusteella on perusteltua säätää kolmeakselisen kuorma-auton suurimmaksi sallituksi massaksi 28 tonnia pysyvästi ja sen taka-akseliston suurimmaksi sallituksi massaksi 21 tonnia.

Lisäksi se, mikä koskee kolmeakselisia autoja, koskee myös kaksiakselisia autoja. Suurimman sallitun massan korottaminen 18 tonnista 20 tonniin ei myöskään onnistu niin, että tuon kahden (2) tonnin lisä kohdistuisi pelkästään etuakselille. Kaksiakselisen auton merkitys on suurin puoliperävaunun vetoautona, jolloin akselivälit ovat välillä 3.6 – 3.8 m. Nämä tapaukset pitäisi tarkastella erikseen.

                     

ohk1.pngKuva 1. Nykytilanteen mukainen kolmeakselinen kuorma-auto. Massa edessä 7 t ja takana 19 t, yhteensä 26 t

ohk2.pngKuva 2. Nykytilanteen mukainen kolmeakselinen kuorma-auto muunnettuna siten, että massa edessä on 9 t ja takana 19 t, yhteensä 28 t

ohk3.pngKuva 3. Nykytilanteen mukainen kolmeakselinen kuorma-auto muunnettuna siten, että massa edessä on 9 t ja takana 19 t, yhteensä 28 t. Runko lyhennetty

ohk4.pngKuva 4. Nykyinen kolmeakselinen kuorma-auto kuormattuna siten, että kokonaismassa on 28 t. Edessä 7.212 t ja takana 20.788 t.

 

ohk5.pngKuva 5. Nykyisen auton kuormatilan mitoitus, kun edessä on 7 t ja takana 21 t, yhteensä 28 t.

ohk6.pngKuva 6. Nykyisen auton mitoitus tiekuormituksen optimitilanteessa. Edessä 6.9 t ja takana 21.1 t, yhteensä 28 t

ohk7.png

Kuva 7. Nykyinen auto ja 5-akselinen perävaunu; auto 26 t ja perävaunu 42 t. Perävaunussa yksittäisrengastus. Tien ominaiskuormitus 7.522 t/ekv.akseli

ohk_8.png

Kuva 8. Nykymittojen mukainen auto ja 5-akselinen perävaunu; auto 28 t ja perävaunu 40 t. Perävaunussa yksittäisrengastus. Auton telimassa 21 t. Tien ominaiskuormitus 8.114 t/ekv.akseli

Alkuperäiskokoiset kuvat albumissa / Nippu lisää

21.05.2013 22.47Uusi XX Magazine ilmestynyt
21.05.2013 22.43Valtatie 8 perusparannus käynnistetään
21.05.2013 19.14Ihalainen nuorisotakuusta: Yhdenkin nuoren palkkaaminen yhteiskunnallinen teko
21.05.2013 19.10Toukokuun Eurooppa-neuvostossa aiheina energia ja verotus
21.05.2013 15.10Puutavaran kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu on ratkennut - palkittavat julkistetaan perjantaina 24.5.2013 Jyväskylässä Kuljetus 2013 -messujen yhteydessä
21.05.2013 11.50Hiab esittelee uusia tuotteita Kuljetus 2013 -messuilla Jyväskylässä 23.-25.5.
21.05.2013 11.33LUE TÄSTÄ, NYT MYÖS iPADILLA! Uusi toukokuun jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti 2/13 on ilmestynyt!
21.05.2013 11.32Puunhankinnan kilpailukykyä edistetään yhteisellä korjuu- ja metsänhoitosovelluksella
21.05.2013 11.28Keskustelu Urho Kekkosen kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmasta käynnistyy verkossa
21.05.2013 7.20Raskassarja-ketju kasvaa Etelä-Pohjanmaalla - Tavo avaa myymälän Seinäjoelle
21.05.2013 6.51Kutsu: Litra päivässä Kummiyrityksellä toiminnan kattava ympäristöohjelma - tervetuloa julkistamistilaisuuteen 23.5.2013 klo 13.00
21.05.2013Kivircok
20.05.2013 13.24Monipuolinen METSO lentää yhteistyön siivittämänä
20.05.2013 9.30Puunkuormaajamestari 2013 alkukilpailussa ennätykselliset 1059 kilpailijaa! KATSÄ TÄSTÄ FINAALIIN PÄÄSSEET!
20.05.2013 7.29Volvo Trucks on uudistanut koko kuorma-automallistonsa kahdeksan kuukauden aikana
20.05.2013 7.01Uusi Volvo FH 16 kiertueen päätösviikko - Huomenna ja keskiviikkona Jyväslylä
20.05.2013 6.15Vuoden tärkein kuljetusalan tapahtuma!
19.05.2013 18.10Ellivuori täyttyi metsäasioista
19.05.2013 0.10Einari Vidgrénin Säätiö jakoi tunnustuksia metsäalan osaajille
18.05.2013 12.00PP-Hydraulics Oy vietti syntymäpäiviään
18.05.2013 7.00Metsähallituksen talousmetsät turvaavat metsäluonnon monimuotoisuutta
17.05.2013 15.39Ympäristöministeriö käynnisti kaivosten stressitestit
17.05.2013 9.32Laki tieliikenteen yrittäjäkuljettajien työajan säätelystä voimaan kesäkuussa
17.05.2013 1.24Kutsu: Uusi tavaraliikennelaki tuo kuljetusten tilaajalle lisää vastuuta - mitä se tarkoittaa? Tervetuloa tilaisuuteen 23.5.2013 noin klo 13.45
17.05.2013 0.47Vapaavuori: Suomen vaikea taloustilanne jatkuu, keinot sen mukaan
16.05.2013 14.10KATSO TÄSTÄ VIDEO! Ponssen täysin uusi harvesteri tulossa markkinoille...
16.05.2013 11.20Paljon tarpeellista tavaraa ja iso joukko näytteilleasettajia Komatsu Forestin Pirkkala-päivässä huomenna perjantaina 17.5.
16.05.2013 10.12Suomi saavuttamassa Kioton pöytäkirjan ensimmäisen kauden tavoitteen päästöjen vähentämiseksi
16.05.2013 6.22Mitäpäs jos siirryttäisiinkin puunajossa eurorekkoihin.
15.05.2013 17.26Tekniikan edistämissäätiö jakoi 700 000 euroa apurahoja
15.05.2013 8.18YLE: Ulkomailta tuodaan ekologista puuta, koska kotimaasta ei saa
15.05.2013 7.02Läpimurtoteknologioita tiimityönä
15.05.2013 0.10Ministeri Kyllönen: Liikennealalla tarvitaan uudenlaisia palveluja ja innovaatioita
14.05.2013 17.16Patruunamäärää rajoitetaan kaikkien lintujen ja joidenkin eläinlajien metsästyksessä
14.05.2013 13.02Katso A-studion uutispaketti superrekkojen maantierasituspropagandasta....puu76.
14.05.2013 7.52Luvattomasti valmistetut tai maahantuodut mallit voidaan hävittää tai takavarikoida
13.05.2013 14.20Raskoneen toimitusjohtaja vaihtuu
13.05.2013 12.44Ulkoministeri Tuomioja Arktisen neuvoston kokoukseen Kiirunaan
13.05.2013 8.30Puunkuormajamestari -kisan viimeinen viikko alkaa: huomenna 14.5. Nivala, 15.5. Pietarsaari, 16.5. Seinäjoki ja 17.5. Haapamäki
12.05.2013 13.40Kinnaskoski Oy tehostaa toimintaansa PiiMega TimberPro järjestelmällä
12.05.2013 13.20Metsäteollisuus tammi-maaliskuussa 2013: Talouden taantuma heikensi kysyntää päämarkkina-alueilla
12.05.2013 13.00Ranskassa puu tulee kaupunkirakentamiseen
12.05.2013 1.54Esittelemme tänään klo.11:00 puunkuljetuksen "Supersuden".
11.05.2013 16.10Jos Ruotsiin haluat mennä nyt - takuulla yllätyt!
11.05.2013 15.4364,68 ja 76 tonniset puutavarayhdistelmämallit. - Hyvät ja pahat.
11.05.2013 5.43Työryhmä: Liikenteen öljyriippuvuus katkaistava
11.05.2013 1.55Puutavara-auton kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu ratkennut.
10.05.2013 21.09Liikenteen ja viestinnän julkinen tieto koko yhteiskunnan käyttöön
10.05.2013 12.49Suomessa pitäisi keskittyä nyt toimenpiteisiin, joilla teollisuuden kustannustaakkaa kevennetään nopeavaikutteisesti
10.05.2013 7.57Totuus on tämä : "Kokonaispainojen korotukset pienentävät maanteitten rasituksia".puu76
09.05.2013 14.00Premium Truck Racing 2013 - vähän polttoainetta, paljon jännitystä
09.05.2013 12.20Komatsu 895 -kuormakone ensivisiitillä Suomessa Pirkkala-päivänä 17.5.2013
09.05.2013 11.00Toyota Material Handling Finland Oy Nimitystiedote 8.5.2013
08.05.2013 14.44Huhtikuussa puukauppa jatkui tasaisena - raaka-ainekustannukset edelleen korkealla
08.05.2013 11.02Mennään eikä meinata -kampanja kutsuu suomalaiset luontoon ja liikkeelle
08.05.2013 10.35Metsänhoitoyhdistysten toiminta uudistuu
08.05.2013 10.32Uusien liikennehankkeiden aloitusvuodet sovittu
08.05.2013 7.02Koneosapalvelu Oy avaa uusia ParkerStore-pisteitä - avajaiset Imatralla 15.5. ja Helsingissä 24.5.
07.05.2013 13.29Ruukin energiapaneeleille VTT:n sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa
07.05.2013 7.01Polttoainesäästöä ja liikenneturvallisuutta : EU-virkamiehet suunnittelivat tulevaisuuden rekan
06.05.2013 12.10Interweighing -vaakamessut Shanghaissa - Tamtronin Pentti Asikainen sai kunnian olla mukana avaamassa messuja
06.05.2013 10.30MTV3: -Ei ole tarkoituksenmukaistakaan mennä näin isoilla autoilla joka paikkaan, sanoo Raimo Tapio.
06.05.2013 5.10Metsäalan Ammattilehti 2/13 painetaan 14.5. - vielä ehdit mukaan ilmoituksella tai artikkelilla!
05.05.2013 16.02Worldtrucker - raskaan kaluston kuljettajien kohtauspaikka verkossa on saanut mobiilisovelluksen
05.05.2013 15.55Elmia Wood 2013: Uutuudet ja innovaatiot täyttävät metsän
05.05.2013 12.45Sisu Works+ tienhoitoauton esittely Suomussalmella 7.5. ja Kajaanissa 8.5.
05.05.2013 12.05KATSO TÄSTÄ KUVAT! Sisu-myyntipisteen avajaiset Vantaan Raskoneella keräsi laajasti kuorma-autoväkeä
05.05.2013 3.40KATSO TÄSTÄ 600 KUVAA BAUMASTA!
04.05.2013 12.00Scania Trucking and Rolling Jyväskylässä 24.5.2013
04.05.2013 6.20Tarkkana suojatiellä -päivä huomenna 6.5.2013
04.05.2013 5.03Kiinikkeitten pulttiliitokset........XXL:14/30.
03.05.2013 19.43Ilmastoneuvottelut Bonnissa päättyvät tänään
03.05.2013 11.36Ministeri Kyllönen: Tehdään suojateistä nimensä veroisia
02.05.2013 13.30Koneellisen taimikonhoidon työnäytös Kangasalla huomenna 3.5.
02.05.2013 12.50Hiab nimittää Carl Gustaf Göranssonin Markets-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi
02.05.2013 11.15Uusi DINO 105TL - Kevyt ja monipuolinen nostin
02.05.2013 9.05KATSO VIDEOT! Uusi Diamant 2000 -suurtehohakkuri kulkee huimaa vauhtia
02.05.2013 7.30Logset työnäytös perjantaina 3.5. klo 9-16 Iitin Vuolenkoskella
01.05.2013 12.00Rautaruukki ja Ruukki Group sopineet nimikiistansa - Ruukki Group vaihtaa nimensä
01.05.2013 7.52XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
01.05.2013 7.00Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
30.04.2013 14.15Osallistu Tavaraliikennetietäjä 2013 -kilpailuun
30.04.2013 10.33Saimaannorpan pesintä onnistui: laskennoissa havaittiin 60 kuuttia
30.04.2013 1.40Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013Kansainväliset kuljetusalan messut Helsingissä 2015
29.04.2013 20.10Jääkiekon MM-kisajoukkueiden käytössä kahdeksan Scania-bussia
29.04.2013 17.20KATSO KUVAT JA VIDEO! Uuden Mercedes-Benz Arocsin koeajotapahtuma Saksassa Rheinkalkin kaivoksella!
29.04.2013 17.02Maastoliikennelain joukkoistamisen toinen vaihe käyntiin
29.04.2013 16.59Puurakentaminen tarvitsee vetoa ja vientiä
29.04.2013 14.44Kansainväliset ilmastoneuvottelut käynnistyvät Bonnissa uusista lähtökohdista
28.04.2013 16.10Koneyritysten tuloskunto heikko
27.04.2013 22.10mtv3 :Monella metsän perijällä menee sormi suuhun
27.04.2013 11.07Luvassa 75 retkeä kansallispuistoihin
27.04.2013 9.12Historiaa Kuljetus 2013 -näyttelyssä
26.04.2013 20.4326.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 19.04Euroopan metsätalous tarvitsee elinvoimaisia urakointiyrityksiä
26.04.2013 11.261.4 miljoonan raja ylittyy lähitunteina.
26.04.2013 11.15Tukkipankkojen käyttö lisääntyy entisestään, mutta jääkö 10 tonninen pankkotyyppi löysäksi uusilla painoilla ajettaessa.
26.04.2013 10.00Seuraa ja osallistu verkossa: kuulemistilaisuus energiatehokkuusdirektiivistä 26.4.
26.04.2013 0.04Ruukki kasvattaa merkittävästi erikoisteräsliiketoimintaansa ja uudistaa rakennettaan rakentamisen liiketoiminnassa

Näytä lisää »