Uusi Volvo FMX ennakkokatsauksessa

17.04.2013 0.07

volvo_fmx_pinssiii.pngVain kolme vuotta ensimmäisen Volvo FMX:n lanseerauksen jälkeen Volvo julkaisee uuden FMX-kuorma-auton. Kuorma-auto kestää kolhuja ja kolauksia töiden keskeytymättä. Siinä hyödynnetään uusia älykkäitä tekniikoita, joilla ehkäistään kuljettajan väsymistä ja tehostetaan tuottavuutta. Se on ketteryyden ja ohjattavuuden uranuurtaja hankalassa maastossa ja ahtaissa paikoissa. Se on vieläpä suunniteltu hyödyntämään tehokkaasti maansiirtoalan mahdollisuudet – alan, jossa peli on betoniakin kovempaa.

Uusi, järeämpi kuorma-auto.

volvo-fmx-top.jpgUuden muotoilun ja suunnittelun painopisteet ovat olleet kestävyydessä ja huollettavuudessa. Esimerkiksi etupuolen vetopalkki on valmistettu yhtenäisestä valurautakappaleesta. Erikoisvalmisteiset (ja tarkasti sijoitellut) kiinnikkeet helpottavat huomattavasti koriosien vaihtamista. Mitä mieltä sitten oletkaan uudesta muotoilusta, tämä ainakin on selvää: uusi Volvo FMX on rakennettu kestämään ankaraa ja kuluttavaa maansiirtoajoa.
Kuorma-auton alustassa ei ole muuta kuin pyörät, ja etuosa on entistä vankempi kuorma-auton uuden tukevan rakenteen ansiosta. Tästä on hyötyä, kun kuorma-auton tielle sattuu vaikkapa kiviröykkiö tai kanto. Suunnittelun kantava ajatus on ollut se, etteivät pienet haaverit muodostu työn esteeksi. Tästä syystä uudet kestävät ajovalot on sijoitettu aiempaa korkeammalle ja lujarakenteisten suojien taakse.
Integroitujen kahvojen ansiosta uutta keulaa voi kavuta ylös tuulilasiin saakka tikapuiden tapaan. Myös etupuolen vetopalkki on aiempaa lujarakenteisempi. Nyt sillä voi vetää jopa 32 tonnin kuorman.

Maailmanluokan uutisia ohjauksesta

volvo-fmx-steering.jpgUusi Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä lupaa tehdä kuorma-autoille sen, minkä ohjaustehostin teki aiemmin koko autoteollisuudelle. Se on nopeudesta riippuvainen tehostettu ohjausjärjestelmä, joka sisältää sähkömoottorin. Moottorin toimintaa säädellään elektronisesti 2 000 kertaa sekunnissa, joten järjestelmä tehostaa ohjausta kaikkina hetkinä parhaalla mahdollisella tavalla. Kun täyteen kuormattua kuorma-autoa ajetaan pienellä nopeudella, ohjauspyörän kääntämiseen riittää vaikka vain yksi sormi. Se on kirjaimellisesti taakka pois kuljettajan harteilta, sillä hartioihin kohdistuva rasitus pienenee huomattavasti.
Epätasaisten teiden kuopat tuntuvat normaalisti iskuna ohjauspyörässä, mutta uusi ohjausjärjestelmä estää tällaisten häiriöiden kulkeutumisen ohjauspyörään. Huonokuntoisten teiden tärisyttävä vaikutus vaimenee, joten kuljettaja pysyy paremmin valppaana ja kaikkien tienkäyttäjien turvallisuus paranee. Parantunut ajomukavuus näkyy suurempana keskinopeutena, mikä puolestaan näkyy tuottavuuden kasvuna.

Ensimmäinen erityisesti maansiirtoajoon suunniteltu ilmajousitus

Paremman ajettavuuden teemaa jatkaa se, että uusi Volvo FMX voidaan hankkia ankariin olosuhteisiin suunnitellulla ilmajousituksella. Tämä tuo ilmajousituksen edut myös sellaisille tienpinnoille, joissa mukavuutta eniten tarvitaan – ja nyt myös riittävällä maavaralla. Uudessa ilmajousituksessa yhdistyvät monet edut, kuten automaattinen tasapainotus ja tyhjän kuorma-auton helpottunut käsiteltävyys.
Maantie- ja maastosovelluksissa tarvittavan kippausvakauden takaamiseksi uudet kallistuksenvakaajat on käännetty ylöspäin.
Useille akseliyhdistelmille, myös Tridem-akselille, saatava uusi jousitus on vähemmän kuluttava sekä kuorma-auton että kuljettajan kannalta. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän tapaan lisämukavuus näkyy tuottavuuden kasvuna. Kun näitä ominaisuuksia käytetään yhdessä, kuljettaja jaksaa ajaa kuorma-autoa kivilouhoksessa päivästä toiseen, vaikka ei itse ole raudasta tehty.

Parempi maavara, enemmän tilaa takana ja edessä

volvo-fmx-turning.jpgUuden ilmajousituksen tuoma maavara on 300 mm, mikä suojaa tärkeitä osia irtokiviltä ja oksilta. Myös varotilaa takana on aiempaa enemmän lyhyemmän takaylityksen ansiosta. Kippaamista häiritseviä tekijöitä on vähemmän, ja kuljettaja voi tuoda ajoneuvon aiempaa lähemmäs esimerkiksi asfaltinlevitintä.
Uudessa Volvo FMX:ssä on myös täysin uusi vetävä etuakseli, jonka ansiosta lähestymiskulma on aiempaa parempi ja maavara erittäin hyvä. Etupyörävetoiset ajoneuvot pärjäävät tämän ansiosta nyt entistäkin jyrkemmissä mäissä ja syvemmissä ojissa.

Liikkumisen vapautta 8x6-vetotavalla

Uusi 8x6 ottaa maastoajossa kaiken hyödyn irti entistä paremmasta lähestymiskulmasta ja mahdollistaa teknisesti jopa 33 tonnin kuorman. Se on nyt osa vakiotarjontaa, mikä puolestaan tarkoittaa lyhyempiä toimitusaikoja ja täyttä takuupakettia. Kuljettaja päättää edelleen siitä, kuinka etupyörävetoa käytetään, joten polttoainetta voidaan säästää normaalissa ajossa tavalliseen tapaan.
Uusi vetävä etuakseli (4x4, 6x6 ja 8x6) on täysin yhteensopiva koko moottorimalliston kanssa aina 540 hevosvoimaan saakka. Niitä voi nyt myös käyttää yhdessä Volvon älykkään automaattisen vaihtamisjärjestelmän eli I-Shift -vaihteiston kanssa, joten kaikki sen vaativaan maansiirtoon tarkoitetut ominaisuudet ovat hyödynnettävissä.

Kääntösäde vertaansa vailla

Tridem-ratkaisun ansiosta kääntösäde on jopa 5 metriä pienempi kuin kahdella etuakselilla varustetulla vastaavalla 8x4-kuorma-autolla. Nyt se on saatavana sekä Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän että uuden ilmajousituksen kanssa. Tuloksena on maansiirtoauto, joka selviää ongelmitta melkeinpä kaikenlaisista maastoista ja kuljetustehtävistä.
Jos työ vaatii paljon ohjauspyörän kääntämistä, kääntyvien akselien ja dynaamisen ohjauksen yhdistelmä säästää tilaa ja aikaa – ja on myös kuljettajan kannalta huomattavasti vähemmän kuluttava. Monipuolisuus tuo myös taloudellisia etuja, sillä kuormaamattoman auton ajaminen kantoakseli nostettuna säästää paitsi arvokasta polttoainetta myös renkaita.

Kuljettajaystävällinen ohjaamo

Vaikka kuorma-auto on entistä järeämpi, ohjaamon sisällä yleisilme on aiempaa miellyttävämpi. Kun kuljettaja istuu uuteen mukavaan kuljettajan istuimeen, hän huomaa ensimmäisenä tyylikkään, selkeän muotoilun – uuden kojelaudan, ohjauspyörän ja yhdistelmämittariston. Uuden Volvo FH:n tavoin kojelaudassa on integroitu SID (Secondary Information Display) -näyttö, joka ei häiritse kuljettajan näkyvyyttä. Ohjauspyörässä on myös paljon enemmän toimintoja kuin ennen.
Kulku ohjaamoon helpottuu, mutta tilaa töiden ja henkilökohtaisten tavaroiden hallintaan on silti enemmän. Käytettävissä on myös paineilmapistooli hiekan ja roskien siivoamiseen.

Myös kaikki FM:n uudet ominaisuudet

Uuteen Volvo FM:ään tehdyt lukuisat parannukset koskevat tietysti myös FMX-mallia. D11- ja D13-voimansiirtolinjat ovat ensinnäkin nyt uusien Euro 6 -määräysten mukaisia. Käytettävissä on myös uusi raskaaseen käyttöön tarkoitettu Work Remote -kaukosäädin, jolla voidaan hallita kuormausta, kippausta ja muita toimintoja. Jousitus on uusittu kokonaan, ja useimpien akselien hyötykuormakapasiteettia on nostettu vähintään tonnilla. Jopa ajovalojen suorituskyky on entistä parempi, ja kuorma-auto voidaan varustaa Bi-Xenon-valoilla.
Uuden Volvo FMX:n myötä monet asiat näyttävät entistä kirkkaammilta maansiirtoalalla.
21.05.2013 22.47Uusi XX Magazine ilmestynyt
21.05.2013 22.43Valtatie 8 perusparannus käynnistetään
21.05.2013 19.14Ihalainen nuorisotakuusta: Yhdenkin nuoren palkkaaminen yhteiskunnallinen teko
21.05.2013 19.10Toukokuun Eurooppa-neuvostossa aiheina energia ja verotus
21.05.2013 15.10Puutavaran kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu on ratkennut - palkittavat julkistetaan perjantaina 24.5.2013 Jyväskylässä Kuljetus 2013 -messujen yhteydessä
21.05.2013 11.50Hiab esittelee uusia tuotteita Kuljetus 2013 -messuilla Jyväskylässä 23.-25.5.
21.05.2013 11.33LUE TÄSTÄ, NYT MYÖS iPADILLA! Uusi toukokuun jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti 2/13 on ilmestynyt!
21.05.2013 11.32Puunhankinnan kilpailukykyä edistetään yhteisellä korjuu- ja metsänhoitosovelluksella
21.05.2013 11.28Keskustelu Urho Kekkosen kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmasta käynnistyy verkossa
21.05.2013 7.20Raskassarja-ketju kasvaa Etelä-Pohjanmaalla - Tavo avaa myymälän Seinäjoelle
21.05.2013 6.51Kutsu: Litra päivässä Kummiyrityksellä toiminnan kattava ympäristöohjelma - tervetuloa julkistamistilaisuuteen 23.5.2013 klo 13.00
21.05.2013Kivircok
20.05.2013 13.24Monipuolinen METSO lentää yhteistyön siivittämänä
20.05.2013 9.30Puunkuormaajamestari 2013 alkukilpailussa ennätykselliset 1059 kilpailijaa! KATSÄ TÄSTÄ FINAALIIN PÄÄSSEET!
20.05.2013 7.29Volvo Trucks on uudistanut koko kuorma-automallistonsa kahdeksan kuukauden aikana
20.05.2013 7.01Uusi Volvo FH 16 kiertueen päätösviikko - Huomenna ja keskiviikkona Jyväslylä
20.05.2013 6.15Vuoden tärkein kuljetusalan tapahtuma!
19.05.2013 18.10Ellivuori täyttyi metsäasioista
19.05.2013 0.10Einari Vidgrénin Säätiö jakoi tunnustuksia metsäalan osaajille
18.05.2013 12.00PP-Hydraulics Oy vietti syntymäpäiviään
18.05.2013 7.00Metsähallituksen talousmetsät turvaavat metsäluonnon monimuotoisuutta
17.05.2013 15.39Ympäristöministeriö käynnisti kaivosten stressitestit
17.05.2013 9.32Laki tieliikenteen yrittäjäkuljettajien työajan säätelystä voimaan kesäkuussa
17.05.2013 1.24Kutsu: Uusi tavaraliikennelaki tuo kuljetusten tilaajalle lisää vastuuta - mitä se tarkoittaa? Tervetuloa tilaisuuteen 23.5.2013 noin klo 13.45
17.05.2013 0.47Vapaavuori: Suomen vaikea taloustilanne jatkuu, keinot sen mukaan
16.05.2013 14.10KATSO TÄSTÄ VIDEO! Ponssen täysin uusi harvesteri tulossa markkinoille...
16.05.2013 11.20Paljon tarpeellista tavaraa ja iso joukko näytteilleasettajia Komatsu Forestin Pirkkala-päivässä huomenna perjantaina 17.5.
16.05.2013 10.12Suomi saavuttamassa Kioton pöytäkirjan ensimmäisen kauden tavoitteen päästöjen vähentämiseksi
16.05.2013 6.22Mitäpäs jos siirryttäisiinkin puunajossa eurorekkoihin.
15.05.2013 17.26Tekniikan edistämissäätiö jakoi 700 000 euroa apurahoja
15.05.2013 8.18YLE: Ulkomailta tuodaan ekologista puuta, koska kotimaasta ei saa
15.05.2013 7.02Läpimurtoteknologioita tiimityönä
15.05.2013 0.10Ministeri Kyllönen: Liikennealalla tarvitaan uudenlaisia palveluja ja innovaatioita
14.05.2013 17.16Patruunamäärää rajoitetaan kaikkien lintujen ja joidenkin eläinlajien metsästyksessä
14.05.2013 13.02Katso A-studion uutispaketti superrekkojen maantierasituspropagandasta....puu76.
14.05.2013 7.52Luvattomasti valmistetut tai maahantuodut mallit voidaan hävittää tai takavarikoida
13.05.2013 14.20Raskoneen toimitusjohtaja vaihtuu
13.05.2013 12.44Ulkoministeri Tuomioja Arktisen neuvoston kokoukseen Kiirunaan
13.05.2013 8.30Puunkuormajamestari -kisan viimeinen viikko alkaa: huomenna 14.5. Nivala, 15.5. Pietarsaari, 16.5. Seinäjoki ja 17.5. Haapamäki
12.05.2013 13.40Kinnaskoski Oy tehostaa toimintaansa PiiMega TimberPro järjestelmällä
12.05.2013 13.20Metsäteollisuus tammi-maaliskuussa 2013: Talouden taantuma heikensi kysyntää päämarkkina-alueilla
12.05.2013 13.00Ranskassa puu tulee kaupunkirakentamiseen
12.05.2013 1.54Esittelemme tänään klo.11:00 puunkuljetuksen "Supersuden".
11.05.2013 16.10Jos Ruotsiin haluat mennä nyt - takuulla yllätyt!
11.05.2013 15.4364,68 ja 76 tonniset puutavarayhdistelmämallit. - Hyvät ja pahat.
11.05.2013 5.43Työryhmä: Liikenteen öljyriippuvuus katkaistava
11.05.2013 1.55Puutavara-auton kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu ratkennut.
10.05.2013 21.09Liikenteen ja viestinnän julkinen tieto koko yhteiskunnan käyttöön
10.05.2013 12.49Suomessa pitäisi keskittyä nyt toimenpiteisiin, joilla teollisuuden kustannustaakkaa kevennetään nopeavaikutteisesti
10.05.2013 7.57Totuus on tämä : "Kokonaispainojen korotukset pienentävät maanteitten rasituksia".puu76
09.05.2013 14.00Premium Truck Racing 2013 - vähän polttoainetta, paljon jännitystä
09.05.2013 12.20Komatsu 895 -kuormakone ensivisiitillä Suomessa Pirkkala-päivänä 17.5.2013
09.05.2013 11.00Toyota Material Handling Finland Oy Nimitystiedote 8.5.2013
08.05.2013 14.44Huhtikuussa puukauppa jatkui tasaisena - raaka-ainekustannukset edelleen korkealla
08.05.2013 11.02Mennään eikä meinata -kampanja kutsuu suomalaiset luontoon ja liikkeelle
08.05.2013 10.35Metsänhoitoyhdistysten toiminta uudistuu
08.05.2013 10.32Uusien liikennehankkeiden aloitusvuodet sovittu
08.05.2013 7.02Koneosapalvelu Oy avaa uusia ParkerStore-pisteitä - avajaiset Imatralla 15.5. ja Helsingissä 24.5.
07.05.2013 13.29Ruukin energiapaneeleille VTT:n sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa
07.05.2013 7.01Polttoainesäästöä ja liikenneturvallisuutta : EU-virkamiehet suunnittelivat tulevaisuuden rekan
06.05.2013 12.10Interweighing -vaakamessut Shanghaissa - Tamtronin Pentti Asikainen sai kunnian olla mukana avaamassa messuja
06.05.2013 10.30MTV3: -Ei ole tarkoituksenmukaistakaan mennä näin isoilla autoilla joka paikkaan, sanoo Raimo Tapio.
06.05.2013 5.10Metsäalan Ammattilehti 2/13 painetaan 14.5. - vielä ehdit mukaan ilmoituksella tai artikkelilla!
05.05.2013 16.02Worldtrucker - raskaan kaluston kuljettajien kohtauspaikka verkossa on saanut mobiilisovelluksen
05.05.2013 15.55Elmia Wood 2013: Uutuudet ja innovaatiot täyttävät metsän
05.05.2013 12.45Sisu Works+ tienhoitoauton esittely Suomussalmella 7.5. ja Kajaanissa 8.5.
05.05.2013 12.05KATSO TÄSTÄ KUVAT! Sisu-myyntipisteen avajaiset Vantaan Raskoneella keräsi laajasti kuorma-autoväkeä
05.05.2013 3.40KATSO TÄSTÄ 600 KUVAA BAUMASTA!
04.05.2013 12.00Scania Trucking and Rolling Jyväskylässä 24.5.2013
04.05.2013 6.20Tarkkana suojatiellä -päivä huomenna 6.5.2013
04.05.2013 5.03Kiinikkeitten pulttiliitokset........XXL:14/30.
03.05.2013 19.43Ilmastoneuvottelut Bonnissa päättyvät tänään
03.05.2013 11.36Ministeri Kyllönen: Tehdään suojateistä nimensä veroisia
02.05.2013 13.30Koneellisen taimikonhoidon työnäytös Kangasalla huomenna 3.5.
02.05.2013 12.50Hiab nimittää Carl Gustaf Göranssonin Markets-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi
02.05.2013 11.15Uusi DINO 105TL - Kevyt ja monipuolinen nostin
02.05.2013 9.05KATSO VIDEOT! Uusi Diamant 2000 -suurtehohakkuri kulkee huimaa vauhtia
02.05.2013 7.30Logset työnäytös perjantaina 3.5. klo 9-16 Iitin Vuolenkoskella
01.05.2013 12.00Rautaruukki ja Ruukki Group sopineet nimikiistansa - Ruukki Group vaihtaa nimensä
01.05.2013 7.52XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
01.05.2013 7.00Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
30.04.2013 14.15Osallistu Tavaraliikennetietäjä 2013 -kilpailuun
30.04.2013 10.33Saimaannorpan pesintä onnistui: laskennoissa havaittiin 60 kuuttia
30.04.2013 1.40Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013Kansainväliset kuljetusalan messut Helsingissä 2015
29.04.2013 20.10Jääkiekon MM-kisajoukkueiden käytössä kahdeksan Scania-bussia
29.04.2013 17.20KATSO KUVAT JA VIDEO! Uuden Mercedes-Benz Arocsin koeajotapahtuma Saksassa Rheinkalkin kaivoksella!
29.04.2013 17.02Maastoliikennelain joukkoistamisen toinen vaihe käyntiin
29.04.2013 16.59Puurakentaminen tarvitsee vetoa ja vientiä
29.04.2013 14.44Kansainväliset ilmastoneuvottelut käynnistyvät Bonnissa uusista lähtökohdista
28.04.2013 16.10Koneyritysten tuloskunto heikko
27.04.2013 22.10mtv3 :Monella metsän perijällä menee sormi suuhun
27.04.2013 11.07Luvassa 75 retkeä kansallispuistoihin
27.04.2013 9.12Historiaa Kuljetus 2013 -näyttelyssä
26.04.2013 20.4326.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 19.04Euroopan metsätalous tarvitsee elinvoimaisia urakointiyrityksiä
26.04.2013 11.261.4 miljoonan raja ylittyy lähitunteina.
26.04.2013 11.15Tukkipankkojen käyttö lisääntyy entisestään, mutta jääkö 10 tonninen pankkotyyppi löysäksi uusilla painoilla ajettaessa.
26.04.2013 10.00Seuraa ja osallistu verkossa: kuulemistilaisuus energiatehokkuusdirektiivistä 26.4.
26.04.2013 0.04Ruukki kasvattaa merkittävästi erikoisteräsliiketoimintaansa ja uudistaa rakennettaan rakentamisen liiketoiminnassa

Näytä lisää »