Energiaveroja on ollut määrä keventää muun muassa energiaveroleikkuria kehittämällä, mutta nyt esimerkiksi metsäteollisuuden energia- ja polttoaineverot uhkaavat nousta yli 90 miljoonaa euroa vuodessa.
Energiaverot nousemassa moninkertaisiksi kilpailijamaihin verrattunaSyksyllä 2009 hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta lupasi huolehtia metsäteollisuuden energiaverotuksen kilpailukykyisyydestä sen jälkeen kun oli käynyt ilmi, että Kela-maksun kompensoimiseksi suunnitellut veronkorotukset nostaisivat teollisuuden energiaverot moninkertaisiksi keskeisiin kilpailijamaihin verrattuna.
Mikäli kaikki suunnitellut korotukset toteutetaan, metsäteollisuuden energia- ja polttoaineverot nousevat 91 miljoonaa euroa yhteensä lähes 240 miljoonaan euroon.
Energiaveroleikkurin kehittäminen tarjoaa ratkaisunTeollisuuden energiaverot saadaan laskettua kilpailijamaiden tasolle, kun muutetaan energiaverojen palautusjärjestelmää eli ns. energiaveroleikkuria EU-direktiivin sallimissa rajoissa. Energiaveroleikkuria on uudistettava vuoden 2011 alusta:
- Verot, jotka ylittävät 0,5 prosenttia jalostusarvosta, on palautettava teollisuudelle kokonaan.
- Järjestelmää on myös muutettava siten, ettei energiaveroleikkuri kohtele eri yrityksiä eri tavoin.
Mikäli leikkuria ei muuteta nykymallista, yritysten välille syntyy veronkorotusten ja Kela-maksun alennuksen nettovaikutuksena erittäin suuria kustannuseroja.
Suomessa jo nyt kilpailijamaita korkeammat energiaverot
Suomen energiaverot ovat jo nyt merkittävästi suuremmat kuin kilpailijamaissa .
Esimerkiksi Ruotsin metsäteollisuus ei maksa energiaveroa lainkaan, joten sillä on Suomen metsäteollisuuteen verrattuna 65 miljoonan euron kustannusetu. Mikäli Suomen veroleikkuria ei lupauksista huolimatta muuteta, ero Ruotsin hyväksi kasvaa jopa 130 miljoonaan euroon.
Polttoaineverojen korotukset nostavat kuljetuskustannuksia
Vuosille 2011 ja 2012 on suunnitteilla polttoaineverojen korotuksia, jotka nostavat paljon kuljetuspalveluja ostavan metsäteollisuuden kustannuksia edelleen.
Dieselveron ja moottoripolttoöljyn verotuksen kiristäminen aiheuttaa metsäteollisuudelle 25 miljoonan euron lisälaskun, mikäli korotuksia ei kompensoida esitetyllä kuorma-autojen käyttövoimaveron alennuksella.
Teollisuuden kilpailukykyä rasittavia valtiovallan toimia ovat myös ratamaksujen korotuksista ja VR:n muutosohjelmasta aiheutuvat rautateiden tavaraliikenteen kuljetusmaksujen korotukset, joka ovat tänä vuonna yhteensä noin 10 miljoonaa euroa. Liikenneministeri Vehviläiselle huhtikuussa esitetyt toimenpiteet tavaraliikenteen ratamaksujen väliaikaiseksi huojentamiseksi on myös toteutettava budjettiriihessä.
Suunnitellut energia- ja polttoainekustannuksia nostavat verot ja maksut
Työnantajien Kela-maksun poisto toi vuoden 2010 alusta metsäteollisuudelle 50 miljoonan euron kustannussäästöt.
Kela-päätöksen rahoituksesta ja muista valtiovallan toimista uhkaa kuitenkin tulla kilpailukykyä heikentävät yli 100 miljoonan euron kustannukset, mikäli niitä ei kompensoida teollisuudelle asianmukaisesti.
Lisätietoja antavat:
Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry,
09 - 132 6600
Stefan Sundman, energia- ja ympäristöjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 - 132 6611 tai 040 535 0501
Harri Rumpunen, logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry,
puh. 09 - 132 6614 tai 0400 - 634 614