Puunkuljetuksen perusauto pitkälle tulevaisuuteen. - Mutta nouseeko sen telipainot ??? puu76
23.04.2013 6.40 Kolmiakseline puutavara-auto saa kokonaispainokorotus esityksessä kaksi tonnia lisäkuomaa , joka parantaa yhdistelmän veto-ja kulkuominaisuuksia. Korotus on esitetty 5 vuoden ajaksi, - elikkä tilapäiseksi.
Mihin nousevat telipainot ? : 20 tonnia välttämätön !!!! 21 paras!!!!
Paripyöräsääntö poistaa "sippitelit".
Ehdotettu 40 % paripyöräsääntö tulee estämään kolmiakselisissa autoissa ykköspyöräakselien käytön sekä väli-että taka-akseleina. Paripyörällinen nostoteli on kuitenkin edelleen mahdollinen.
Kuormatilan maksimointi kannattaa tehdä heti.
Kolmiakselisen auton alustapainot irrotettavan nosturikäytön varusteissa ovat välillä 10.500 kh - 12.500 kg. Kantavuutta autossa on vastaavasti 17.500 kg - 15.500 kg ( ilman 5% toleranssikuormaa). Kuormatilan tarpeen vertailuna voidaan hyvin pitää ns.siirtoautoja, joitten nykykuormat ovat täysin samassa luokassa.
Siirtoautoissa käytetään apurunkopalkkeina jopa alle 100 mm runkopalkkeja ja pankkoina on mahdollisimman tilavat pankot. Uudet 2000 kg suuremmat autojen kuormat tuovat kuormatilatarpeen nykyisten siirtoautojen vaatimusluokkaan.
Samaten kannattaa nykyisissä kolmiakselisiassa käytössä olevissa autoissa vaikka vaihtaa jo ennakkoon pankot tilavammiksi . Tilauksessa olevissa autoissa kannattaa pankkovaihdon lisäksi tutkia mahdollisuutta rakentaa auton mitoitus mahdollisimman matalaksi mm. madaltamalla runkopakettia 10 sentillä ottamalla käyttöön TimberMaxx XXL 100 varustepaketti ,tai Weckmanin 120 mm , Terminator XXL pankkojen ohella.
Korkeuden 4.4 m tulo ei hidasta muutoksia.
Ministeriryhmän ehdotus kuormakorkeuden muutoksesta 4.2 metristä 4.4 metriin on nyt Eu:n hyväksymä. Puutavarayhdistelmien rakennekorkeus on monesti viisasta pitää edelleen totutussa 4.2m maksimikorkeudessa ja hyödyntää 20 sentin korotus kuormakorkeutta lisäämällä lain sallimaan 4.4 korkeuteen pikku kukkurakuormana alitusten sen salliessa.
64 tonniseksi sellaisenaan ja 68 tonniseksi viisiakselisella perävaunulla.
Kolmiakselinen 6x4 vetoauto toimii korotusten jälkeen mainiona veturina 64 tonnin painoluokassa neliakseliselle perävaunulle ja 68 tonnin luokassa täydet painot saa viisiakselisesta perävaunusta.
Ehdotus mitta ja massa -strategian osatoteutukseksi:
1.KOKONAISMASSOJEN PYSYVÄ KOROTUS - 4 -akselinen kuorma-auto 32 t -> 35 t - 5 -akselinen kuorma-auto 38 t-> 42 t - 8 -akselinen ajoneuvoyhdistelmä (60t) -> 68 t - 9 -akselinen ajoneuvoyhdistelmä (60t)-> 76 t - 4 -akselisen auton siltasääntölievennys - Yli 44 t:n yhdistelmän siltasääntölievennys
2. KOKONAISMASSOJEN 5 V:N VÄLIAIKAINEN KOROTUS (hankintapiikin/markkinahäiriön tasoittamiseksi) - 2 -akselinen kuorma-auto 18 t-> 20 t - 3 -akselinen kuorma-auto 26 t->28 t Telipainojen nosto- nouseeko 20/21 tonniin? !!!!!!!!!!!! - kuorma-auton 3 akselinen teli 24 t->27t - 7 -akselinen ajoneuvoyhdistelmä 60 t-> 64 t
3. KORKEUDEN LISÄYS 4,2 m->4,4 m:iin
|