Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

KATSO TÄSTÄ 6.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa (07.12.2024)
Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo 240. perjantaina peräkkäin tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreimmat kuulumiset. Tämän..

Varauduimme Joulukuun pankkomyyntiin yli 250 pankon toimitusvalmiudella - vapaana vielä noin 150 kpl, varaa omasi. (07.12.2024)
vielä  Pankkovarastossamme on nyt yli 150 kpl valmiita "hetitoimitus pankkoja" ja Joulukuun tuotannosta saamme toimituskapasiteettia riittävästi lisää joulukuulle..

??UUTISET--UUTISET?? (24.10.2024)
Julkaisemme päivittäin uutisia klo. :   00.07, 03.00, 07.00, 09,00, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00 ja 18.00 ................................................. ..

Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten. (12.12.2024 7.00)
1970-luku toi alumiinin puutavara- autoihin. Keväällä 1976 suunnittelin ensimmäisen metallisen puutavarapankon - Alukarikan. Tuo malli oli tuolloin "outo lintu"..

Alumiinipinnan korroosio = ruostuminen: - Tiesuola ja lipeä , sekä pulttiliitokset ovat puutavarapankkojen korroosio vaurioitten aiheuttajia. (12.12.2024 3.00)
Putavarapankkojen rikkoontuminen johtuu osaltaan myös korroosivaurioista. Korroosivaurioita syntyy pääosin tiesuolan ja lipeän vaikutuksesta sinkkipinnoitettujen..

Alumiinipankot ovatr kuormatiloiltaan pienimmät. (12.12.2024 0.07)
Täysalumiinipankot ovat kaikki kuormapinta-aloiltaan kaikkia teräspankkomalleja selvästi pienempiä. Alumiinin materiaaliset ominaisuudet tekevät siitä kuormakooltaan..

Mitenkä suuria tilavuuseroja eri pankkomalleissa on?!!?? (11.12.2024 18.00)
Puutavarapankkoja on kymmeniä eri versioita, ja niissä on kaikissa malleissa pääosin omat "etunsa" markkinoinnin kannalta. Yksi suurin tuottavuuteen vaikuttava osatekijä..

Kurkistus helmikuun Helsingin Erämessujen ohjelmaan (11.12.2024 17.00)
Helsingin Erämessujen leirinuotio - kokoontumis- ja tarinapaikka on Retkinikkarin lava, jonka ohjelman on tuottanut retkeilytoimittaja Joppe Ranta. Helsingin Erämessut..

Mitä eroa eri puutavarapankkomalleissa on - kannattaa taatusti miettiä ??!!?? (11.12.2024 15.00)
Puutavarapankoissa on yllättävän suuria-, jopa ratkaisevankin suuria eroja tuottavuuden-, turvallisuuden-, sekä metsäteollisuuden muovittomuusvaatimusten osalta..

Wüst - Sveitsiläistä laatua haketukseen (11.12.2024 14.30)
Laajasti metsäenergia-alalla toimiva Kuljetusliike Viikari Oy otti käyttöön Suomen ensimmäisen uuden Wüst -autohakkurin elokuussa. (kuva yllä: Wüst SMC812 hakkuri..

Vuoden 2025 muovipinnoitettujen lähes 150 pankon varasto lähtee nyt edullisesti ja totutusti myös rahtivapaasti Suomeen. (11.12.2024 11.00)
Olemme kehittämässä tuotantoamme 100%:sesti muovittomaan suuntaan, ja sen vuoksi pienemmämme nyt maalipintaisten pankkojemme valmisvaraston minimiin. Varastossamme..

Terminator-, ja TimberMaxx Evolution pankkomallistot kehitettiin tulevaisuuden tarpeitten, ja tulevaisuuden vaatimusten ohjaamina. (11.12.2024 9.00)
Terminator XXL Evo-, ja TimberMaxx XXL Evo mallistot kehitettiin tietoisina tulevaisuuden kasvavista vaatimuksista tuottavuudelle, turvallisuudelle , sekä täydelliselle..

Metsä Groupin kesätyöhaku alkaa: Tule mukaan rakentamaan tulevaisuutta metsäteollisuudessa! (11.12.2024 8.00)
Metsä Groupin kesätyöpaikkojen haku on alkanut. Tarjoamme ensi kesänä työpaikan noin 700 tulevaisuuden osaajalle erilaisilla tehtäväalueilla.    Tulevana kesäkautena..

Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa. (11.12.2024 7.00)
 Evolutionin pinotavarapankosta ja tukkipankosta on tehtäsissä kaikki tarvittavat  peruspankkojärjestelmää = 4+8 pinotavara-/tukkitällit , 4+6 kevyt ja tuottava..

Miksi teimme nyt Evolution malliston??? (11.12.2024 3.00)
Evolution mallisto on ulkomitoiltaan, ja ulkomuodoiltaan lähes täysin Terminator XXL aero pankkomallien mukainen. Sen alamitan leveyttä on kasvatettu molemmilta..

Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin (11.12.2024 0.07)
Terminator sekä TimberMaxx    Evo 5  ,Evo 7  ja Evo 10      pankkoisien yhdistelmien   tutustumistarjous 12 / 2024: ========================================= Kuumasinkityt..

Suomi on maailman mittakaavassa muovittoman raakapuuketjun kehityksessä edelleenkin edelläkävijä. (11.12.2024)
Voimme olla vielä rauhallisin mielin raakapuuketjumme kehitys aikataulusta, ja osaamisestamme. Se on edelleenkin maailman ehdotonta ykkösluokkaa, vaikkakin nyt pääosin..

Tulossa "kehiin" 100%:sesti muoviton XXL Evo mallisto. (10.12.2024 18.00)
Pankkomallistomme laajenee nyt 100%:sesti muovittomilla Evolution pankkomalleilla . Mallistot ovat  5tn.7tn. ja 10tn lujuusluokissa, sekä saatavana kiinteä-, että..

Kitkavoimien maksimaalinen hyväksikäyttö raakapuun nippusidonnassa on turvallisuuden vuoksi aivan välttämätöntä. (10.12.2024 17.00)
   Uusien kuormakori määräysten mukaisesti kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti..

"Triplavaimennin" on onnistunut tuote - kovan työn tulos ja täysin "napakymppi". (10.12.2024 15.00)
  Kehitimme reippaat neljä  vuotta sitten keltaisen ja kolmiportaisesti joustavan "triplavaimentimen" korvaamaan yksitoimisen mustan kumiprikan.- Tuote on osoittautunut..

Terminator ja TimberMaxx- tekniikkaa : Tuotekehittely. (10.12.2024 13.00)
Terminator-, ja TimberMaxx imiesten paras vahvuus on tuotekehittelyn ja tekniikan hallinta. Osaamisemme perustuu lähes viisikymmenvuotiseen teolliseen pankkovalmistukseen..

Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä. (10.12.2024 12.00)
Kaikissa Terminator XXL pankkomalleissa on huomioitu asetuksen 940/1982 ja uuden 1.4.2021 kuormatilalain asettamat vaatimukset puutavarapankooille, niitten kiinnityksille..

Mutta mitä kallista, painavaa, ja turhaa mahtaakin puutavaranosturimme kiinnitysvarusteissa olla??? (10.12.2024 11.00)
Peräasennus nosturiemme kiinnitysversioita on erityyppisiä Suomessa liki kymmenkunta, kun ruotsissa on pääosin vain kaksi = kiinteä asennus, ja kartiotelineasennus..

Viisiakselinen vetoauto metsään- onko siinä missään tapauksessa hitustakaan järkeä? puu76 (10.12.2024 9.00)
Viisiakselisesta kuorma-autosta saa rakennettua myös puutavara-auton. mutta onko se missään tapauksessa kannattavaa? Äkkipäältä viisiakselisen auton..

Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat (10.12.2024 7.00)
Suomen puutavara-autojen päällerakennemarkkinoille on saattu uusia tuulia etelästä. (kuva yllä: Ensimmäiset Metsatek -alumiinipäällerakenteilla varustetut puutavara-autot..

Kuormasiteen molemmin puolinen kiinnitys liikkuvaan pankkoon on asetuksen vastaista, - mutta toisenpuolisen kiinnityksen se sallii , eri rajoituksin. (10.12.2024 3.00)
  Kuormaside on kiinnitettävä ajoneuvon runkoon, tai kiinteään kuormakoriin (pankkoon). Asetuksen sanamuoto ei vaadi kiinnitystä siteen molemmilta puolin. - Molemmilta..

Kumivaimentimesta "triplavaimentimeen", ja takaisin kumivaimentimeen, mutta nyt "triplana".. (10.12.2024 1.00)
Terminatoreihin kehitettiin kumivaimentimen korvaava "triplavaimennin". Se on käsittämättömän kestävä ja todella yksinkertainen ja silti monitoimiva. - Se mahdollisti..

Onko seuraava nosturini Zeta??? (10.12.2024 0.07)
Kuormakorkeuksien kasvu on tuonut tarpeen valita Z- nosturimalli perinteisen puutavaranosturimallin tilalle. Zetoja löytyy kaikilta Suomessa myytäviltä kuudelta..

Puutavaranosturi irrotettavana, vaikko kiinteänä , tai onko se jo jopa tarpeeton lisävaruste??? (09.12.2024 18.00)
Seitenkutosessa nosturillisessa vetoautossa on jo nosturin asennustavassa  liki kymmenkunta vaihtoehtoa , mutta onko monenkaan mieleen tullut, miksi nosturia liikutellaan..

Kevennys. kuormatilakasvatus, ja aeromuotoilu tuovat uskomattomat lisäansioat:-76-tonnisen kuormaimellisen yhdistelmän muutoksista. (09.12.2024 17.00)
Puunajossa välinevalinnoilla on suuri merkitys kantavuuteen, kuormatilakokoon, ja jopa ilmavastuksiinkin. Kaikilta muilta osin tasavertaisissa kuljetus suoritteissa..

TimberRoad perävaunu. (09.12.2024 15.00)
TimberRoad perävaunu on pääosin aluksi kuusipankkoinen, joka sopii kuidulle, tukille, ja kolmoselle - mutta ilman pankonsiirtolaitteita. TimberRoad perävaunun..

TimberRoad kehitystyö aloitetaan täysin uuden tekniikan perävaunumallistosta. (09.12.2024 13.00)
TimberRoad yhdistelmäpareilla on perävaunu yhteinen tekijä, ja sen ominaisuuksien sisäänajo on ratkaisevan tärkeä koko jarjestelmänkin sisäänajossa.  TimberRoad..

TimberRoad - projekti.tuo lisätehoa ja tuottavuutta raakapuu yhdistelmillemme. (09.12.2024 11.00)
TimberRoad paketti kaikkine vaatimuksineen on ollut kehitteillä jo kahden kymmenen vuoden ajan, ja käsittelymme tiivistyy nyt vuoden vaihteeseen 2024 ja ensimmäiset..

Suomalaisen puutavarayhdistelmän kalliit "turhakkeet": - Kasvaako kymmenpankkoinen "junapankkojako" nyt kuormatijojemme peruspakettimalliksi. (09.12.2024 9.00)
Suomalaisien puutavarayhdistelmien pankkomäärät erottuvat ruotsalaisiin verrattuna merkittävästi. Tämä merkittävyys näkyy tuottavuudessa, ja liikenneturvallisuudessa..

Onko "junapankkojako" ainut oikea??? (09.12.2024 3.00)
Olin 1980 luvun alussa yhteistyössä Vr- raakapuuvaunujen kehitysryhmän kanssa. Tuolloin alkoi ehkä maailman tehokkaimpien ja selkeimpien vaunumallien teko ns. lavettivaunujen..

Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin. (09.12.2024 0.07)
Junapankkojako on toiminut raakapuun kuljetuksissa jo 80-luvun alkuvuosilta. Tuolloin pankot asennettiin ns.lavettivaunuihin, jotka olivat neliakselisia ,  sekä..

Mikä on raakapuu junavaunun kuorman tuottavin ja turvallisin muoto Suomessa ??? artikkeli 8. (08.12.2024 18.00)
Yksi turvallisimmista raakapuun kuljetusmuodoista taitanee löytyä yllättävästä kuljetusmuodosta = Suomen laatu-, ja turva vaativuusluokan junakuljetuksista. Junakuljetukset..

Mikä on raakapuuyhdistelmän kuorman tuottavin ja turvallisin muoto Suomessa ??? artikkeli 7. (08.12.2024 17.00)
Pankkojen paikallaan pysyminen on ensisijaisesti turvallisuusasia, mutta se vaikuttaa yllättävän paljonkin myös tuottavuuteen.- Tuottavuuteen myös vajavaisesta sidonnsasta..

Mikä on raakapuuyhdistelmän kuorman tuottavin ja turvallisin muoto Suomessa ??? artikkeli 6. (08.12.2024 15.00)
Raakapuuyhdistelmän suorapuomisen kuormaimen käyttöön on totuttu, mutta samalla on totuttu moniin sen mukanaan tuomiin tuottavuuden ja turvallisuuden "suden kuoppiin"..

Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 5. (08.12.2024 13.00)
Suorapuominen raakapuukuormain on ollut "kautta aikojen" suosituin nosturityyppi Suomessa, ja suuressa osassa maapalloakin. Poikkeuksena on kuitenkin KeskiEurooppa..

Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 4. (08.12.2024 11.00)
Raakapuuyhdistelmän tuottavuutta , sekä turvallisuutta on nahdollistra kohentaa nippujen oikeaoppisella lastauskäytännöllä. Tuottavuutta saadaan samalla kasvavasta..

Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 4. (08.12.2024 9.00)
Yhdistelmän tuottavuuteen vaikuttaa yllättävänkin paljon loiskuormakoko , jota kerääntyy aoton, ja perävaunun, sekä nosturinkin rakenteisiin. Loiskourmakoko on kesisin..

Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 3. (08.12.2024 7.00)
Yhdistelmän tuottavuuteen vaikuttaa lisäksi paljon puhuttu, ja mittavassa määrinkin kiisteltykin  auton, ja perävaunun sekä koko yhdistelmänkin pankkojen tilavuuskoko..

Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 2. (08.12.2024 3.00)
Suomalaisten puutavarayhdistelmien (auton, ja perävaunun) jopa 20 sentin runkokorkeuserot vaikuttavat sallittuun maksimi pankkokorkeuteen jopa 20 sentillä. Tuo 20..

Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 1. (08.12.2024 0.07)
Raakapuuyhdistelmiä rakennetaan Suomessa edelleenkin hyvinkin vaihteleviin mittoihin, jotka ovat pääosin kokonais pituuksiltaan välillä 21.5m - 24.5m. Yleisin yhdistelmämalli..

Puutavarayhdistelmän kuormatila on käsitteiltään vaikea. (07.12.2024 18.00)
Puutavarayhdistelmän kuormatila on ulkomuodoiltaan vaikeaselkoinen. Se on aina ilmavan näköinen ja kuormattuna sen ilmavastusarvot vaihtelevat suuresti.- Mutta kannattaako..

Terminatorit parantavat yhdistelmän ajo-ominaisuuksia tuntuvasti. (07.12.2024 17.00)
- Puutavarapankkojen osuus ajo-ominaisuuksien parantajana on alkutoteamana vielä monelle  utopiaa, mutta onko se sitä ?? Kuorman painopiste madaltuu jopa yli 20..

Miten Terminatorista kehittyi tilavin,aerodynamiinisin ja turvallisin puutavarapankko??? - Lisäksi se on kevein teräspankko. (07.12.2024 15.00)
Terminator pankkomalliston kehityskaati alkaa vuodesta 2006 , jolloin lanseerattiin viisikulmaisella- ja irtotolpallatolpalla varustettu SisuForest tilavuusluokan..

Terminatoreitten vastaus nippusidontaan. (07.12.2024 13.00)
Artikkelisarja Terminator-tekniikkaa selventää pankkomalleihimme kehittämiämme moniaa tärkeitä yksityiskohtia. Sarja käsittää kolmisenkymmentä erillisartikkelia..

Terminatoreitten liukuesteet ja rautahammastus. (07.12.2024 11.00)
Terminator ja TimberMaxx pankoissa on aina 100%:set liukuestepinnat ja rautahammastus. Nämä pankko-ominaisuudet ovat alkujaan junapankkoihin kehitettyjä. Liukuestepinnat..

07.12.2024 9.00  Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
07.12.2024 7.00  Nippusidonnan pitovoimien varmistus.
07.12.2024 3.00  Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.
07.12.2024 0.07  Arto Heikinaro + Tekoäly:
06.12.2024 18.00  Muovikoukun korvaava kumikoukku saataneen markkinoille vielä 2024 aikana
06.12.2024 17.00  Pankkorunkojen purkuväleistä ollaan montaa mieltä, mutta mikä on oikea totuus !?!
06.12.2024 15.00  Miksi pankkorungoissa on niin suuret ja kalliit korkeuserot???
06.12.2024 13.00  Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
06.12.2024 12.00  Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
06.12.2024 11.00  Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
06.12.2024 9.00  Artikkelimme vuodelta 2016: - "Perävaunun etunipun sidontaan kiinnitettävä erityistä huomiota".
06.12.2024 7.00  Suomen suurin kuormatila.(-Artikkelimme vuodelta 2018) - lue koko artikkeli kesäkuun XX- Magazinesta
06.12.2024 3.00  Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
06.12.2024 0.07  Tolppien liukuestepinnat- lisäturvallisuutta äkkijarrutuksissa.
05.12.2024 19.00  Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
05.12.2024 18.40  Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
05.12.2024 17.00  Kuormansidonta : - VÄITE 34.
05.12.2024 15.00  Käsittekyssä viikovaihteessa kuorrnasidonnan "sudenkuopat" ???
05.12.2024 13.00  Pitkät metsähakepuolikkaat Joutsenosta tehostavat energialogistiikkaa
05.12.2024 11.00  Kuormansidonta : - VÄITE 33.
05.12.2024 9.00  Metsä Group julkaisee laskurin omistajajäsentensä metsien hiilivarannoista
05.12.2024 7.00  Puuston karsinnat jatkuvat Itä-Suomen teiden varsilla
05.12.2024 3.00  Metsäkoneitten siirtoautot tärkeä osa puunkorjuuta
05.12.2024 0.07  Metsä Group sitoutuu kiertotalouden green dealiin
04.12.2024 18.00  Pankkojen leveys??? - Mistäpä se mitataan, jos se ei näy pankosta???
04.12.2024 17.00  "Tiesitkö,että" : Ruotsissa maksettiin kuormista aikanaan mittojen mukaan, ei painojen.
04.12.2024 15.01  SKAL ja Rahtarit: Tiestön talvihoitoon panostettava
04.12.2024 13.00  Raakapuuyhdistelmien maksimikorkeus Suomessa 4.4m ja Ruotsissa vapaa korkeus.
04.12.2024 11.00  Raakapuun mittaus on kautta aikojen perustunut osaltaan pettämiseen.
04.12.2024 9.00  Nyt tuli myrskyvaroitus - ylikorkeudet loppunee totaalisesti.
04.12.2024 7.00  Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
04.12.2024 3.00  Terminatorien ja TimberMaxxien turvallisuus on aivan omassa luokassaan.
04.12.2024 0.07  TimberMaxxit ja Terminatorit tulivat junavaunupankkojen tasolle vasta yli 10 vuotta myöhemmin.
03.12.2024 18.00  Mikä on raakapuun rautatiekuljetusten rehellinen kuljetustaksa kannolta tehtaalle???
03.12.2024 17.00  Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
03.12.2024 13.00  Kuormansidonta : - VÄITE 32.
03.12.2024 11.00  Junavaunupankoista alkoi nuppusidonnan "pitovoimien" kehittäminen.
03.12.2024 9.00  Tolppaliukuesteellä on neljä tärkeää puutavarayhdistelmän liikenneturvallisuutta ja tuottavuutta parantavaa tehtävää.
03.12.2024 3.00  Puutavarapankkojen kuormatilavertailu vuodelta 2014.
03.12.2024 0.07  Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
02.12.2024 18.00  Autoala arvioi henkilöautojen ensirekisteröintien määrän jäävän tänä vuonna pienemmäksi kuin kertaakaan vuosikymmeniin
02.12.2024 17.00  Kuormansidonta : - VÄITE 31.
02.12.2024 15.00  Kuormansidonta : - VÄITE 30.
02.12.2024 13.00  UPM Fibresin muutosneuvottelut Suomessa päättyneet työtehtävien lakkautuksiin ja lomautusuhkaan
02.12.2024 11.00  Kuormansidonta : - VÄITE 29.
02.12.2024 9.00  Kuormansidonta : - VÄITE 28.
02.12.2024 7.00  Älykkäitä monitoimikoneita valmistava Lännen MCE Oy osaksi Summa Defenceä
02.12.2024 3.00  Sandvik jatkaa investointeja Tampereella
02.12.2024 0.07  VTT käynnistää lähes 20 miljoonan euron biotaloushankkeet osana Yhdysvaltain tiedesäätiön Global Centers -tutkimusohjelmaa
01.12.2024 18.00  Alumiinipankkojen edut.